Oktató anyagok

A Microchips Sound Studio oldalain kiemelkedő szerepet kap az elsősorban kezdőknek szánt hangstúdió-technikai oktatás. Az itt olvasható anyagok az általam elérhető legnagyobb részletességgel, de mégis egyszerűen és közérthetően mutatják be az egyes témaköröket. Az információkat saját tapasztalataimra alapozva, valamint több forrásból összegyűjtve koncentráltan egy helyen közlöm, ezért sok esetben a haladó hangmérnököknek is nyújthatnak újdonságot.

Mint azt a blog mottójában is láthatjuk, elsősorban az alacsony költségvetésű, de kiváló minőségű hangfelvétel készítés elérése a cél. Ennek megfelelően az itt található anyagok ingyenesen olvashatóak, de minden egyéb jogot fenntartok magamnak.

Amennyiben lehetséges (és a legtöbbször az), a példákban ingyenesen elérhető szoftvereket (is) ajánlok, ezek használatával bárki számára elérhetővé válik az otthoni, kiváló minőségű hangfelvétel készítés.

DAW=Digital Audio Workstation
magyarul: Digitális Audio Munkaállomás
Nem állítom, hogy az alábbi oktató anyagok a zenei alapismeretek és stúdiótechnikai előismeretek teljes hiányában is képesek valakiből kiváló hangmérnököt képezni. Egy minimális ismeret és gyakorlat mindenképpen szükséges, de ha valaki eljutott már legalább arra a szintre hogy valamilyen hangszert megszólaltatott, és esetleg a számítógépén valamelyik digitális audio munkaállomást is legalább kipróbált már, akkor az elégséges lehet.

Az oktató anyagokból változó időpontokban jelennek meg az újabb részek. A legújabb cikkeket mindig a főoldal legelső bejegyzése tartalmazza. Ha valakinek kérdése van valamely témakörrel kapcsolatban, többek között az aktuális cikk alatt található hozzászólásokban teheti fel. Ebben az esetben mások is tanulhatnak a válaszokból.

Mivel az egyes témaköröket úgy építettem fel hogy egymásra épüljenek, ezért célszerű és kifejezetten ajánlott az ismereteknek az alábbi sorrendben történő megszerzése: (a címekre kattintva nyithatóak meg az egyes bejegyzések)



Minden a decibelekről 

1. rész A decibel és a különböző skálák bemutatása

2. rész Dinamika tartomány és referencia jelszintek

3. rész Ajánlott jelszintek felvételhez és lejátszáshoz, bitmélység, jelszint-kezelés

Minden a lehallgatásról 

1. rész Lehallgató rendszerek összefoglalása

2. rész Hangszórók elhelyezése

3. rész Referencia lehallgatási szint beállítása és a panoráma korrekció

4. rész Akusztikai csillapítás


Teremakusztika - A gerilla módszer

1. rész Akusztikai elmélet dióhéjban, visszaverődések csillapítása

2. rész Állóhullámok, alacsony frekvenciás problémák csillapítása




Minden a keverésről 

1. rész A keverés elmélete



Hangerő arányok:

2. rész Hangerő arányok

3. rész Arányok beállítása hallással

4. rész Nézzük a teljes képet!




Ekvalizerek:

1. rész Áttekintés, ekvalizer típusok

2. rész Szűrők

3. rész Soksávos ekvalizerek

4. rész Speciális ekvalizerek és a szaturáció

Ekvalizerek használata 1. rész

Ekvalizerek használata 2. rész, Különböző hangszerek jellemző frekvenciái

Kompresszorok:

1. rész Bevezetés a kompresszorok világába és különböző kompresszor technológiák ismertetése

2. rész Kompresszorok felhasználási módjai

3. rész Kompresszorok működése

4. rész Kompresszorok paraméterei

5. rész Kompresszorok használata I. - Ismerkedés a kompresszióval és az időállandókkal

6. rész Kompresszor használata II. - Ismerkedés a Threshold (küszöbérték) paraméterrel

7. rész Kompresszor használata III. - Ratio, Attack és Release beállítása

8. rész Kompresszor beállítás 5 egyszerű lépésben

9. rész Szintező erősítő az ének sávon

10. rész Busz kompresszió, minden amit tudni érdemes róla

11. rész Busz kompresszió a gyakorlatban (Elektroncsöves és Opto-elektronikus kompresszorok)

12. rész Busz kompresszió a gyakorlatban II.
(VCA, digitális és többsávos kompresszorok)

13. rész Limiter a gyakorlatban
(analóg és digitális limiterek)

14. rész Clipper és Szalagos szimuláció

15. rész Gate és Expander
A kapu és a "kitágító", ami tulajdonképpen egy ellentétesen működő kompresszor, hiszen nem csökkenti, hanem növeli a dinamikatartományt.

16. rész Gate a gyakorlatban
A kapu működésének bemutatása dob és ének példán.

17. rész Speciális gate-ek
Ebben a részben a Zajzárral és a Trigger Gate-el ismerkedünk meg közelebbről.

18. rész Expander és Tranziens-formáló a gyakorlatban
Példákon keresztül próbálhatjuk ki az expander és a transient designer pluginek működését.

19. rész Ducking és Sidechain a gyakorlatban
Megismerkedhetünk a technika mibenlétével és egy gyakorlati példában lépésről lépésre építünk fel egy működő busz rendszert a ducking kipróbálásához.

20. rész De-esser a gyakorlatban
Ebben a részben kipróbáljuk az SZ csökkentés egyes módszereit és a használható eszközöket.




Profi mix

1. rész Előkészítés
Ebben a részben egy példa mix elkészítésének keretein belül megismerkedhetünk a mix előkészítés fontosságával. Részletesen megismerhetjük a felüláteresztő szűrőt és hogy használatakor mire kell odafigyelni.

2. rész Párhuzamos kompresszió a gyakorlatban
Ebben a részben tovább folytatjuk a már elkezdett mixünket, amiben egy egyszerűbb buszrendszert építünk ki a párhuzamos kompresszióhoz, majd végre is hajtjuk azt.

3. rész Párhuzamos kompresszió a maszter buszon
Ismét folytatjuk az előző részben elkezdett mixet, méghozzá a maszter busz párhuzamos kompresszálásával. Ezen felül egy apró útbaigazítást is kaphatunk a kereskedelmi kompresszor pluginekkel kapcsolatban.

4. rész Andrew Scheps - Rear Bus
A Grammy díjas hangmérnök művészi szintre fejlesztette a párhuzamos processzálás technikáját, ebbe kaphatunk most egy kis betekintést a tisztán digitális (ITB) rendszerét tanulmányozva.

5. rész Michael Brauer - Brauerize
A szintén Grammy díjas hangmérnök multi-busz rendszerével és ezen az elven alapuló -pontot az i-re feltevő- technikájával ismerkedhetünk meg részletesen.



Térbeliség megteremtése

1. Visszhangosítás-Első rész
Az új sorozat első részében a térbeliség fogalmával, a visszhangosítás elméletével és megvalósításával foglalkozunk ebben a rövid összefoglaló cikkben.

2. Delay eszközök
Itt az ideje, hogy megismerjük milyen eszközökkel tudunk visszhangot és térbeliséget előállítani! Kezdetnek a legendás késleltetőket vesszük sorra!

3. Reverb eszközök
Ha nincs megfelelő akusztikájú felvételi helyiségünk, nem tehetünk mást, mint hogy mesterséges zengetést alkalmazunk, sőt manapság már csak ezt tesszük. Ebben a részben megismerhetjük az ehhez használható eszközöket.

4. Delay alkalmazása a gyakorlatban-Alapok
Ebben a részben elkezdjük a késleltetés gyakorlati megismerését, méghozzá a két alap paraméterrel a késleltetés idejével és a visszacsatolással. Nem mellesleg pár delay trükköt is megismerhetünk!

5. Delay a gyakorlatban-Alap színezések
Miután már ismerjük a késleltetők alap funkcióit, nézzük meg mit lehet még belőlük kihozni pár szűrő és egy bitcsökkentő segítségével!

6. Szalagos késleltető a gyakorlatban
Egy szalagos késleltető pluginen keresztül ismerhetünk meg 7 késleltetési módot, valamint extraként elkészítünk egy szinti basszus sávot is!

7. Modern késleltetők
Minden amit tudni érdemes a modern késleltetők használatáról, néhány tippel és trükkel, köztük a saját késleltető-lánc létrehozásával.

8. Buszok és buszrendszerek
A késleltető és zengető eszközök használatához gyakorlatilag elengedhetetlen a SEND buszok használata, így ebben a részben a különböző buszokkal és busz-rendszerekkel ismerkedhetünk meg.

9. Send-Return effektezés
Miután már ismerjük az általános buszokat, nézzük meg, hogyan használhatjuk őket profi módon olyan effektekhez, mint pl. a visszhangosítás!

10. Zengetési alapismeretek
Mielőtt belekezdenénk a zengetők paramétereinek megismerésébe, nézzük át hogy mi is a célunk a használatukkal és azt hogyan lehet elérni.

11. Zengetők beállítása: Alap paraméterek-1
Ebben a részben megismerkedünk a zengetők egyik legfontosabb paraméterével, a korai visszaverődésekkel.

12. Zengetők beállítása: Alap paraméterek-2
Miután már ismerjük a zengetés első fő összetevőjét a korai visszaverődéseket, ideje megismerkedni a másik fő elemmel is, ez pedig a zengés.

13. Zengetők beállítása: A sűrűség
A korai visszaverődések és a zengetés egyik legfontosabb tulajdonsága talán a sűrűsége. Erről szerezhetünk bővebb ismereteket ebben a részben.

14. Zengetők beállítása: Arányok
Ha már be tudjuk állítani a kívánt zengetést, a következő lépés, hogy azt megfelelő arányban használjuk!

15. Zengetők beállítása: A tonalitás elmélete
A sorozat következő részeiben a zengetés tonalitásával fogunk foglalkozni, elsőként az elmélettel.

16. Zengetők tonalitása-2: Interferencia és csillapítás
A visszaverődések közben kialakuló interferenciák és a visszaverődéseket előállító falak hatása a zengetésre és ezáltal a kialakuló hangzásra.

17. Zengetők tonalitása-3: Ekvalizálás
Bár a zengetés tonális tulajdonságait elég jól tudjuk egy ekvalizerrel is módosítani, ezt elsősorban nem egy adott hangzás létrehozására érdemes használni, sokkal inkább a zengetés alatt és miatt létrejövő hibák javítására!

18. Zengetők tonalitása-4:Moduláció és színezés
Sokan azt gondolják, hogy a zengetésben alkalmazott moduláció csak az algoritmikus zengetés sajátossága, vagy csak egy effekt. Valójában azonban elengedhetetlen a valósághű zengetés eléréséhez!

19. Térbeli elhelyezkedések
Bár már ismerünk pár paramétert amivel mozgatni tudjuk a hangunkat a térben, de még koránt sem az összeset! Ebben a részben az előkésleltetéssel és a zengési fázis burkológörbéjével ismerkedhetünk meg részletesebben!

20. Zengetők-Sztereó szélesség
Vitathatatlan, hogy a zengetést elsősorban a sztereó térhatás elérésére alkalmazzuk, ám vannak olyan esetek, amikor a mono zengetés adja a legjobb megoldást!

21. Zengető kiválasztása
Miután már nagyjából ismerjük a zengetőkön található paramétereket és azok működését, a következő kérdés általában az szokott lenni, hogy melyik zengetőt válasszuk? A válasz egy részét itt találjuk.

22. Algoritmusok természetes zengetéshez
A mesterséges zengetést alapvetően a valóságban is létező helyiségek utánzására fejlesztették ki, ezért ebben a részben az ezeket utánzó algoritmusokat fogjuk megismerni és kipróbálni.

23. Algoritmusok mestersége zengetéshez
A mesterséges zengetők lehetnek analóg eszközök, vagy olyan digitális algoritmusok, amik olyan zengetést állítanak elő, amik ellentmondanak a fizikai törvényeinek. Ezekkel az algoritmusokkal ismerkedünk ebben a részben.

24. Konvolúciós zengetők
Ebben a részben elsősorban olyan elméleti kérdésekkel foglalkozunk, amiket mindenképpen érdemes tudni a gyakorlati alkalmazáshoz.

25. Konvolúciós zengető használata
Miután az előző részből megismertük a technológiát, nézzük hogyan vehetjük mindennek hasznát keverés közben!

26. Saját IR készítése
Mint már tudjuk, a konvolúciós zengetők semmit sem érnek IR nélkül. De hogyan hozhatunk létre saját IR-t? Ebből a részből kiderül!

27. Zengetők tesztelése-Hangminőség
Az előző részekben szinte mindent megtudtunk arról, hogyan kell beállítani egy zengetőt. De mi van akkor, ha még így sem kapjuk a várt eredményt? Ebben az esetben könnyen előfordulhat, hogy a zengetőnk nem megfelelő minőségű. Ennek kiderítésével ismerkedünk az új mini sorozat első részében.

28. Zengetők tesztelése-Élethűség
Attól még, hogy a zengető hangminősége technikailag kiváló, egyáltalában nem biztos, hogy élethű zengetést képes előállítani. Egyáltalában mit jelent az, hogy élethű és hogyan tudjuk ezt tesztekkel ellenőrizni?

29. Zengetők-Mit csinálnak?
A sorozat előző részeiben nagyon részletesen ismerkedhettünk meg a zengetők működésével. Ebben a részben egy sokkal gyakorlatiasabb, mondhatjuk úgy is, egyszerűbb oldalról közelítjük meg a kérdést.

30 Zengetés-Hibák, tippek és trükkök
Már mindent tudsz a zengetésről, de mégsem úgy szól ahogy szeretnéd? Lehet, hogy a leggyakoribb hibákat követed el! Kéne pár trükk a még jobb zengetéshez? Ebben a részben találsz párat!



Színező effektek

1. Modulációs effektek
Miután már ismerjük egy alap mix elkészítésének módját, nézzük meg, milyen lehetőségeink akadnak a további szépítgetésre!

2. Szaturációk és torzítások
A színezést nem csak az előadás szintjén tehetjük meg, hanem a hullámformák szintjén is, sőt a legtöbben inkább ezt nevezik színezésnek.