Ebben a részben szeretnék segítséget nyújtani azoknak, akik valami okból kifolyólag elakadtak egy-egy sáv ekvalizer beállításánál. A következőkben a különböző hangszerek jellemző frekvenciáit és azok jellemző használatát ismerhetjük meg.
Bár az itt feltüntetett adatok sokszor nagyon is specifikusak, ne felejtsük el, hogy a keverés nem egy egzakt tudomány! Ha az lenne, akkor lehetne rá programot írni és így nem lenne szükség hangmérnökökre sem. Nagyon fontos megértenünk az ekvalizerek használatakor, hogy mint azt a nevük is mutatja, ezek olyan eszközök amik az egyensúly megteremtésére lettek kifejlesztve. Az egyensúly pedig minden esetben a mixben szereplő sávoktól és azok frekvencia spektrumától, az ezek egymásra hatásából kialakuló hangzástól függ.
Az alábbi adatok inkább csak segítséget nyújtanak ahhoz, hogy ha érzékelünk egy frekvencia szintű problémát, körülbelül hol kezdjünk keresgélni az adott hangszer esetében. Ne gondoljuk tehát azt, hogy ezek kőbe vésett szabályok! A keverésben amúgy sincsenek ilyenek.
Általános EQ frekvenciák:
Frekvencia (Hz)
|
Sávsz. (Q)
|
emelés / vágás
|
Szűrő típus
|
Alkalmazás
|
0-50 (100)
|
-
|
shelf/pass
|
Alacsony frekvenciás zajok, morajlás,
piszok
|
|
200
|
1,0
|
-
|
peak
|
Csökkenti a középfrekvenciás hangszerek
piszkosságát
|
500
|
1,0
|
-
|
peak
|
Doboz hang, fojtottság csökkentésére
|
2-5k
|
+
|
shelf/peak
|
A hang közelebbinek tűnik, tisztább, érthetőbb
|
|
5k
|
1,0
|
-
|
peak
|
A háttérben lévő hangokat még hátrább
lévőnek halljuk
|
8k
|
+
|
shelf
|
Tisztább, levegősebb hangzás
|
|
16k
|
+
|
shelf
|
„Profi, drága” hangzás, levegősség
|
Frekvencia (Hz)
|
Sávsz. (Q)
|
emelés / vágás
|
Szűrő típus
|
Alkalmazás
|
50
|
1,4
|
+
|
peak
|
Teltséget ad a lábdobhoz és a tamokhoz
|
100
|
1-1,4
|
+
|
peak
|
Keményebb basszus hangzás a mély
doboknál
|
400
|
1,4
|
-
|
peak
|
Csökkenti a kartondoboz hangzást
|
2,5k
|
+
|
peak
|
Növeli az ütés hangot tamoknál és
pergőnél
|
|
3k
|
1,4-3
|
+
|
peak
|
Növeli az attackot
|
4k
|
+
|
peak
|
Növeli az ütés hangot tamoknál és
pergőnél
|
|
5k
|
1,4-3
|
+
|
peak
|
Növeli a mélyebb attackot a lábdobnál és
tamokonál
|
7k
|
1,4-3
|
+
|
peak
|
Növeli a fémes hangzást és a mély
attackot
Növeli az attackot a perkáknál
|
Bár vitathatatlanul a pergődob a leginkább hallható és előtérbe helyezett eleme egy dobkészletnek, a lábdob sokkal több hangkép-beállítási lehetőséggel rendelkezik. Egy hangmérnök tudását nagyon jól le lehet mérni azon, hogy hogyan szól a lábdobja, és mennyire tud az beépülni a mixbe.
40-60 Hz - A fenék: A dobtestben visszhangzó hang. Néha túlságosan dübörgő, morajló, ami határozatlan hangot eredményez. Ezt okozhatja egy rossz mikrofon vagy a mikrofon hibás elhelyezése is.
60-100 Hz - A puffanás: Ez az a tartomány, ami mellbe vág.
100-200 Hz - A test: A lábdob hang teste, a hús ha úgy tetszik.
200-2000 Hz - Csengés, rezgés: Ebben a tartományban találhatóak általában azok a frekvenciák, amik nem kívánatos rezonanciát és kásás, zavaros hangzást adnak.
2000-4000 Hz - Az ütőfej hangja: Itt kell keresni a tipikus "tikk" hangot.
Frekvencia (Hz)
|
Sávsz. (Q)
|
emelés / vágás
|
Szűrő típus
|
Alkalmazás
|
2,5k
|
+
|
peak
|
Növeli a lábdob attackját
Filc ütőfej hangzás
|
|
4k
|
+
|
peak
|
Növeli a lábdob attackját
Fa, műanyag ütőfej hangzás
|
Szinti lábdob (808 kick):
A köznyelv ezt a hangot lábdobnak nevezi, pedig egy folyamatosan mélyülő hangról beszélünk, ami sokkal jobban hasonlít egy tam hanghoz. Ennek megfelelően EQ-zuk úgy mint a tamokat. 250 Hz körül érdemes vele foglalkozni.
200-400 Hz - Fenék és test: A központi alaphangja a legtöbb pergőnek ebben a tartományban helyezkedik el.
400-800 Hz - Csengés: Ez a tartomány adja az üres csengő-bongó hangot, ami általában nem kívánatos. Ha túl hangosak ezek a frekvenciák, a pergő kezdi elveszíteni élő hangzását és kezd kétdimenzióssá -egysíkúvá- válni.
2000-4000 Hz - Attack: Az a hang, amikor a dobverő a bőrhöz ér 8000 Hz körül található. A pergő hangját itt tudjuk változtatni, annak függvényében hogy emelünk vagy vágunk-e.
Tipp:
7,2k +5dB, 12k +5dB (Andrew Scheps)
7,2k +5dB, 12k +5dB (Andrew Scheps)
Frekvencia (Hz)
|
Sávsz. (Q)
|
emelés / vágás
|
Szűrő típus
|
Alkalmazás
|
100
|
1,0
|
+
|
peak
|
Teltséget ad hozzá
|
200
|
1,4
|
+
|
peak
|
Teltséget és keményebb hangzást ad
hozzá
|
800
|
-
|
peak
|
Csökkenti a kicsi, olcsó hangzást és a
csörgést
|
Tamok:
100-300 Hz - Test: Hangolástól is függ, de valahol itt kell keresni a dörgő hangot. Ha túl sok, akkor mindent elnyomó dübörgés lesz, ha túl kevés, akkor kartondoboz hangot kapunk.
3000-4000 Hz - Attack: Az a hang, amikor a dobverő a bőrhöz ér.
Cintányérok:
200-300 Hz - Csörgés: Ez az a tartomány, ahol a cintányérok tipikus "csszzz" hangja található. Különösen igaz ez a lábcinre.
6000-20000 Hz - Sistergés: Ebben a tartományban lévő frekvenciák emelésével kiélesíthetjük a hangjukat, élőbbé, levegősebbé tehetjük őket. Ha túl sokat emelünk, kellemetlen éles hangot kapunk, amit fárasztó hallgatni.
Frekvencia (Hz)
|
Sávsz. (Q)
|
emelés / vágás
|
Szűrő típus
|
Alkalmazás
|
200
|
1,0
|
-
|
peak
|
Csökkenti a gong-szerű hangzást
|
400
|
0,7-1
|
-
|
peak /shelf
|
Csökkenti a terem hangzást
|
10k
|
1,4
|
+
|
peak
|
Élességet ad hozzá
|
15k
|
1,0
|
+
|
peak
|
Tisztít és sziszegést ad hozzá
|
Basszus:
A basszus és a lábdob örök ellenségek, köszönhetik ezt annak, hogy nagyjából ugyan azokon a frekvenciákon kell osztozniuk. Ezért mielőtt bármilyen EQ-zásba kezdünk közöttük, mindenképpen határozzuk el, hogy melyik lesz a főszereplő, melyik kerül előtérbe a másikhoz képest.
40-80 Hz - Fenék: Itt találhatóak a basszus alsó rezonanciái, különösen az 5 húros basszusgitárok esetében.
80-200 Hz - Alaphangok: Az elsődleges basszus frekvenciák. Ha úgy ítéljük meg, hogy a basszus túlságosan dübörög, vágjunk 180-200 Hz között hogy kitisztítsuk, miközben megőrizzük az alaphangokat.
200-600 Hz - Felhangok: Itt találhatóak a legtöbb basszgitár felharmonikusai. Ha úgy érezzük, hogy a basszusgitár nagyon elveszik a mixben, -például mert túl sok az egyéb sávból érkező alacsony frekvencia- akkor ebben a tartományban keressünk olyan frekvenciákat amiket kiemelhetünk. Ha kisméretű hangszórókon nem hallható rendesen a basszus, szintén ezeken a frekvenciákon emeljünk.
300-500 Hz - Fa hang: Különösen a nagybőgőknél, itt található a jellegzetes fás hangzás.
1000 Hz - A ritmikus attackhoz itt kell emelni
800-1600 Hz - A harapás: A jellegzetes, morgós, harapós hangzást itt keressük. Emeljünk, ha még agresszívebb hangot szeretnénk és vágjunk ha finomabbat.
2000-5000 Hz - Húr zaj: Ez elég egyértelmű. Sokan szeretik, élőbbnek tartják tőle a felvételt ha hallatszik ahogy a gitáros az ujját húzza a húrokon. Slap bass.
6000 Hz - Itt emelve tisztább hangzást kapunk.
Frekvencia (Hz)
|
Sávsz. (Q)
|
emelés / vágás
|
Szűrő típus
|
Alkalmazás
|
50
|
1,4
|
+
|
peak
|
Teltséget ad hozzá
|
50
|
1,4
|
-
|
shelf
|
Csökkenti a dörmögést, növeli a felharmonikusokat
és a felismerhetőséget a mixben
|
100
|
1-1,4
|
+
|
peak
|
Keményebb hangzás
|
400
|
1
|
+
|
peak
|
Fokozott tisztaság, különösen alacsony
hangerőkön
|
800
|
1,4
|
+
|
peak
|
Fokozott tisztaság és ütősség, valamint
jelenlét
|
1,5k
|
1,4
|
+
|
peak
|
Fokozott tisztaság, pengetési hang és
felfutás
|
3k
|
1,4
|
+
|
peak
|
További pengetési hang
|
5k
|
1,4
|
+
|
peak
|
A pengető ujj hangja
|
7k
|
1,4
|
+
|
peak
|
Pengető ujj hangja akusztikus basszus
esetében
|
GITÁROK:
120-200 Hz - Dübörgés és test: Itt található az a mély hang, ami nemkívánatos lehet egy mixben, viszont jó szolgálatot tehet egy szóló felvételkor. Megvastagítja a hangot.
200-400 Hz - Vastagság, Fa hangzás: Az akusztikus hangszerek fő frekvenciái. Ha túl sokat vágunk belőlük, elveszítjük az élő hangzást.
2000 Hz - Határozottság, keménység: Itt hallható az a hang, ami segít felismerni a pengetést. Ha túlerősítjük élessé és bántóvá válik.
7000 Hz - Levegő, csillogás: Egy kis erősítés high-shelf szűrővel és a hang kinyílik, kivilágosodik.
Elektromos gitár:
Alapvetően csak nagy sávszélességgel és keveset emeljünk/vágjunk, inkább szűrőt használjuk. Ha mégis bele akarunk mélyedni a frekvenciák mocsarába, hát íme:
80-90 Hz és alatta - Mocsár, sár, piszok, mély dübörgés: Itt valójában nincsen semmilyen hasznos hang, leginkább csak zajt ad hozzá a mixhez, ezért a legjobb ha felüláteresztő szűrővel vágjuk.
150-200 Hz - Vastagság: Ez az ahonnan alapvetően az elektromos gitár tökös hangja ered, de gyorsan elfedheti az egész mixünket is. A legjobb, ha automatizációt alkalmazunk az EQ-n. Ahol csak a gitárok szólnak, engedjük őket át, de amint a mix kezd teltebb lenni, inkább csillapítsuk, vagy akár vágjuk is őket.
300-1000 Hz - Élet: Az elektromos gitár leginkább "használt" frekvenciái. A vágást jól fontoljuk meg, viszont ha túl erős/túl gyenge ez a tartomány, könnyen összeveszhet a pergővel.
1000-2000 Hz - Kürtölés: Ebben a tartományban találhatóak a kürtölő, durva frekvenciák, amiket nagy sávszélességű vágással csillapíthatunk.
3000-8000 Hz - Csillogás és jelenlét: Ebben a tartományban lévő hangok adják meg a gitárnak a vibrálást, erősítésükkel kiemelhetjük a mixből. Vágásukkal megszüntethetjük az énekkel a konfliktust. Szintén ebben a tartományban helyezkedik el az a zaj amit a torzítók és effektpedálok okoznak, tehát erősítésükkor figyeljünk rá, hogy ne legyenek zavaróak.
Frekvencia (Hz)
|
Sávsz. (Q)
|
emelés / vágás
|
Szűrő típus
|
Alkalmazás
|
100
|
1,4
|
+
|
peak
|
Teltséget ad hozzá
|
100
|
1-1,4
|
-
|
peak
|
Csökkenti a fojtottságot és tisztaságot
ad a hanghoz
|
200
|
1,4
|
+
|
peak
|
Teltséget ad hozzá és keményebb
hangzást
|
800
|
1
|
-
|
peak
|
Csökkenti az „olcsó” hangzást
|
1,5k
|
1
|
-
|
peak
|
Csökkenti a sötét, tompa hangot
|
1,5k
|
1
|
+
|
peak
|
Több attack a ritmus gitárokon
|
3k
|
1,4
|
+
|
peak
|
Több attack (elektromos és akusztikus)
|
3k
|
1
|
-
|
peak
|
Rossz hangolást elrejti
|
5k
|
,4
|
+
|
peak
|
Több attack (akusztikus)
Megnövelt tisztaság
|
5k
|
1
|
-
|
peak
|
Vékony hangzás megpuhítása
|
7k
|
1-1,4
|
+
|
peak
|
Élességet ad a rock és akusztikus
gitárokhoz
|
10k
|
1
|
+
|
peak
|
Finom élességet ad az akusztikus
gitárokhoz
|
Billentyűs hangszerek:
Zongora:
A zongora olyan nagy sávszélességet képes lefoglalni, hogy szinte minden esetben "lyukakat" kell bele vágni, hogy más hangszer is elférjen a mixben.
100-200 Hz - Dübörgés: Melegséget tud adni egy szóló részen, de ha mixben használjuk a zongorát, ezt a részt vágjuk meg legelőször.
3000-20000 Hz - Levegőssé teheti a hangot, de ne emeljünk túl sokat a 3000-5000 Hz tartományban, mert itt található a csillapító által keltett húrzaj.
Frekvencia (Hz)
|
Sávsz. (Q)
|
emelés / vágás
|
Szűrő típus
|
Alkalmazás
|
100
|
1,0
|
+
|
peak
|
Meleg hangzást ad hozzá
|
3k
|
1,0
|
+
|
peak
|
Attackot ad a mélyebb hangokhoz
|
5k
|
1,4
|
+
|
peak
|
Növeli az attackot
|
7k
|
1-1,4
|
+
|
peak
|
Élességet ad hozzá
|
10k
|
1,0
|
+
|
peak
|
Finom élességet ad hozzá
|
Elektromos zongora (Rhodes):
100-200 Hz - Dübörgés: Hasonlóan az akusztikus társához melegséget ad, mixben viszont nyugodtan vághatunk ha túlságosan dübörgő hangot tapasztalunk.
800-1000 Hz - Ha túlságosan áthallatszik a hang a mixen, itt vágjunk egy keveset.
Clavinet:
Nagyjából azok érvényesek rá, mint az elektromos gitárra.
Elektromos orgona (Hammond B3)
80-180 Hz Összetűzésbe kerülhet a basszussal
300-500 Hz Ha problémánk van a többi középfrekvenciás hangszerrel, vagy túlságosan szélesen szól, vágjunk ebben a tartományban.
Szintetizátorok:
Mivel a szintik nagyon széles spektrumban képesek hangot előállítani, ezért nehéz egy általános listát összeállítani.
Ha egy szinti-hang jellegében hasonlít valamely akusztikus hangszer hangjához (pl. szinti brass hangok a fúvosokhoz, a strings hangok a vonósokhoz), akkor az ezen hangszereknél található frekvenciákon érdemes keresgélnünk.
Ha egy szinti-hang jellegében hasonlít valamely akusztikus hangszer hangjához (pl. szinti brass hangok a fúvosokhoz, a strings hangok a vonósokhoz), akkor az ezen hangszereknél található frekvenciákon érdemes keresgélnünk.
400-600 Hz - Vastagság: Sok szinti hang zűrzavarossá, morajlóvá válik ebben a tartományban, ezért elveszti a tisztaságát. Különösen igaz ez a több rétegű hangokra (layers)
1000-2000 Hz - Harapás: Ebben a tartományban lévő hangok sokszor túlságosan kiemelkednek a mixből, átfedésbe kerülhetnek a gitárokkal és az énekkel. Vágjunk itt, ha ilyen problémába ütközünk.
3000-4000 Hz - Jelenlét, tisztaság: Az énekhez és a gitárokhoz hasonlóan itt is egyfajta fokozott érdekességet ad hozzá a hanghoz. A túl sok kiemelés itt sem tesz jót.
Vonósok:
Frekvencia (Hz)
|
Sávsz. (Q)
|
emelés / vágás
|
Szűrő típus
|
Alkalmazás
|
200-300
|
Teltség tartománya
|
|||
240
|
Teltséget ad hozzá
|
|||
7k-10k
|
Karcos-kaparós hangzás
|
|||
7,5-10k
|
Emeljük a vonó és húr zajok
kiemeléséhez
Vágjuk a puhább hangzás eléréséhez
|
Fúvósok:
Szaxofonok:
300-400 Hz - Dudálás, textúra: A különböző szaxofonok különböző mélységben állítják elő ezt a hangot.
1000-2000 Hz - Rikácsolás: Tipikus papagáj hang található itt.
6000 Hz - A fújás zaja.
Rézfúvósok:
100-200 Hz - Dörgés, morajlás: Ezeken a frekvenciákon összeütközésbe kerülhet a basszussal, és elhomályosíthatja a teljes mixet, ezért érdemes itt vágni.
4000-10000 Hz - Világosság: Itt tudjuk kissé kitisztítani, levegősebbé tenni a hangot. Különösen trombita esetén azonban ügyeljünk a hangerőre, mert akár túl sok is lehet.
Frekvencia (Hz)
|
Sávsz. (Q)
|
emelés / vágás
|
Szűrő típus
|
Alkalmazás
|
100
|
1,4
|
+
|
peak
|
Melegséget ad a kürtökhöz
|
15k
|
1,0
|
-
|
peak
|
Fuvola/furulya tisztább hangzás
|
Ének:
Az emberi hang a leginkább ingatag, de egyben a legfontosabb része is egy mixnek. A férfi hangok általában mélyebbek mint a nőiek, de felharmonikusaikat illetően sokkal összetettebbek. Ezért egy férfi énekhang esetében ugyan olyan körültekintően kell eljárni a magasabb frekvenciáknál, mint egy női hangnál.
100 Hz és alatta - Morajlás: A legtöbb esetben itt nincsen érdemleges hang, csak mikrofon zajok, vibrációk, stb. Vágjuk le egy felüláteresztő szűrővel.
200 Hz - Dübörgés
800-1000 Hz - Szó érthetőség, orrhang
3000 Hz - Jelenlét, érdekesség: Energiát és vibrálást adhatunk az énekhez. Ha túl kevés, akkor az ének tompának és laposnak hangzik. Ha túl sok, úgy érezzük mintha a fülünket egy fogpiszkálóval szurkálnák.
4000-8000 Hz - Sistergés és sziszegés: A túl hangos "S" hangok kellemetlenül hatnak, ezért a de-esserek leginkább itt használatosak.
10000-20000 Hz - Levegősség: Egy kis high-shelf emelés ezen a részen kinyitja, levegőssé, tisztává teszi az éneket. Ha viszont túl sokat emelünk, zavaróan éles és harsány lesz. Figyeljünk a zajra is.
Frekvencia (Hz)
|
Sávsz. (Q)
|
emelés / vágás
|
Szűrő típus
|
Alkalmazás
|
200
|
0,7-1
|
+
|
peak
|
Teltség hozzáadása
|
200
|
1,0
|
-
|
peak
|
Csökkenti a zavarosságot, morajlást
|
2,5k
|
+
|
peak
|
Növeli az érthetőséget, közelebbi
hangzást ad
|
|
2,5k
|
-
|
peak
|
Növeli az átláthatóságot,
transzparenciát
|
|
3k
|
1,0
|
+
|
peak
|
Tisztaságot és érdességet ad hozzá
|
3k
|
1,0
|
-
|
peak
|
- Növeli a levegővételi hangot
- Puha hangzást ad a háttér vokálokon
- Elrejtheti a hamis hangokat
|
4k
|
+
|
peak
|
Növeli az érthetőséget
|
|
4k
|
-
|
peak
|
Növeli az átláthatóságot,
transzparenciát
|
|
5k
|
1,0
|
+
|
peak
|
Növeli az ének jelenlétet
|
7k
|
1,0
|
+
|
peak
|
Fojtott ének esetén kitisztítja azt
|
7-8k
|
2,8
|
-
|
peak
|
Csökkenti az „sz” hangot
|
10k
|
1,0
|
+
|
peak
|
Kitisztítja a hangzást
|
10k
|
1,4
|
-
|
peak
|
Csökkenti az „sz” hangot
|
15k
|
1,0
|
+
|
peak
|
Tisztább énekhang, növelt levegővételi
hang
|
Mivel az ekvalizer témakör szó szerint végtelen nagy, ezért valahol meg kellett húznom a célvonalat. Ez pedig pontosan a mostani rész lett. Valószínű, hogy a későbbiekben is közlök majd ekvalizerekkel és EQ-zással kapcsolatos írásokat, de azok egy-egy problémára adott specifikus megoldások, vagy újabb tippek és trükkök lesznek.
Miután most búcsúzunk az ekvalizerektől, a következő részben belevágunk a másik nagy témakörbe, a kompresszorok világának megismerésébe! Kérem, hogy akinek kérdése van valamely eddigi témakörrel kapcsolatban, lehetőleg a cikk alján található hozzászólás rendszer segítségével tegye fel, így mások is tanulhatnak majd a kérdésére érkező válaszokból!
A témával kapcsolatos kérdéseket itt a kommentekben, vagy a facebook oldalon várom!
Kellemes mixelést kívánok mindenkinek!
Felhasznált irodalom:
http://blog.sonicbids.com/the-ultimate-eq-cheat-sheet-for-every-common-instrument
https://synesthesiac.wordpress.com/2008/11/09/the-ultimate-equalizer-eq-guide/
https://talkinmusic.com/musicproduction/how-to-eq-vocals/
https://talkinmusic.com/musicproduction/snare-eq-phat-punchy-snare-eq/
https://talkinmusic.com/musicproduction/how-to-eq-an-acoustic-guitar/
http://www.audio-issues.com/music-mixing/eq-viruses/
Szia :) Basszus és lábdobnál alkalmazható az a módszer, hogy ha a basszusnál emelek, a lábdobnál vágok? És fordítva? Gyakorlatilag ha a domináns hanszerem a basszus, akkor a kicket kell gyengíteni ott ahol a legerősebb és a basszust ott emelni?
VálaszTörlésSzia!
TörlésMondjuk inkább úgy, hogy egy lyukat érdemes vágni az egyik hangszer számára a másik hangszer frekvenciamenetében. Ha -mint ahogy írtad- a basszus a fontosabb, akkor elég csak a lábdobot vágni a problémás frekvenciasávban, nem kell még a basszuson is emelni.
Érdemes megfontolni azonban, hogy melyikből vág az ember. A lábdob frekvenciája nagyjából állandó, tehát azt viszonylag könnyen ki lehet venni a basszusból. A basszusnak viszont -ha dallamot játszik- változik a frekvenciája, így a lábdobot több frekvencián is elmaszkolhatja. Ebben az esetben talán jobb megoldás lehet a vezérlőági kompresszálás (side chain), ahol a választott hangszer megszólalásakor a kompresszor a másik hangszert mindig egy kicsit lehalkítja.
Értelek! :) Igazából én szinti bass-t használok deephouse-hoz. Van hogy rétegezem az alját, és a tetejét egy külön sávba teszem. De a subok néha össze akadnak így is :) a side chainre a volume shapert használom, mert az nem kompresszál hanem úgy működik kb mint a nicky romero kick startja. akkor gyakorlatilag keressem meg a csúcspontot ahol a kick-bass páros üssze üt, és a kickből vágjak csak? :) előre is köszi a választ :) most bukkantam rá erre az oldalra és olvasgatok :)
TörlésMivel a példádban a basszus a fontosabb (nem a lábdob), így a válasz igen, a lábdobból vágj. A sidechain eredetileg nem azt jelenti, hogy a hangerőt huzigálja valami ritmusosan, hanem hogy az egyik hangszer (sáv) hangereje vezérli egy másik hangszer hangerejét. Ezzel a megoldással sokkal pontosabb, vagyis jobb hatás érhető, mintha egy előre megadott, állandó görbe mentén történne mindez (mint a kickstart-ban).
TörlésA valódi sidechain kompresszióról ebben a részben olvashatsz részletesen:
https://microchips-sound-studio.blogspot.com/2016/11/ducking-es-sidechain-gyakorlatban.html