Konvolúciós zengető használata

A sorozat előző részében megismerkedtünk a konvolúciós technológiával, a mai részben pedig a konvolúciós zengetők használatával fogunk foglalkozni. A példákban a ReaVerb plugint fogjuk használni, ami a Reaper DAW saját konvolúciós zengetője. Sajnos ezt a plugint külön vst-ként nem lehet letölteni, így aki pontosan ugyanúgy szeretné a próbákat otthon is elvégezni mint ahogyan én tettem, az töltse le a Reaper 60 napos ingyenes változatát. Aki viszont ragaszkodik a saját konvolúciós processzorához, annak saját magának kell megtalálni, hogy az adott programban melyik funkció hol és hogyan érhető el. Szerencsére a különböző pluginek között túl nagy különbség nincsen, szerintem ez sem okozhat nagyobb problémát.

Magát a konvolúciós zengetőt ugyanúgy használjuk mint az algoritmikusokat, vagyis elsősorban SEND-en keresztül. Ezekben az esetekben a zengetőben található mix vagy wet/dry értékét 100%-ra kell állítani. Ha insert módon használjuk őket, akkor természetesen itt a szükséges arányt kell beállítani. Az igazi különbség közöttük a zengetés beállításában és a beállítási lehetőségekben van. Nézzük tehát, hogyan tehetjük meg ezeket és melyik mire használható.

Zengetés IR fájlból
A konvolúciós zengetők legalapvetőbb alkalmazása, amikor egy meglévő IR-t töltünk be, és ezt használjuk a zengetéshez. Saját IR fájl előállításával a sorozat következő részében fogunk részletesen foglalkozni. A próbák során az előző részekben is használt Milkcow Blues című szám mixét fogjuk használni. Elsőként töröljük az előző részekben létrehozott összes zengető csatornánkat, és hozzunk létre egy újat. Nevezzük el Reverb-nek, és küldjük rá a már megszokott pergő, gitár, zongora és ének sávokat send-en, 0dB jelszinttel, pre-fader módban.

Töltsük le a Samplicity egyik ingyenes IR-jét (21MB), ami a Lexicon 960L hardver digitális zengető Medium Hall (közepes terem) programjáról készült. A kicsomagolt ZIP fájlban több WAV fájlt találunk mappákba rendezve:
Wave, 24 bit, 44.1, 48 kHz
Wave, 32 bit, 44.1, 48 kHz
Wave, 32 bit, 44.1, 48 kHz, 4 csatorna (quad)
Altiverb, 24 bit, 44.1, 48 kHz presets (ezek az Altiverb pluginben használhatóak)

Mivel a példa szerinti Milkcow blues nótánk 44,1 kHz-es mintavételezéssel készült, válasszuk a Wave 24 bit 44,1 kHz-es mappát. A mappában elsőként egy újabb mappát találunk (A rendszerezettség mindenek felett!) 02 Medium Hall néven. Mivel ez egy ingyenes bemutató IR készlet, így csak ezt az egy programot kapjuk, de ha megvásárolnánk a teljes pakkot, akkor itt az összes elkészített programot látnánk.

Lépjünk be a mappába, ahol 3 WAV fájlt találunk: L96,01-02 Medium Hall C, L és R. A fájl végén lévő betűk a felhasználási módra utalnak. A "C" a normál, monoról sztereóra történő zengetéshez kell. Az "L" és "R" jelölések a valódi sztereó zengetéshez szükségesek, amennyiben a konvolúciós zengető pluginünk képes erre. Erről majd később lesz szó részletesen. Az egyszerű, mindennapi monoról sztereóra történő zengetéshez válasszuk a C jelű fájlt, és a zengetett jelet tartsuk mindig mono módban.


A zengető csatornára helyezzünk el egy Reaverb plugint. Megnyitáskor ez még semmit sem "tud", mindössze változatlanul halad át rajta a hang. Ahhoz, hogy zengetőként tudjuk használni, be kell töltenünk egy IR fájlt. Ez a Reaverb-ben bármilyen normál hangfájl formátum lehet, de a legtöbbször WAV-et, vagy AIFF-ot érdemes használni, főként ha jó minőségre törekszünk, ezek ugyanis tömörítetlen formátumok. Ennek megfelelően a méretük is nagyobb, de ez csak extrém hosszú (vagy mintavételezésű) IR és kevés rendelkezésre álló memória esetében okozhat problémát.

Tipp:
Ha mindenképpen tömörített fájlformátumot szeretnénk alkalmazni, akkor törekedjünk az FLAC használatára, mivel ez gyakorlatilag tömörítetlen minőséget ad.

Kattintsunk az "Add" gombra, ugyanis ezzel tudunk valamilyen IR generátort betölteni. Mint a megjelenő listán láthatjuk, nem csak meglévő fájlt használhatunk, és nem csak használhatjuk, hanem módosíthatjuk is az előzőleg betöltött generátorokat, de erről majd később. Most próbáljuk ki a legegyszerűbb és legtöbbet használt technikát, vagyis IR-nek adjunk meg egy meglévő fájlt, ehhez kattintsunk a "File"-ra. Ekkor megnyílik egy böngésző ablak, ahol keressük meg és töltsük be az imént letöltött IR-ek közül a 24 bit 44,1 kHz-est, név szerint: "L96, 01-02 Medium Hall C.wav".

Miután betöltöttük az IR-t, akár el is kezdhetnénk a zengetést a lejátszás elindításával. Ilyenkor persze az összes zengető csatornánkra küldött sáv zengetve lesz, így maradjuk az előző részekben már megszokott módszernél, és inkább egyesével, SOLO módban próbáljuk végig a sávokat. Kezdjük a pergődobbal.

FIGYELEM! Senki ne hamarkodja el a lejátszás elindítását, mert valami borzalmasat fog hallani! Máris mondom hogy miért... Tekintsük a mellékelt képet, ahol a Reaverb-et láthatjuk a jelenlegi állapotában. A felső részen magát a betöltött IR-t láthatjuk hullámforma és frekvencia-spektrum diagram formában.

Mit tudhatunk meg ebből az ábrából?
Először is azt, hogy a fájl sztereó, hiszen két hullámformát, két csatornát látunk (ezt a felső információs sorban is megtaláljuk a "2ch" jelzéssel). Az IR-nek van lecsengése, hiszen a vége felé láthatóan "eltűnik", feketébe úszik ki. Aki még csak most először lát ilyet, annak nem tűnik fel, de aki már tapasztaltabb az azt is észreveszi, hogy a hullámforma rendkívül "nagy" méretű, vagyis a jel hangos. Ha most elindítanánk a lejátszást, a zengetésünk olyan hangerővel szólalna meg, ami akár kárt is tehetne a hangszóróinkban. Tehát én azt ajánlom, hogy minden olyan IR esetében amit még soha nem próbáltunk ki, az első dolgunk ne a lejátszás legyen, hanem hogy a jelszintjét megfelelőre állítsuk be. Ezt a ReaVerb-ben nagyon egyszerűen tehetjük meg a képen látható menüben. Válasszuk a "normalize to -18dB" lehetőséget, ami -18dBFS jelszintre fogja halkítani, vagy hangosítani az éppen betöltött IR-t. Ezzel a módszerrel biztosak lehetünk benne, hogy bármilyen IR-t is töltünk be, közel azonos erősségűnek fogjuk hallani. Most már kezdhetjük a próbákat, indítsuk el a lejátszást!

Mono vs sztereó
Amint várható volt, egy nagyméretű teremben találjuk magunkat, annak minden tulajdonságával együtt. A hangzás széles és mély, akárcsak egy nagy terem (nem véletlen, hiszen most gyakorlatilag egy Lexicon hardver zengetőt hallunk, ami még mindig a világ legjobbjainak egyike). Most kapcsoljuk be a "Mix to mono" lehetőséget! A zengetés monová változott, és már csak középről szól, akárcsak a pergődob. Tehát így tudunk mono zengetést előállítani a konvolúciós zengetőnkkel egy sztereó IR-ből. Következő lépésként toljuk el a pergődob panorámáját a pergődob saját sávján található PAN potival. Lassan forgassuk teljesen jobbra vagy balra. Hallhatjuk, hogy a mono zengetés szépen követi a pergődob panorámáját, úgy ahogy kell. Eddig tehát minden rendben!

Vajon mi fog történni akkor, ha töröljük a "mix to mono" kapcsolót, vagyis visszaállítjuk a zengetést sztereóba? (Most a pergődob sávjának Send-je Post-fader/Post pan módban van!) Elvileg egy sztereó jelet kéne hogy kapjunk, ahol a forráshang a beállított oldalról szól, de a zengetés a másik oldalról is hallatszik, hiszen egy teremben a visszaverődések minden oldalról egyaránt érkeznek. Kapcsoljuk tehát vissza a zengetést sztereóba, és próbáljuk ki mi történik. Ha a példa szerint a ReaVerb-et használjuk, akkor bizony a zengetés csak a sáv panorámájával beállított oldalról fog szólni, mivel ez a plugin nem valódi sztereó zengető. Ugyanezt az eredményt fogjuk kapni minden más nem valódi sztereó (true stereo) plugin esetében is. Ha tehát valódi sztereó zengetésre van szükségünk, olyan konvolúciós zengetőt kell használnunk, ami képes 4 csatornás, úgynevezett quad fájlok feldolgozására. Bár a ReaVerb-ben egyszerre több fájlt is megnyithatunk, semmilyen trükkel nem tudjuk elérni, hogy két sztereó fájlt négycsatornásként tudjon használni. Tehát megállapíthatjuk, hogy a ReaVerb (bár elég jó konvolúciós processzor) a valódi sztereó zengetésben nem jeleskedik. Ha ilyenre van szükségünk, trükköket kell alkalmazni, vagy vásárolni egy olyan plugint ami képes a valódi sztereó konvolúciós zengetésre. Ilyen pl. a Waves IR-1, Reverence, Liquidsonics, Altiverb, stb. Persze vannak ingyenes pluginek is, pl. IRdust, Freeverb3. Ha ezek valamelyikébe 4 csatornás, vagy 2 csatornás, de L (bal) és R (jobb) IR-t töltünk be, akkor valódi sztereó zengetést fogunk kapni, ahol a sáv panorámájával eltolt hang nem csak a beállított oldalról szól, hanem -csökkent mértékben- a másik oldalról is. Aki szeretné, az próbálja ki önállóan a valódi sztereó zengetést! Maga a folyamat ugyanaz, mint az imént már megismert ReaVerb-nél. A további próbákhoz térjünk vissza a ReaVerb-hez, és állítsuk vissza a pergődob panorámáját középre.

Gyors váltás az IR-ek között
Mint láthattuk, egy-egy IR megkeresése és betöltése bizony nem csak egyetlen gombnyomás, így a türelmetlenebb hangmérnökök biztosan kitépkednék a maradék hajukat is, ha nem lenne erre megoldás. Szerencsére a ReaVerb-ben találunk egy egészen jót. Ennek kipróbálásához azonban több, eltérő IR-re lesz szükségünk, javaslom tehát, hogy töltsük le Big Gee ingyenes Lexicon 480L csomagját (21MB). Így nem csak egyszerűen tesztelhetünk, de lesz egy saját Lexicon 480L zengetőnk is, ugyanis a csomagban a 480-as gyári programjait találjuk! A letöltött ZIP-ben több mappát találhatunk, nekünk ebből a "Big Gee's Lexicon 480L" kell, ezt csomagoljuk ki a merevlemezünkre. A mappában AIF fájlokat találunk. Ezek Apple formátumú hangfájlok, hasonlóak a WAV-hez, de alőbbi az Apple, utóbbi a Microsoft és az IBM fejlesztése. Szerencsére a ReaVerb mindkettőt képes beolvasni.

A fenti próbát folytatva, most töltsünk be egyet az újonnan szerzett 480-as IR-ek közül. Ehhez kattintsunk a "Browse" gombra. Ismét megnyílik a böngésző ablakunk, ahol most keressük meg a Big Gee mappát, és benne az első IR-t, vagyis az "1ow-40.aif"-ot és kattintsunk rá. Ha mindent jól csináltunk, máris látható az új IR, sőt ha elindítjuk a lejátszást hallhatjuk is. Teljesen más, mint az előbbi "Medium Hall". És most jön a csoda! Ha most rákattintunk az "1ow-40-aif"-ra, akkor megnyílik egy lista, rajta az összes beolvasható IR-el, ami a kiválasztott mappában megtalálható! Máris sokkal gyorsabban és egyszerűbben böngészhetünk az IR-ek között. A jóságnak pedig még mindig nincs vége, ugyanis nem muszáj a listából választani, az is elég, ha az egérrel ráállunk az aktuális IR nevére, majd a kerékkel görgetünk fel-le. Ezt persze lejátszás közben is megtehetjük, és hála a -18dB-es normalizálásnak, az egyes IR-ek nem lesznek halkabbak, vagy hangosabbak, miközben váltogatjuk őket. Próbáljuk ki ezt is, indítsuk el a lejátszást, és közben görgessük az egérkereket a mutatót az IR nevén tartva!

Ugye hogy így mennyivel egyszerűbb megtalálni a keresett hangzást? A böngészés közben észrevehetjük, hogy nem csak kifejezetten zengető programokat, hanem különleges effekteket is találunk, mint pl. "Doubler", "Get it Wet", vagy "In the Past". A próba folytatásához térjünk vissza az eredeti Samplicity "L96, 01-02 Medium Hall C.wav" IR-hez!

Vágás, hangosítás, nyújtás
A példa szerinti IR betöltve a Waves IR-1 zengetőbe.
Nagyításhoz katt a képre!
A nem valódi sztereó zengetéstől eltekintve maga a hangzás nem hagy kívánni valót maga után, legalábbis addig, amíg pontosan ilyen zengetésre van szükségünk. Mire gondolok? Próbáljuk meg csökkenteni a lecsengési időt (RT60). Ezt az előző részekben megismert algoritmikus zengetőknél nagyon egyszerűen meg tudtuk oldani, mindössze a Decay paramétert kellett lejjebb tekerni. Na de a ReaVerb-ben ilyet nem találni! Egyetlen információt tudunk csak, hogy a kiválasztott IR 3,9s hosszú. Vagyis a teljes lecsengési időnk nagy valószínűséggel (ha az IR profi munka) akkor 3,9 másodperc lesz. Az egyszerűbb konvolúciós zengetők tudása bizony ennél a pontnál ki is merül. Talán már kezdjük megérteni, hogy mi ennek a technológiának a legnagyobb hátránya. Szerencsére a ReaVerb  nem egy egyszerű konvolúciós processzor, így kínál megoldást a lecsengési idő beállítására!

Tipp:
A Waves IR-1 konvolúciós zengető az IR fájl megnyitásakor automatikus elemzi azt, és kiszámítja a belőle adódó RT60 értéket. Így ennél a pluginnél nem a fájl hosszát, hanem a vélhetően valós RT60-at, vagyis a középfrekvenciákon mérhető szabványos lecsengési időt láthatjuk, és módosíthatjuk. A példa szerinti Medium Hall-nál ez 1,9 másodperc. Ezzel a megoldással jól illeszthető a plugin a már megszokott algoritmikus zengetőink közé is.

Mint azt az előző részben már megtudtuk, a konvolúciós processzor gyakorlatilag rámásolja a beérkező hangra az IR-t. Ha tehát megváltoztatjuk az IR-t, akkor a kimenő hang is megváltozik. Pontosan ezt is kell tennünk, méghozzá egy IR módosító generátor hozzáadásával. Ezt a fentebb már megismert "Add" gomb megnyomásával tehetjük meg. A listáról válasszuk a "Trim/Gain/Stretch" lehetőséget, ami a "File" generátorunk után fog megjelenni a listában. Jó ha tudjuk, hogy az IR létrehozása és módosítása a listában fentről lefelé sorrendben történik. Tehát a ReaVerb elsőként beolvassa a kiválasztott fájlt, majd a Trim... szerint beállított módosításokkal használja IR-nek. Itt elég sok mindent megadhatunk: (Az egyes paraméterek módosítása azonnal láthatóvá is válik a grafikus diagramokon, így talán egyszerűbben érthetjük meg a működésüket!)

Start Pos: Kezdőpont. Használatával megadhatjuk a kiválasztott fájlon belül az IR-ként használt rész kezdőpontját. Ez jól jön olyan esetben, ha például a használt fájl nem sikerült túl jól, és a zengetés nem az elejéről kezdődik, vagy ha direkt nem az elejétől szeretnénk az IR-t használni. Ez utóbbi lehet pl. az az eset, amikor a korai visszaverődésekre nincsen szükségünk, vagy ha a lecsengésnek csak a vége felé eső részét szeretnénk használni.

Max len: Maximális hossz. Itt beállíthatjuk, hogy a fájlon belül meddig történjen az IR lejátszása. Ha a fájl hosszánál magasabb, vagy azzal megegyező értéket adunk meg, akkor az a IR végéig lesz használva. Ha az érték alacsonyabb mint az IR valódi hossza, akkor a lecsengés vége levágódik, vagyis kapuzott zengetést hallhatunk. Jól jöhet ez a funkció akkor is, ha az IR fájl hosszabb, mint a zengetés lecsengése (nem profi IR).

Gain: Jelszin erősítés, gyakorlatilag halkíthatjuk, hangosíthatjuk a zengetést.

Stretch: Nyújtás. Ez az egyik legfontosabb módosítónk, hiszen ezzel tudjuk növelni vagy csökkenteni a lecsengési időt. 1.00-nál kisebb értékek összenyomják, vagyis rövidítik a lecsengést, a nagyobbak pedig növelik. Mivel a módosítás a teljes IR fájlon végzi el a műveletet, így a korai visszaverődésekre is hatással van, nem csak a lecsengésre. Ez azt jelenti, hogy az ER részben a visszaverődések közelebb/távolabb kerülnek egymástól, amitől a helyiség kisebbnek/nagyobbnak fog hangozni. A beállított értéket ellenőrizhetjük az "Output:" feliratnál.

Pre-silence: Elő-csend, de valójában ez az előkésleltetés értéke és ugyanúgy működik mint az algoritmikus zengetőknél.

Width: Szélesség. Ezzel tudjuk a zengetés sztereó szélességét beállítani. 1.00=az eredeti szélesség, 0=mono, -1.00=eredeti szélesség, de fordított irányban. Figyeljük meg, hogy a szélességet 1 fölé is tudjuk vinni, ezzel mesterségesen szélesített zengetést tudunk előállítani. 2.0 például dupla szélességet jelent. Figyeljünk a mono kompatibilitásra!

Pan: Panoráma, a kialakult zengetést tudjuk jobbra-balra elforgatni (eltolni).

Kapuzott zengetés ReaVerb-ben
Miután megismertük az alap módosításokat (ezek a legtöbb konvolúciós zengetőben megtalálhatóak) használjuk is ki az új tudásunkat és csökkentsük a lecsengési időt a felére. Ehhez nem kell mást tennünk, mint a Stretch-et 0,5-re állítani. Máris használhatóbb a zengetésünk, legalábbis a pergődobon.  Most próbáljunk meg egy klasszikus kapuzott zengetést előállítani. Elsőként adjuk vissza az eredeti lecsengési időt, vagyis a Stretch mehet vissza 1.00-ra. Keressünk egy megfelelő maximális hosszt a "Max len" csökkentésével. Szerintem 400ms érték határozottan Phil Collins-os hatást ad. Most csökkentsük egy kicsit a zengetés szélességét, hogy a pergődob határozottabban, csak középről szóljon! Ehhez nem is kell mást tenni, mint a Width-el lejjebb húzni, mondjuk úgy 0,3-ra. A mellékelt képen az új "Phil Collins" zengetésünk látható, amit akár el is menthetünk presetnek, ha akarjuk. Ilyenkor figyeljünk rá, hogy a használt IR-t ne töröljük, vagy mozgassuk át másik mappába, mert a következő betöltéskor a ReaVerb nem fogja megtalálni, ugyanis az IR-t nem tárolja el a Projekt fájlba. Ha a fájlt másik gépen szeretnénk lejátszani, akkor az összes használt IR-t is magunkkal kell vinnünk és a másik gépre másolnunk. A projekt megnyitásakor a Reaper meg fogja kérdezni, hogy merre találja ezeket a fájlokat.

Szűrők
Abbey Road zengetési technika szerinti szűrés ReaVerb-ben
A zengetés tonalitásáról szóló részből már tudjuk, hogy a frekvencia tartalom mennyire fontos a jó hangzás, a jó mix és a jó térbeliség megteremtéséhez, tehát nem lehet igazán jó egy olyan konvolúciós zengető, amiben nem tudjuk a frekvencia tartalmat módosítani. Szerencsére a ReaVerb ezt is tudja. Nem is kell mást tennünk, mint a generátoraink közé felvenni a kellő számú szűrőt. Ezt természetesen az "Add" gomb megnyomásával tehetjük meg, majd a listáról a "Filter"-t választjuk. Ekkor egy alul- (Lowpass) és egy felüláteresztő (Highpass) szűrőt kapunk, amiknek vágási frekvenciáit tudjuk beállítani. Magát a beállítást kissé nehezíti, hogy a csúszka mozgatása közben nem halljuk a változást, csak amikor elengedjük. Hozzá lehet szokni, nem nagy gond... A szűrés után létrejövő IR-t természetesen azonnal láthatjuk is a diagramon.

Tipp:
Nagyon jól összehasonlíthatjuk a szűrőzött és szűrő nélküli hangzást, ha a generátor listában ki/be kapcsoljuk a pipát a "Filter" összetevő előtt!

Ha az aluláteresztő szűrő frekvenciáját csökkentjük, egy tompább, sötétebb zengetést kapunk, ha a felüláteresztőjét növeljük, egy vékonyabbat, élesebbet. Próbáljuk ki őket külön külön több állásban is, és figyeljük meg, hogyan változik a hangzás. Természetesen használhatjuk mindkettőt egyszerre is, ha pl az Abbey Road technikát szeretnénk használni. Ezt láthatjuk a mellékelt képen.


Normalizálás
A normalizálás azt jelenti, hogy egy adott hangfájl legmagasabb jelszintjét a megadott értékre állítjuk be. Ha pl. egy IR fájlban a jelszint alacsonyabb mint a beállított, akkor hangosítani fog, ha magasabb, akkor halkítani. Az eljárás annyiban tér el a kompressziótól, hogy ez nem folyamatos, nem kíséri figyelemmel az éppen aktuális jelszintet, hanem végignézi a teljes fájlt, megállapítja a legmagasabb jelszintet, és annak arányában állítja be a szükséges erősítés értéket. Ha tehát a képen látható példánál maradunk, akkor a konvolúció során használt IR legmagasabb jelszintje -18dB(FS)-lesz, függetlenül attól, hogy a normalizálás előtt mi történik vele.

A szűrés, vagy bármely más beavatkozás után természetesen a virtuálisan módosult IR jelszintje megváltozhat, azért ha szükséges, helyezzünk el egy újabb "Trim/Gain/Stretch", vagy egy "Normalize" összetevőt is a listába! Ha a generátoraink listáját mindig a "Normalize" összetevővel zárjuk, akkor bármit is változtatunk előtte, a zengetés mindig azonos jelszintű marad. Ez rendkívül hasznos, ha pl. különböző IR-ek között lépkedve keressük a legjobbat, de azok nem azonos jelszinttel lettek elkészítve.

CPU teljesítményigény
Mint láthatjuk, az alapvető konvolúciós zengetés egyáltalában nem nehéz dolog, bár a beállítási lehetőségeink nagyon korlátozottak. Ha viszont sikerül olyan IR-t szereznünk ami pontosan megfelel a céljainknak, akkor nem lesznek nehézségeink. Van itt azonban egy fontos dolog, amit nem árt ha tudunk. A konvolúciós technika nulla, vagy nagyon alacsony késleltetés (latency) mellett nagyon megterheli a CPU-t, így ha valós időben, élőben szeretnénk használni, akkor nagyon erős gépre van szükségünk. Mindezt természetesen saját magunk is kipróbálhatjuk, sőt mindenkinek kifejezetten tanácsolom, hogy keresse meg azt az optimális beállítást, ami a saját gépén, a saját igényeinek a legjobban megfelel, majd ezt mentse el preset-ként. A mellékelt képeken látható a saját kezdeti beállításom "AGS Default 64spls LL" néven. Mit jelent ez?

A plugin teljesítményigényét a "Performance" részben található paraméterekkel adhatjuk meg. Haladjunk balról jobbra és kezdjük a "Max FFT" értékével. Az FFT a Fast Fourier Transformation, azaz a gyors Fourier transzformáció rövidítése. Akit jobban érdekel a dolog, az utánanézhet az előző linken a matematikai részleteknek. Zenészeknek elég annyit tudni, hogy minél magasabbra állítjuk ezt a számot, annál kevesebb CPU teljesítményt igényel a plugin, de annál nagyobb lesz a késleltetés. A hangminőség nem változik! Ha tehát kihagyásokat, berregést, pattogást tapasztalunk, emeljük ezt egy magasabb értékre. Az arányokról annyit, hogy egy adott gépen a 32 mintányi érték 13,8% CPU-t igényel, míg 16384 mintányi, csak 0,5%-ot. Persze eközben a késleltetés 32 mintáról 16384-re nőtt, tehát ha pl. egy MIDI billentyűzetről szeretnék valamit élőben zengetve játszani, az gyakorlatilag lehetetlen lenne. Érdemes tehát azt az értéket megkeresni, ahol már nem fogyaszt túl sok CPU-t, de még használhatjuk valós időben is. Egy core2duo gépen ez például 64 spls, azaz minta. Figyeljünk oda, hogy az értékeket nem tudjuk lejátszás közben változtatni, mert a beállítás csak akkor lép érvénybe, amikor a lejátszás elindul!

Következő a "ZL" kapcsoló. Ennek jelentése Zero Latency, azaz nulla késleltetés. Ez jól jön, ha semmiféle késleltetést nem tudunk megengedni (10ms már jónak számít, akár felvételhez is!), és szeretnénk azt nullára csökkenteni. Azonban, mint már tudjuk, ez jelentős CPU igénnyel párosul. A fenti gépen 32 minta FFT-vel a ZL-t bekapcsolva a CPU igény 76,5%-ra nő!

"LL", jelentése Low Latency, azaz alacsony késleltetés. Ha mindenképpen szükségünk van a lehető legalacsonyabb késleltetésre, és többmagos gépünk van, akkor ezt az opciót bekapcsolva több szabad szálon fut majd az algoritmus, ami jelentősen csökkenti a teljes CPU használatot. A fenti példánál maradva a 76%-os CPU igény a kétmagos gépen 2,8%-ra csökken.

Ha a projektünkben nem csak egy, hanem több ReaVerb-et is használunk, akkor a "Set all" gomb benyomásával, az összes plugin teljesítménybeállításai azonossá válnak, vagyis mind megkapja azt a beállítást ahol a gombot megnyomtuk.


Optimalizáció: A fentiek figyelembevételével a saját beállításom a példa szerinti core2duo gépen: 64 spls FFT méret és "LL" mód, "ZL" mód nélkül. Így megfelelően alacsony késleltetést kapok (64 minta), ami akár valós idejű felvételhez is használható, de a CPU teljesítményigény még mindig csak 0,6%. Ha mindenképpen nulla késleltetésre van szükség, akkor bekapcsolhatom a "ZL" módot, ekkor a CPU még mindig csak 0,8%-on áll.


Remélem, most már mindenki tudja használni a konvolúciós zengetőjét, legalábbis a meglévő IR-ekkel. A legtöbb feladathoz ez elegendő, azonban találkozhatunk olyan esetekkel is, ahol saját egyéni akusztikát mintázó IR-re vagy szükségünk, vagy valamilyen hardver/szoftver zengetőt szeretnénk mintavételezni. Hogy ennek mi a módja, arról a következő részben olvashatunk majd részletesen.

Addig is eredményes keverést kívánok mindenkinek!

A következő részhez katt ide...




Felhasznált irodalom:
https://www.soundonsound.com/techniques/reaverb-part-1
https://www.soundonsound.com/techniques/reaverb-part-2