suzumushi-SoundObject v2.0

A suzumushi által készített SoundObject v2.0 plugin segítségével monó hangot tudunk elhelyezni egy általunk megadott méretű helyiségben, az általunk megadott pozícióba.

A megoldás nagyon hasonló a Waves NX, vagy a Slate VSX-hez amik fizetős pluginek, de ingyenes alternatíva is van, az általam már bemutatott Acustica Audio-Sienna Rooms Free. A SoundObject ezektől leginkább abban különbözik, hogy sokkal jobban testreszabható.

A helyiség méreteit méterben lehet beállítani, a "Dimension of reverberation room" rész alatt lévő paraméterekkel. D a helyiség mélysége (hossza), W a szélessége, H a magassága. Az értékeknek megfelelő négyszögek grafikusan is megjelennek a két kék ablakban. A méretek nem csak a 3d hangzás előállításához szükségesek, hanem az adott helyiségben kialakuló visszaverődések szimulálásához is. Ez utóbbi azért fontos, mert a készítő szerint ettől halljuk a hang távolságát, amikor az elöttünk szól.

A hangforrás pozícióját a "Position of acoustic source" értékekkel adhatjuk meg, amit a plugin felső részén találunk. Számok beírásával pontos értékeket tudunk megadni, de talán egyszerűbb ha az egeret használjuk, és a két grafikonon ellenőrizzük a pozíciót. A baloldalon a helyiség felülnézetét, a jobboldalon a magasságokat találjuk. A hangforrást akár a grafikus felületen is mozgathatjuk az egérrel, és ezt automatizációként rögzíthetjük is, amivel a 3d térben mozgó hangot szimulálhatunk. Az algoritmus a mozgás sebességét is figyelembe veszi, így a doppler hatás is kialakul. (több fizetős plugint is kiválthatunk vele...) A kis kék pötty a hangforrás, a nagyobb vörös kör a fejünk (vagyis a virtuális hallgató, vagy mikrofon). Ennek pozícióját a "Center of sphere" paraméterekkel adhatjuk meg, vagyis nem csak a szoba közepén "állhatunk" vagy "ülhetünk", hanem ha akarunk, akár mozoghatunk is, amit szintén paraméter automatizációval oldhatunk meg.

A plugin legnagyobb különlegessége az eddig meglévőkhöz képest, hogy a hallgató fejét nem impulzus válaszból, hanem egy szimulált gömbből számítja ki, aminek sugár értékét kell megadni mm-ben (radius of sphere). Ezt viszonylag egyszerűen lemérhetjük a saját fejünkön is egy vonalzó vagy mérőszalag segítségével. A gömb önmagában persze nem lenne elég az élethű hanghoz, ezért a fülkagylót is szimulálni kell. Mivel ez egy elég bonyolult geometriai alakzat, így ezt a "szokásos" módon, impulzusválaszból oldja meg, amit a HRIR menüből választhatunk ki.

További újítás, hogy két "módot" tud. Az egyik a fejhallgatós (binaural), a másik a hangszórós (transaural). Nekem ez utóbbi tűnik élethűbbnek a fejhallgatóban.

További, részletes ismertetést angol nyelven itt találunk:
https://suzumushi0.hatenablog.com/entry/SOv1/SO_EN


Letöltés és telepítés
A plugint jelenleg csak 64 bites Windows rendszerre telepíthetjük, csak VST3 formátumban. A letöltéshez kattintsunk ide:

https://github.com/suzumushi0/SoundObject_binary/blob/main/SoundObject_2.0.0.zip

A zip-ben két mappát és a telepítési utasításokat találjuk. A telepítés csak manuálisan lehetséges! Első lépésként a "SoundObject.vst3" mappát csomagoljuk ki (húzzuk át) a saját VST3 mappánkba. Ez általában a "C:\Program Files\Common Files\VST3" helyen található. Második lépés, hogy a "suzumushi" mappát csomagoljuk ki (húzzuk át) a "C:\Users\FELHASZNÁLÓ NEVE\Documents\VST3 Presets" mappába. Ezzel kapunk 3 előre elkészített beállítást: terem, közepes szoba, kis szoba. Ennyi! Kész a telepítés, már csak indítani kell a DAW-ot, ami remélhetőleg rögtön meg is találja a plugint.

Felhasználás
Az általam végzett tesztek alapján ez egy elég jó binaurális plugin, bár ezt sem tudtam úgy beállítani, hogy az előlem, középről érkező hangot úgy halljam a fejhallgatón, mintha a hangszórókat hallgatnám. Ezért én elsősorban effektezésre ajánlom, nem pedig keverés lehallgatásához. Persze könnyen lehet, hogy csak az én fejem és fülem tér el nagyon a pluginnel szimulálhatóaktól, így másnak akár tökéletes érzetet is adhat.

Tipp:
Mivel a plugin csak monó hangforrást tud kezelni, így sztereó mixek fejhallgatós szimulálása csak egy kis extra munkával lehetséges. A megoldás lényege, hogy a sztereó anyagot (legegyszerűbb esetben wav fájlt) két sávra helyezzük el a DAW-ban. Az egyiken csak a bal oldalt, a másikon csak a jobb oldalt játsszuk le. Figyelem! A sávot (csatornát) nem panorámázuk el oldalra, mert akkor a binaurális effekt nem fog működni! Következő lépésként helyezzük el mindkét sávra a SoundObject plugint és állítsuk be azonosan őket, azzal a különbséggel, hogy a bal oldalt tartalmazó sávon lévő pluginben balra húzzuk el a hangforrást, a jobb oldalt tartalmazót meg értelemszerűen jobbra. Kész is a virtuális lehallgató helyiségünk! Persze a terem méretét és a hallgató pozícióját, valamint az egyéb paramétereket is be kell állítani, célszerűen a saját lehallgató helyiségünknek megfelelően.


Mindenkinek kellemes binaurális effektezést kívánok!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése