full bucket music-FB7999

Korg DW 8000 / 6000 modellezett virtuális hangszer licenc ingyen!

A Full Bucket új virtuális szintije a híres Korg DW-8000 és 6000 hibrid szintiket modellezi le. A DW-8000-et többek között Divine Masquerade, Juno Reactor, Depeche Mode, Dream Theater, Joe Zawinul, és Keith Emerson is használta.

Azért hibrid, mert az oszcillátor digitális, azaz jobban mondva a Korg által fejlesztett DWGS hangminta alapú rendszert használja (ilyen lett később a Korg M1-ben is), de ezen kívül minden teljesen analóg. De ne szaladjunk ennyire előre, nézzük a történelmi hátteret.

"Először" volt a Korg Poly-800. Azaz jobban mondva, előbb volt a Roland Juno sorozata, és ennek sikerét látva a Korg is be akart szállni a versenybe (azaz piaci részesedést akart szerezni ebben a szegmensben is). Ezért 1983-ban piacra dobták a Poly-800-at (Orbital, Depeche Mode, Sneaker Pimps, Vangelis, Geoff Downes, Duran Duran), ami nagyjából a Roland Juno-106-nak felel meg. Közös tulajdonságuk, hogy digitálisan vezérelt oszcillátorokat, röviden DCO-t használtak, ami sokkal stabilabb és kevésbé elhangolódásra hajlamos, mint a teljesen analóg VCO.

Emellett digitálisan lehetett az egyes paramétereket beállítani, és persze tárolták is a beállításokat, tehát elérhetővé váltak a gyorsan előhívható prezetek. (Ez előtt minden egyes hangszínt mindig egyesével, kézzel kellett beállítani.) További nagy előrelépés volt a MIDI megjelenése. Ezt leszámítva a Poly-800 egy teljesen analóg szintetizátor, analóg szűrőkkel és erősítő fokozattal, amiket mind digitálisan vezérelt. (Ingyenes Poly-800 modellezést is találunk a full bucket oldalán!)

VCO vs DCO

VCO azt jelenti, hogy feszültség vezérelt oszcillátor (Voltage Controlled Oscillator). De mi is az a VCO? Ez az "egység" periodikus feszültségváltozást állít elő, egyszerűbben fogalmazva egy hullámformát, amit ha hangszóróra kapcsolunk, akár még hang is lehet belőle.

Hogyan működik egy VCO?
Egy kondenzátort elkezdünk folyamatosan azonos feszültséggel feltölteni. A kondenzátor feszültségét egy összehasonlító (komparátor) áramkör összehasonlítja az előírttal (referencia feszültség). Amikor a kondenzátor feszültsége eléri a referencia feszültséget, a komparátor előállít egy kisütő feszültséget (reset feszültség), ami kisüti a kondenzátort, és a folyamat kezdődik elölről. A kondenzátorban folyamatosan változó feszültség egy "emelkedőhöz" hasonlít, rámpához ha úgy tetszik, ezért ezt az oszcillátor magot rámpa magnak is nevezik. Ez a rámpás emelkedés, majd a hirtelen "leesés" adja a fűrészfog hullámformát.

Balra (a) VCO, jobbra (b) DCO
DCO azt jelenti, hogy digitálisan vezérelt oszcillátor. Ez ugyanolyan analóg oszcillátor mint a VCO, de a vezérlő jelet egy digitális csipp, egy programozható intervallum időzítő (számoló) IC (Intel 8253, ezt használták az x86-os PC-kben is) adja. Ez négyszöghullámot állít elő MHz-es gyakorisággal (mivel ezt a "rezegtetést" kristály végzi, így nagyon pontos), és egy áramkör ezeket a rezgéseket számolja. Amikor megtörtént a megfelelő számú impulzus, akkor adja ki az áramkör az újraindító parancsot. Vagyis a DCO egy olyan VCO, ami külső frekvencia referenciához van szinkronizálva.

Miért volt szükség DCO-ra?
A VCO könnyen elhangolódik, hőmérséklet változástól (használat közbeni felmelegedés, 30 perc bemelegítés), elektromágneses interferenciától, alkatrészek öregedésétől, sőt általában a billentyűzet közepén található hangmagasságok esetében kevésbé hangolódik el, mint a két széle felé. Ezt a jelenséget nevezik drifting-nek, és a jobb modellezések (pl. U-He) ezt is szimulálják.

A monofonikus analóg szintik esetében max 3 oszcillátor volt használatban egyszerre, amit könnyen lehetett hangolni akár a zenész által is, de a polifónikus szintikben már annyi oszcillátor kellett,  ahány hang polifóniát szeretnénk, sőt, ha a hangot egyszerre két oszcillátorral állítottuk elő, akkor alkalmazott oszcillátor szorozva a polifónia számával. Egy Prophet-5-ben pl. 5 hang polifóniát használhatunk, és minden hangot két oszcillátorból lehetett kikeverni, ami így 5x2=10 oszcillátor használatát tette szükségessé. Mivel egyszerre több hangmagasság is megszólalhatott, az egyes oszcillátorok közötti elhangolódás újabb problémát jelentett... Ennyi oszcillátort pedig már nehéz volt egyszerűen és gyorsan, kézzel folyamatosan összehangolni. A DCO használata gyakorlatilag mindkét problémát megoldotta, hiszen az oszcillátorok az alaphangoláshoz és egymáshoz képest is hangoltak maradtak. Tehát polifónikus analóg szintit gyakorlatilag csak DCO-val érdemes elkészíteni.

A fejlődés persze nem állhat meg, és mivel az alap (analóg) hullámformák már nem voltak elégségesek a szintiseknek, ebben az iparágban is megjelent a hang-mintavételezés. Mivel azonban a 80-as években még nagyon lassúak és drágák voltak a digitális eszközök, így ezekben a korai szintikben a mai szemplerektől eltérő megoldást kellett alkalmazni.


Erre a kihívásra volt válasz a Korg DW-6000, majd később a DW-8000. Ezek gyakorlatilag digitálisan vezérelt analóg polifón szintetizátorok voltak, hasonlóak mint a Poly-800, de itt már nem csak kétféle hullámformából tudtunk választani, hanem nyolcból! Ez úgy volt lehetséges, hogy nem DCO-t használtak oszcillátornak, hanem DWGS oszcillátort, ami gyakorlatilag mintavett hullámformákat volt képes visszajátszani.

DWGS

A DWGS jelentése Digital Waveform Generator System, azaz magyarul digitális hullámforma előállító rendszer. Ez a Korg fejlesztése, de persze a többi nagy gyártó, így a Roland és a Yamaha is elkészítette a sajátját. Gyakorlatilag ma ezt a megoldást hullámtáblás szintinek nevezzük (wavetable), azzal a különbséggel, hogy itt még maximum 4096 (azaz 4 kb) méretű volt egy periódusnyi hangminta, ami leginkább csak egy ciklusnyi hullámformát jelentett, nem pedig egy egész hangot. Oktávonként tárolták a multi-szemplét, amik ennek megfelelően eltérő hosszúságúak voltak, hiszen az alacsony frekvenciák hullámhossza nagyobb, mint a magasaké. A túlmintavételezés minimum 3,2x-es volt. Ezekből következik, hogy minden egyes hullámforma 8192x8 bitet használt, ami sokkal több, mint az akkoriban készült hasonló szintikben! Sok trükköt alkalmazva lehetővé vált, hogy ilyen kisméretű memória (ROM) mellett is szinte átlapolás mentes hangzást kapjanak.

Tipp:
A DW-6000 szintiben 8 bites DAC volt, azonban ennek kimenetét egy 4 bites ellenállás tömbbe vezették, amivel gyakorlatilag lebegőpontos ábrázolást valósítottak meg, így 11 bites dinamikatartományt értek el.


A lényeg az volt, hogy ne csak az alap hullámformákat (szinusz, négyszög, fűrészfog és zaj) lehessen előállítani, hanem ezeknél sokkal bonyolultabbakat is, amik sokkal több felharmonikust tartalmaznak, ezáltal sokkal valóságosabban lehetett egy-egy akusztikus hangszer hangját utánozni. Az ehhez szükséges bonyolult hullámformákat egy-egy analóg oszcillátorral előállítani szinte lehetetlen, legalábbis a megfizethető kategóriában. Arról nem is beszélve, hogy ugyanúgy ahogy ma is, a mintavételezett hang élethűbbnek tűnik.

FB-7900

A DW-6000-ben tehát 8 hullámformát kapunk, a DW-8000-ben pedig már 16-ot (lásd a fenti ábrán). Ezek leginkább valódi akusztikus hangszerek (hegedű, akusztikus és elektromos zongora, szaxofon, stb.) mintavételezett hangjából, additív harmonikus szintézissel készített hullámformák, amit úgy is mondhatunk, hogy  a helytakarékosság miatt az eredeti hangból csak a lényeget tárolták. A DW-6000-ben minden hanghoz két darab DWGS oszcillátort használhatunk, amiket egymásra keverhetünk. Eddig tehát a szinti digitális, és bár minden paramétert digitálisan adunk meg, ezt követően az oszcillátorból kilépő jelet analóg módon módosítjuk, akár csak egy sima analóg szinti esetében. Az eredmény: félelmetesen kövér basszusok, kellemes meleg hangú vonósok, és kemény, orrhangú szóló hangszínek. Gyakorlatilag egy Poly-800, de nem kettő, hanem 8 hullámformával. Az egyetlen hátránya, hogy bizonyos hangszínek olyan torzítást tartalmaznak, amiket nehéz egy jó mixben észrevehetetlenné tenni, ezért ezek a hangok háttérhangnak (szőnyegnek) nem igazán jók.



A lényeg tehát a DW sorozatban, és ezáltal a modellezett FB-7999-ben is nem más, mint a hullámformák. A pluginben mindkét szintit megkapjuk! Az OSC WAVEFORM felirat melletti "8000" és "6000" feliratokra kattintva tudunk váltani a hullámformák között, és a DW-6000 MODE kapcsolóra kattintva tudjuk az eredeti beállításokat és működést váltani 8000-ről 6000-re. Mivel a DW-6000 más paraméterekkel dolgozik mint nagytestvére, 6000 módban az eredeti szintiben nem megtalálható paraméterek narancs színűvé válnak. Ettől függetlenül használhatjuk őket, ha akarjuk. A programozást nagyban könnyíti, hogy nem kell a paraméterek számait beütve módosítani azokat (bár így is működik, akárcsak az eredeti), hanem elég a nevüket mutató táblázatban egérrel módosítani az értéket. Ez nagyon hasznos funkció, tekintve, hogy nekem pl. rendkívül elvette a kedvemet a hardver Poly-800 programozásától, hogy csak egyesével, és nagyon körülményesen lehetett egy-egy paramétert módosítani.

És itt jön elő a plugin egy igazán jó képessége, ugyanis képes MIDI-n keresztül SysEx adatot küldeni. Ezek olyan MIDI adatok, amik egy-egy prezet beállításait tartalmazzák (vagy akár az összes prezetét is). Nem mellesleg a menüben bekapcsolhatjuk a "Send Parameter Change SysEx"-et, amivel a plugin használható a hardver DW-6000 és DW-8000 programozására is. Sőt, a hardver szintin készített programokat is be tudjuk vele olvasni a pluginbe, ha fájlba mentjük őket (ehhez külső szoftver kell!), ezáltal "megsokszorozhatjuk" az egy időben használható DW szintijeink számát. Mindezt a "MENU" gombra kattintva érhetjük el.

További jó funkció, hogy a "LEARN" gombra kattintás után megtaníttathatjuk a pluginnel, hogy külső MIDI vezérlőnk melyik enkoderét milyen funkcióhoz szeretnénk hozzárendelni. Ezzel gyakorlatilag egy hardver DW szintink is lehet, legalábbis úgy érezhetjük. A "BROWSE" gombra kattintva az egyes prezeteket név alapján is böngészhetjük és betölthetjük, nem kell az unalmas számokkal foglalkoznunk.

További extrák:
- Átméretezhető grafikus interfész,  csak WIN 10-en! (A "normál" változat nem átméretezhető!)
- Beépített Pseudo-sztereó késleltető (Az eredeti hardverek esetében a bal és jobb oldal nem jelentett mást, mint fázisfordított jelet. Tehát a sztereó késleltető alkalmazása monóra keverve teljes kioltást fog létrehozni!)
- Kibővített polifónia, 64 hang
- MTS-ETS dinamikus mikró hangolás

Szerintem érdemes a plugineket kipróbálni, főleg azoknak, akik kedvelik a 90-es évek hangzását! A full bucket oldalán meghallgatható demókat is találunk. A letöltéshez semmilyen adatot nem kell megadni, Win és Mac rendszeren egyaránt működik. Aktiválni nem kell.

A letöltéshez katt ide...

Mindenkinek kellemes DW-zést kívánok!


Felhasznált irodalom:
http://www.vintagesynth.com/korg/poly800.php
http://www.vintagesynth.com/korg/dw6000.php
http://www.vintagesynth.com/korg/dw8000.php
https://acreil.wordpress.com/2017/10/26/korgs-dwgs-synthesizers-1984/
https://cdn.korg.com/us/support/download/files/f39b6481322a3bd6743b5c77c964a866.pdf
https://cdn.korg.com/us/support/download/files/13086de65e3a0799a65ed5024cc39cce.pdf

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése