Manapság igen népszerűek lettek (legalábbis a gyártók között) a professzionális lehallgató helyiségeket szimuláló virtuális stúdió pluginek. Ezek fejhallgatón (fülhallgatón) keresztül történő monitorozást szeretnének olyan hatásúvá tenni, mintha valódi hangszórókat hallgatnánk. Valljuk be, ha ez valakinek sikerül, akkor azzal millió forintokat lehetne megspórolni. A hardver stúdióeszközök mintavételezésével ismertté vált Acustica Audio is beszállt az üzletbe egy, a többitől szerintem kicsit eltérő megoldással, amiben olyasmit valósítottak meg, amit az általam ismert más szoftverek nem tudnak.
A plugin licencét 2021. október 1-ig ingyenesen szerezhetjük meg, legalábbis egy kissé butított "free" változatot. Ehhez elsőként létre kell hoznunk egy ingyenes Acustica fiókot a cég honlapján, majd letölteni és futtatni az ingyenes telepítő és licenc kezelő programjukat, az Aquariust. Ide belépve adjuk meg a fiókregisztrációnál használt felhasználónevet és jelszót. A megjelenő menüből válasszuk ki a nekünk tetsző ingyenes plugineket, célszerűen pl. a Sienna Rooms Lite-ot, majd kattintsunk az "Install" gombra. Az egyszerűség kedvéért célszerű az egyes formátumok mappáit az Aqarius fogaskerék ikonjára kattintás után beállítani a settings menüben, majd ezt követően telepíteni a plugineket.
Telepítés után a DAW-unk plugin listájában találhatjuk meg a Siennát. Alapvető használat esetén érdemes a maszter busz legutolsó pluginjeként elhelyezni, amikor fejhallgatón keverünk, vagy ellenőrzünk. Ha olyan DAW-t használunk, amiben van stúdió setup (Cubase), vagy monitoring FX (Reaper), akkor célszerű ide elhelyezni, persze ide is csak akkor, ha az adott kimenetre kötöttük a fejhallgatót. Ha normál hangszórós lehallgatást végzünk, akkor mindkét esetben célszerű a plugint kikapcsolni, mert máskülönben hamis hangzást kapunk. A probléma és az eltérés a plugin működéséből adódik.
A Sienna működésének légyege, hogy olyan impulzusválaszokkal (IR) működik, amiket a menüből kiválasztott stúdió lehallgató helyiségében rögzítettek. Vagyis a konvolúciós zengetőkhöz hasonlóan működik, amikről bővebben olvashatunk ide kattintva. Mivel ez a frekvenciamenet és a jobb-bal fázisviszonyok megváltozását jelenti, így ha nem fejhallgatón hallgatjuk a pluginból kilépő anyagot, akkor nem hogy javít, de inkább ront a hangzáson. (Néhány ember szerint azonban pont ez a kreatív felhasználás az egyetlen értelmes alkalmazása az ilyen plugineknek. Én ezt nem tudhatom, de nekem tetszik lehallgatáshoz is.) A fenti ábrán az ingyenes Lite verzióban található egyetlen stúdió vezérlőhelyiségének frekvenciamenetét láthatjuk.
A frekvenciamenet módosítást manuálisan is beállíthatjuk, bizonyos értékek között. Ehhez a plugin ablakában középen található "Perfection" csúszkát használhatjuk. Teljesen balra tolva az eredetileg rögzített impulzusválaszt kapjuk, pont mintha az adott helyiségben ülnénk. Ha a csúszkát jobbra toljuk, akkor folyamatosan egy idealizált, kisimított frekvenciamenetet kapunk. Ennek én mondjuk nem sok értelmét látom, részemről előnyben részesítem az eredeti frekvenciamenet használatát, vagyis a csúszkát teljesen balra tolva használom.
Magát a stúdiót a plugin ablak bal felső sarkában található gombra kattintva tölthetjük be, az ingyenes Lite verzióban itt csak egy helyiséget, az "A03 Studio:HOG"-ot találjuk. Ha rákattintunk, meg is jelenik a stúdió képe, ami egyben azt is mutatja, hogy az impulzusválasz betöltésre került. Ha szeretnénk a plugint csak fejhallgató korrekcióra használni, vagyis ki akarjuk kapcsolni a helyiség szimulációt, akkor válasszuk az "A01 Empty" lehetőséget. Meglepően jó az ingyenes stúdió is, egészen valós érzetet ad.
A hallgató fejére, a terem méretére és a hangszóró elhelyezésére vonatkozó beállítási lehetőségek a Waves NX-ben. |
Azonban itt meg kell jegyezzek egy nagyon fontos dolgot! A Sienna Lite soha nem fog tökéletes 3d hangzásélményt adni, ugyanis hiányzik belőle az egyik legfontosabb paraméter beállítási lehetősége! Ez pedig nem más, mint az úgynevezett HRTF, vagyis fejhez kapcsolódó átviteli függvény, ami leírja, hogy bizonyos méretű emberi fejhez és fül elhelyezkedéshez milyen fázis eltérések adódnak a két oldalon (és persze ebből adódóan a frekvenciamenet is változik.) A Waves virtuális lehallgató megoldásában, az NX-ben például centiméterben kell megadni a fej körméretünket, és a fülek távolságát. Persze ez sem ad 100%-os eredményt, hiszen ennél sokkal több paramétert kéne "szkennelni" minden egyes emberről, de azért sokkal élethűbb binaurális (vagyis valósághű háromdimenziós) hangérzetet ad, mint a Sienna. (Az NX-et is inkább azzal reklámozták, hogy megfelelő hardver esetén képes a fejmozgásunkhoz igazítani a hangot, ami valljuk be, nagyban növeli az élethűséget. Bár az NX egy képzeletbeli, ideális helyiséget modellez, később a Waves is kiadott az NX-en alapuló, de valóságban is létező lehallgató helyiségek mintavételezésével működő változatokat.)
By Soumyasch |
Nézzük, mi az amit még személyre szabhatunk. Az első a már említett "Perfection" nevű csúszka. Mint már említettem, én ezt teljesen balra tolva ajánlom használni. Ez alatt található a "DEPTH %" nevű potméter, ami magyarul mélységet jelent. Gyakorlatilag ezzel adhatjuk meg -szerintem-, hogy milyen messze ülünk a monitoroktól. (Az SOS magazin újságírója szerint a Depth paraméter a HRTF értéket változtatja, és szerinte a 30%-os beállítás a megfelelő.) Teljesen balra tekerve (-Filtering) olyan, mintha közel hajolnánk a kis hangszórókhoz. A sztereó kép is sokkal szűkebb lesz, a frekvenciamenet is korlátozottabb, pont mint egy kisebb méretű és egymáshoz közelebb elhelyezkedő stúdiómonitor esetén. Ennek ellentéte a potit teljesen jobbra tekerve (+Translation) kapott állapot, ahol szépen, szélesen és tisztán szól a magas és a mély is. Ezzel együtt persze a teremméretet is jobban érzékeljük (visszhangosabb és szélesebb minden), de szerintem pont ez adja meg az élethűséget. Én ebben az állásban használnám a plugint, de persze a két végpont között bárminek lehet értelme. Az 50% például egy kisebb méretű lehallgató helyiséget juttat eszembe. (Sajnos a paraméter konkrét működéséről jelenleg nem találtam pontos leírást.)
Tipp:
Ha mondjuk 50% DEPTH beállítást használunk, és azt vesszük észre, hogy a mixünk más lehallgatórendszereken (pl. barátoknál, vagy a szobában) túl száraznak tűnik, akkor az azt jelenti, hogy keveréskor túl sok zengetést hallunk. Ekkor csökkentsük a DEPTH értékét, és készítsünk újabb mixeket egészen addig, amíg meg nem találjuk azt a beállítást, amikor a keveréskor és más lehallgatórendszereken is azonos "mennyiségű" visszhangot hallunk. Értelemszerűen, ha más rendszeren a mixünk túl visszhangos, akkor az azt jelenti, hogy túlcsillapított a lehallgatásunk. Ilyenkor növeljük a DEPTH értékét addig, amíg közel azonos hatást nem kapunk a monitorozáskor és a más rendszereken.
Az Output paraméterrel a pluginből kilépő jel szintjét állíthatjuk be. Erre akkor van szükség, hogy ha a feldolgozás alatt a jelszint növekedne. Ez könnyen előfordulhat, sőt, az a furcsa ha nem így van, hiszen két csatorna (bal és jobb) jelét keverjük egymáshoz, és a mindkét oldalról érkező azonos jel szintje így egyértelműen összeadódik, vagyis a jelszint megnövekedik. Ezért nagyon is helyes, hogy ezt a paramétert ilyen központi helyre helyezték el. Másik hasznos funkciója, hogy viszonylag könnyen tudjuk a lehallgatás hangerejét is beállítani, ami szintén elengedhetetlen egy kiegyenlített mix elkészítéséhez.
És akkor jöjjön az extra funkció, ami mint írtam, nem tudom, hogy más hasonló pluginekben megtalálható-e egyáltalán. Ez pedig az "Input Trim" poti. Ha tekergetjük, nem éppen azt kapjuk, amire elsőként gondolnánk, vagyis nem a beérkező jel szintjét tudjuk vele beállítani. Ez a paraméter azt modellezi, mintha a virtuális stúdiónk monitor vezérlőjének trim potiját tekergetnénk. A hangerő nem változik (mert az automatikusan kompenzált) viszont a hang torzítása igen. És itt nem csak egy egyszerű torzító algoritmusról van szó, hanem külön modellezi az erősít torzítását, a hangszórók torzítását, és a helyiségben ezekből kialakuló torzításokat, illetve ezek visszahatását. Ezzel azt próbálhatjuk ki, hogy különböző hangerőkön jelentkező torzítások milyen hatással vannak a mixünkre. Ez nem csak a torzítást jelenti, hanem azt is, hogy bizonyos hangszerek hangosabbá vagy halkabbá válnak, esetleg az effektek vagy a 3d mélység is változik. Egy jó, kiegyenlített mix minden Trim értéken azonosan szól, míg egy nem annyira jó mix sokat változik!
A Sienna plugin másik nagy előnye, hogy -egyelőre "csak"- 180 fejhallgató frekvenciamenetét is tartalmazza. Ha a használt fejhallgató márkáját, majd pontos típusát kiválasztva bekapcsoljuk a funkciót, akkor nagy valószínűséggel lineáris frekvenciamenetet kapunk, ami már önmagában nagy segítség lehet egy korrekt mix elkészítéséhez (és nem mellesleg, nem kell ehhez egy speciálisan a termékhez készített fejhallgatót vásárolnunk, mint pl. a Slate Digital megoldásában). Nem hiszem, hogy találnánk még egy ilyen hatalmas adatbázissal rendelkező ingyenes megoldást fejhallgató frekvenciamenet kompenzációra. Persze tökéletes eredményt nem fogunk ezzel a megoldással sem elérni, hiszen az azonos típusú fejhallgatók között is van eltérés a gyártási tűréshatárok miatt, és a létrejövő frekvenciamenetet meghatározza a fejhallgató erősítő, illetve a hangkártyánk is. Arról nem is beszélve, hogy az akusztikus frekvenciamenet eltér az elektromos frekvenciamenettől, már csak azért is, mert minden ember feje és füle más, így más visszaverődések alakulnak ki a fejhallgatón belül, amik eltérő kioltásokat és kiemeléseket okoznak, vagyis eltérő frekvenciamenetet. Ez persze csak elméleti "okoskodás", a valóságban az eltérések olyan kicsik, hogy még így is lineárisabb frekvenciamenetet kapunk, mint egy valódi lehallgatóhelyiségben, arról nem is beszélve, hogy kizárhatjuk a külső zajokat, illetve nem zavarjuk a szomszédokat.
Ha szeretnénk a plugint csak fejhallgató korrekcióra használni, vagyis ki akarjuk kapcsolni a helyiség szimulációt, akkor válasszuk az "A01 Empty" lehetőséget, mint azt fentebb már említettem. A fejhallgató korrekciót az "EMPTY" beállítás kiválasztásával tudjuk kikapcsolni, ha csak a helyiség szimulációra van szükségünk.
Amikor elkészült a mixünk, a renderelés (exportálás) előtt ne felejtsük el kikapcsolni a plugint, máskülönben az rámásolódik a végső médiára, és később eltávolíthatatlan lesz!
Ha nem csak mixeléshez, hanem zenehallgatáshoz is szeretnénk használni a plugint, ezt többféle módon is megtehetjük. Először is néhány zenelejátszó szoftver támogatja a VST plugineket, ilyen pl. a foobar2000. Igaz, itt egy foobar pluginen keresztül megy a dolog, de tökéletesen működik.
Másik lehetőség, ha a DAW-ból hallgatunk zenét. Reaper-ben pl. nagyon egyszerű mindez! Hozzunk létre egy új projektet, amihez adjunk hozzá egy csatornát. Vagy ide, vagy a maszter buszra helyezzük el a Sienna plugint és állítsuk be rajta a kívánt értékeket. Ezután nyissuk meg a Media Explorer-t (CTRL+ALT+X). Kattintsunk a ROUTE ikonra és válasszuk ki a "Play through selected track" lehetőséget. Jelöljük ki a projektben létrehozott sávot, majd az Explorer ablakban navigáljunk a kívánt könyvtárba, és kattintsunk a kívánt zeneszámra. A lejátszás elindul, és ha mindent jól csináltunk, a Sienna által korrigált hangot halljuk a fejhallgatón.
Akinek tetszik ez a rendszer, az megvásárolhatja a teljes csomagot is, amiben nem csak terem szimulációt, hanem csak fejhallgató korrekciót, illetve egy sokkal több beállítást lehetővé tevő Sienna (pro-t) is kapunk. Az alapcsomaghoz már több kiegészítő is megjelent, amiben különböző stúdiókat és lehallgató rendszereket vehetünk meg.
Mindenkinek eredményes mixelést és kellemes élményt adó monitorozást kívánok!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése