Az itt olvasható anyagok az általam elérhető legnagyobb részletességgel, de mégis egyszerűen és közérthetően mutatják be az egyes témaköröket.
A Microchips Sound Studio oldalain kiemelkedő szerepet kap az elsősorban kezdőknek szánt hangstúdió-technikai oktatás, de mivel az információkat nem csak saját tapasztalataimra alapozva, hanem több forrásból összegyűjtve koncentráltan, egy helyen közlöm, ezért előfordulhat, hogy a tapasztaltabb hangmérnökök is találhatnak újdonságot.
A cél elsősorban az alacsony költségvetésű, de kiváló minőségű hangfelvétel-készítés elérése, vagyis a költséghatékonyság (ha úgy tetszik, az otthoni stúdiózás). Ennek megfelelően az itt található anyagok erről a honlapról ingyenesen olvashatóak, de minden egyéb jogot fenntartok magamnak!
A Microchips Sound Studio oldalain kiemelkedő szerepet kap az elsősorban kezdőknek szánt hangstúdió-technikai oktatás, de mivel az információkat nem csak saját tapasztalataimra alapozva, hanem több forrásból összegyűjtve koncentráltan, egy helyen közlöm, ezért előfordulhat, hogy a tapasztaltabb hangmérnökök is találhatnak újdonságot.
A cél elsősorban az alacsony költségvetésű, de kiváló minőségű hangfelvétel-készítés elérése, vagyis a költséghatékonyság (ha úgy tetszik, az otthoni stúdiózás). Ennek megfelelően az itt található anyagok erről a honlapról ingyenesen olvashatóak, de minden egyéb jogot fenntartok magamnak!
Amennyiben lehetséges (és a legtöbbször az), a példákban ingyenesen elérhető szoftvereket (is) ajánlok, ezek használatával bárki számára elérhetővé válhat az otthoni, kiváló minőségű hangfelvétel készítés.
![]() |
DAW=Digital Audio Workstation
magyarul: Digitális Audió Munkaállomás
|
Az oktató anyagokból változó időpontokban jelennek meg az újabb részek. A legújabb cikkeket mindig a főoldal legelső bejegyzése tartalmazza. Ha valakinek kérdése van valamely témakörrel kapcsolatban, többek között az aktuális cikk alatt található hozzászólásokban teheti azt fel. Ebben az esetben mások is tanulhatnak a válaszokból.
Mivel az egyes témaköröket úgy építettem fel hogy egymásra épüljenek, ezért célszerű és kifejezetten ajánlott az ismereteknek az alábbi sorrendben történő megszerzése: (a címekre kattintva nyithatóak meg az egyes bejegyzések)
Minden a lehallgatásról 1. rész Lehallgató rendszerek összefoglalása 2. rész Hangszórók elhelyezése 3. rész Referencia lehallgatási szint beállítása és a panoráma korrekció 4. rész Akusztikai csillapítás |
Teremakusztika - A gerilla módszer 1. rész Akusztikai elmélet dióhéjban, visszaverődések csillapítása 2. rész Állóhullámok, alacsony frekvenciás problémák csillapítása |
|
Minden a keverésről 1. rész A keverés elmélete |
|
Hangerő arányok: 2. rész Hangerő arányok 3. rész Arányok beállítása hallással 4. rész Nézzük a teljes képet! |
|
Ekvalizerek: 1. rész Áttekintés, ekvalizer típusok 2. rész Szűrők 3. rész Soksávos ekvalizerek 4. rész Speciális ekvalizerek és a szaturáció Ekvalizerek használata 1. rész Ekvalizerek használata 2. rész Különböző hangszerek jellemző frekvenciái |
| Kompresszorok: 1. rész Bevezetés a kompresszorok világába és különböző kompresszor technológiák ismertetése 2. rész Kompresszorok felhasználási módjai 3. rész Kompresszorok működése 4. rész Kompresszorok paraméterei 5. rész Kompresszorok használata I. - Ismerkedés a kompresszióval és az időállandókkal 6. rész Kompresszor használata II. - Ismerkedés a Threshold (küszöbérték) paraméterrel 7. rész Kompresszor használata III. - Ratio, Attack és Release beállítása 8. rész Kompresszor beállítás 5 egyszerű lépésben 9. rész Szintező erősítő az ének sávon 10. rész Busz kompresszió - Minden amit érdemes róla tudni 11. rész Busz kompresszió a gyakorlatban (Elektroncsöves és Opto-elektronikus kompresszorok) 12. rész Busz kompresszió a gyakorlatban II. (VCA, digitális és többsávos kompresszorok) 13. rész Limiter a gyakorlatban (analóg és digitális limiterek) 14. rész Clipper és Szalagos szimuláció 15. rész Gate és Expander A kapu és a "kitágító", ami tulajdonképpen egy ellentétesen működő kompresszor, hiszen nem csökkenti, hanem növeli a dinamikatartományt. 16. rész Gate a gyakorlatban A kapu működésének bemutatása dob és ének példán. 17. rész Speciális gate-ek Ebben a részben a Zajzárral és a Trigger Gate-el ismerkedünk meg közelebbről. 18. rész Expander és Tranziens-formáló a gyakorlatban Példákon keresztül próbálhatjuk ki az expander és a transient designer pluginek működését. 19. rész Ducking és Sidechain a gyakorlatban Megismerkedhetünk a technika mibenlétével, és egy gyakorlati példában lépésről lépésre építünk fel egy működő busz rendszert a ducking kipróbálásához. 20. rész De-esser a gyakorlatban Kipróbáljuk az úgynevezett sziszegő hangok csökkentésének egyes módszereit és a használható eszközöket. |
Profi mix
1. rész Előkészítés Egy példa mix elkészítésének keretein belül megismerkedhetünk a mix előkészítés fontosságával. Részletesen megismerhetjük a felüláteresztő szűrőt, és hogy használatakor mire kell odafigyelni. 2. rész Párhuzamos kompresszió a gyakorlatban Tovább folytatjuk a már elkezdett mixünket, amiben egy egyszerűbb buszrendszert építünk ki a párhuzamos kompresszióhoz, majd végre is hajtjuk azt. 3. rész Párhuzamos kompresszió a maszter buszon Folytatjuk az első részben elkezdett mixet, méghozzá a maszter busz párhuzamos kompresszálásával. Ezen felül egy apró útbaigazítást is kaphatunk a kereskedelmi kompresszor pluginekkel kapcsolatban. 4. rész Andrew Scheps - Rear Bus A Grammy díjas hangmérnök művészi szintre fejlesztette a párhuzamos processzálás technikáját, ebbe kaphatunk most egy kis betekintést a tisztán digitális (ITB) rendszerét tanulmányozva. 5. rész Michael Brauer - Brauerize A szintén Grammy díjas hangmérnök multi-busz rendszerével és ezen az elven alapuló -pontot az i-re feltevő- technikájával ismerkedhetünk meg részletesen. |
Térbeliség megteremtése
1. Visszhangosítás-Első rész A térbeliség fogalmával, a visszhangosítás elméletével és megvalósításával foglalkozunk egy rövid összefoglaló cikk keretében. 2. Delay eszközök Itt az ideje, hogy megismerjük milyen eszközökkel tudunk visszhangot és térbeliséget előállítani! Kezdetnek a legendás késleltetőket vesszük sorra! 3. Reverb eszközök Ha nincs megfelelő akusztikájú felvételi helyiségünk, nem tehetünk mást, mint hogy mesterséges zengetést alkalmazunk, sőt manapság már csak ezt tesszük. Ebben a részben megismerhetjük az ehhez használható eszközöket. 4. Delay alkalmazása a gyakorlatban-Alapok Ebben a részben elkezdjük a késleltetés gyakorlati megismerését, méghozzá a két alap paraméterrel a késleltetés idejével és a visszacsatolással. Nem mellesleg pár delay trükköt is megismerhetünk! 5. Delay a gyakorlatban-Alap színezések Miután már ismerjük a késleltetők alap funkcióit, nézzük meg mit lehet még belőlük kihozni pár szűrő és egy bitcsökkentő segítségével! 6. Szalagos késleltető a gyakorlatban Egy szalagos késleltető pluginen keresztül ismerhetünk meg 7 késleltetési módot, valamint extraként elkészítünk egy szinti basszus sávot is! 7. Modern késleltetők Minden amit tudni érdemes a modern késleltetők használatáról, néhány tippel és trükkel, köztük a saját késleltető-lánc létrehozásával. 8. Buszok és buszrendszerek A késleltető és zengető eszközök használatához gyakorlatilag elengedhetetlen a SEND buszok használata, így ebben a részben a különböző buszokkal és busz-rendszerekkel ismerkedhetünk meg. 9. Send-Return effektezés Miután már ismerjük az általános buszokat, nézzük meg, hogyan használhatjuk őket profi módon olyan effektekhez, mint pl. a visszhangosítás! 10. Zengetési alapismeretek Mielőtt belekezdenénk a zengetők paramétereinek megismerésébe, nézzük át hogy mi is a célunk a használatukkal és azt hogyan lehet elérni. 11. Zengetők beállítása: Alap paraméterek-1 Ebben a részben megismerkedünk a zengetők egyik legfontosabb paraméterével, a korai visszaverődésekkel. 12. Zengetők beállítása: Alap paraméterek-2 Miután már ismerjük a zengetés első fő összetevőjét a korai visszaverődéseket, ideje megismerkedni a másik fő elemmel is, ez pedig a zengés. 13. Zengetők beállítása: A sűrűség A korai visszaverődések és a zengetés egyik legfontosabb tulajdonsága talán a sűrűsége. Erről szerezhetünk bővebb ismereteket ebben a részben. 14. Zengetők beállítása: Arányok Ha már be tudjuk állítani a kívánt zengetést, a következő lépés, hogy azt megfelelő arányban használjuk! 15. Zengetők beállítása: A tonalitás elmélete A sorozat következő részeiben a zengetés tonalitásával fogunk foglalkozni, elsőként az elmélettel. 16. Zengetők tonalitása-2: Interferencia és csillapítás A visszaverődések közben kialakuló interferenciák és a visszaverődéseket előállító falak hatása a zengetésre és ezáltal a kialakuló hangzásra. 17. Zengetők tonalitása-3: Ekvalizálás Bár a zengetés tonális tulajdonságait elég jól tudjuk egy ekvalizerrel is módosítani, ezt elsősorban nem egy adott hangzás létrehozására érdemes használni, sokkal inkább a zengetés alatt és miatt létrejövő hibák javítására! 18. Zengetők tonalitása-4:Moduláció és színezés Sokan azt gondolják, hogy a zengetésben alkalmazott moduláció csak az algoritmikus zengetés sajátossága, vagy csak egy effekt. Valójában azonban elengedhetetlen a valósághű zengetés eléréséhez! 19. Térbeli elhelyezkedések Bár már ismerünk pár paramétert amivel mozgatni tudjuk a hangunkat a térben, de még koránt sem az összeset! Ebben a részben az előkésleltetéssel és a zengési fázis burkológörbéjével ismerkedhetünk meg részletesebben! 20. Zengetők-Sztereó szélesség Vitathatatlan, hogy a zengetést elsősorban a sztereó térhatás elérésére alkalmazzuk, ám vannak olyan esetek, amikor a mono zengetés adja a legjobb megoldást! 21. Zengető kiválasztása Miután már nagyjából ismerjük a zengetőkön található paramétereket és azok működését, a következő kérdés általában az szokott lenni, hogy melyik zengetőt válasszuk? A válasz egy részét itt találjuk. 22. Algoritmusok természetes zengetéshez A mesterséges zengetést alapvetően a valóságban is létező helyiségek utánzására fejlesztették ki, ezért ebben a részben az ezeket utánzó algoritmusokat fogjuk megismerni és kipróbálni. 23. Algoritmusok mesterséges zengetéshez A mesterséges zengetők lehetnek analóg eszközök, vagy olyan digitális algoritmusok, amik olyan zengetést állítanak elő, amik ellentmondanak a fizika törvényeinek. Ezekkel az algoritmusokkal ismerkedünk ebben a részben. 24. Konvolúciós zengetők Ebben a részben elsősorban olyan elméleti kérdésekkel foglalkozunk, amiket mindenképpen érdemes tudni a gyakorlati alkalmazáshoz. 25. Konvolúciós zengető használata Miután az előző részből megismertük a technológiát, nézzük hogyan vehetjük mindennek hasznát keverés közben! 26. Saját IR készítése Mint már tudjuk, a konvolúciós zengetők semmit sem érnek IR nélkül. De hogyan hozhatunk létre saját IR-t? Ebből a részből kiderül! 27. Zengetők tesztelése-Hangminőség Az előző részekben szinte mindent megtudtunk arról, hogyan kell beállítani egy zengetőt. De mi van akkor, ha még így sem kapjuk a várt eredményt? Ebben az esetben könnyen előfordulhat, hogy a zengetőnk nem megfelelő minőségű. Ennek kiderítésével ismerkedünk az új mini sorozat első részében. 28. Zengetők tesztelése-Élethűség Attól még, hogy a zengető hangminősége technikailag kiváló, egyáltalában nem biztos, hogy élethű zengetést képes előállítani. Egyáltalában mit jelent az, hogy élethű és hogyan tudjuk ezt tesztekkel ellenőrizni? 29. Zengetők-Mit csinálnak? A sorozat előző részeiben nagyon részletesen ismerkedhettünk meg a zengetők működésével. Ebben a részben egy sokkal gyakorlatiasabb, mondhatjuk úgy is, egyszerűbb oldalról közelítjük meg a kérdést. 30 Zengetés-Hibák, tippek és trükkök Már mindent tudsz a zengetésről, de mégsem úgy szól ahogy szeretnéd? Lehet, hogy a leggyakoribb hibákat követed el! Kéne pár trükk a még jobb zengetéshez? Ebben a részben találsz párat! |
1. Modulációs effektek Miután már ismerjük egy alap mix elkészítésének módját, nézzük meg, milyen lehetőségeink akadnak a további szépítgetésre! 2. Szaturációk és torzítások A színezést nem csak az előadás szintjén tehetjük meg, hanem a hullámformák szintjén is, sőt a legtöbben inkább ezt nevezik színezésnek. 3. Keverés analóg modellezett pluginekkel Miért érdemes analóg hangzást utánozni a digitális környezetben? 4. Analóg szaturáció a maszter buszon Az analóg hangzás digitális előállításának egyik legegyszerűbb módszere, ha a maszter buszon alkalmazzuk a modellezéseket. 5. Analóg keverés modellezése számítógépen A maszter busz után ismerkedjünk meg a keverőpult egyes csatornáin használható analóg modellezésekkel és ezek előnyeivel |
1. Hanghordozó médiumok Ahhoz, hogy az elkészült művünket ne csak nálunk lehessen megfelelően meghallgatni hanem bárhol, azt olyan formába kell önteni, amit bárki, bármilyen eszközön meghallgathat, és nem mellesleg úgy, hogy lehetőleg minden esetben közel azonos élményt nyújtson. Ez a masztering. 2. Technikai masztering Ha azt szeretnénk, hogy a mixünket az egyes lejátszóeszközök biztosan képesek legyenek megszólaltatni, akkor szabványos formátumban kell őket elkészíteni. Ez a masztering technikai része. 3. Referenciák használata Professzionális körülmények között is fontos, otthoni maszterelésnél pedig elengedhetetlen a referencia zenék használata. 4. Hangzás masztering: Frekvenciák Ebben a részben dióhéjba sűrítve ismerkedhetünk meg a masztering, frekvenciákat érintő részeivel. 5. Hangzás masztering: Dinamika A frekvenciák után nézzük a masztering dinamikát és hangerőt érintő kérdéseit, szintén dióhéjba sűrítve. 6. Tudományos masztering és ellenőrzés Ha hallás útján nem sikerül jó eredményt elérni, akkor próbáljuk meg az itt található, kicsit tudományosabb módszereket és ellenőrzéseket alkalmazni. 7. A digitális audió rejtelmei 1. rész Ahhoz, hogy megfelelő minőségű digitális audiót tudjunk előállítani, elengedhetetlen, hogy tisztában legyünk a technológia alapjaival. 8. A digitális audió rejtelmei 2-A hertzek Miután már tudjuk, hogyan kell mintát venni a hangból, nézzük meg, hogy milyen időközönként érdemes ezt megtenni. 9. A digitális audió rejtelmei 3-A bitek Ha már vannak mintáink, akkor milyen bitmélységet érdemes választani? 16,24, esetleg 32? 10. 4. rész: Fix- és lebegő pont A digitalizált hangot tárolni és feldolgozni is kell, de vajon milyen pontossággal és milyen formátumban érdemes ezt megtenni? 11. A digitális audió rejtelmei 5- Dither Van aki szerint értelmetlen, van aki el sem tud nélküle képzelni egy jó mixet vagy masztert. De mi is az a dither??? 12. True-peak limiter? Van ennek értelme? Miért kell? Van ingyenes alternatíva? 13. Exciterek Ha szeretnénk +1 fokozatra kapcsolni a mixünket, akkor mi más jöhetne szóba, mint az érdekessé tevők! |
Egyenlőre csak belenéztem ezekbe az oktatókba, de már most rajongok értük!!!! Gyönyörű igényes munka
VálaszTörlésRemélem hogy jó hasznát veszed!
VálaszTörlésKedves Viktor!
VálaszTörlésEsszük a szavaid és nagyon várjuk (szerintem sokunk nevében is mondhatom)a következő részt.
Nagyon szuperek az írásaid. Köszi.
Lehet tudni valamit a köv.részről, hogy mikor?
Szia Viktor!
VálaszTörlésNagyon király az anyag!
Köszi!!!
Üdv,
Gombai Gábor
Szép munka! Gratulálok! Bátorítunk további cikkek megírására! :) És köszönjük!
VálaszTörlésCsatlakozom az előttem szólókhoz. Remek, szépen kivitelezett cikkek. Csak így tovább :-)
VálaszTörlésKöszönjük!
Remélem a jövőben is sok hasznos információval szolgálhatok minden kedves olvasónak!
VálaszTörlésNagyon hasznos, érthető, profi anyag, hatalmas respect, hogy megosztod!
VálaszTörlésKöszönet :)
Szia Viktor!
VálaszTörlésNagyon jó az anyag még profi szemmel is !Szép a tematika amit felépítesz lépésről lépésre. Viszont hiányolom a "kályhát" az amolyan kezdő lépést.
Gondolok itt arra ,hogy mivel csakis digitális világban lévő alacsony költségvetésű Home vagy egyéb Audio studio oktató anyagot hoztál össze az alap a digitalizálás a digitális feldolgozás kicsit hiányzik eddig a munkából mint elve mint kis magyarázat...mert a fórumot nagyrészt kezdők újrakezdők olvassák.
Pl ASIO Fogalma. beállításainak kérdései a latency – az időbeli különbség a hallani kívánt hang elvárt ideje és annak tényleges megjelenése között-mint késés)a Nyquist-Shannon mintavételi tétel, FFT- fast fourier transform a bithiba-bár ezt pár anyagodban meg meg említed.
A VAS mármint számítógép CPU Ram kérdése Hostok .. A hangkártya mivel minden egyéb munka ezen rendszeren fut tehát amolyan 0-ik lépés.
Üdvözlettel Cselényi János
Kedves János!
TörlésNem véletlen, hogy így építettem fel az ismerkedési folyamatot! A kezdőknek sokkal érdekesebb ez a mód, mint elsőre a sok tudományos információt olvasni, amit a legtöbben sajnos nem is értenek meg (mert nem is érdekli őket...). Természetesen a hang digitalizálással is mélyebben fogunk foglalkozni, de majd a keverés és effektezés rész után, amikor a maszterelési folyamatokat tekintjük át.
Kedves Vikrór
VálaszTörlésKezdőként sokat olvasom ezt az oktató anyagot, és az itt tanult szemlélet, és elmélet alapján igyekszem készíteni a zenéimet. Hála ezeknek a cikkeknek az elmúlt időben úgy érzem sokat fejlődtem, és ha új zenébe kezdek, vagy elakadok valahol csak fellapozom a cikkeid és ott az útmutatás. Ezért nagyon hálás vagyok és köszönet mindezért.
Kedves Viktor!
VálaszTörlésHálás köszönet az oktató anyagokért! Rengeteg munkába kerülhet ilyen sok, hasznos és érthető leírást készíteni. Hatalmas segítség ez nekünk, azoknak, akik éppen lehet, hogy csak imádnak a hangról és a zenéről olvasni, tanulni, vagy éppen szeretnének letenni is valami lehető legjobb minőségűt az asztalra. És hogy a misztikumhoz, a maszteringhez is elértél? Bakelit-lejátszó-tűkön ülve várom/várjuk a következő cikkeket.
Respekt és minden jót!
Gyula
Kedves Viktor!
VálaszTörlésNagyon köszönjük ezt az önzetlen és fáradhatatlan munkát! Én személy szerint amit tudok, szinte mindent ezekből a leckékből sajátítottam el. Így ötven felé ismét öröm a tanulás :-)
Minden jót!
És várjuk a következőt!
Gyuri
Kedves Viktor!
VálaszTörlésAzonnal abba kell hagyni a sorozatot, mert ha folytatódik, kineveli a konkurenciáját a hivatásos hangmérnököknek!
Persze csak vicceltem, de maga az anyag tényleg megdöbbentően alapos, jól megírt, iszonyú mennyiségű ismeretet tartalmaz közérthetően. Ezt a tudást máshonnan nem tudtam volna összeszedni, szerintem még fizetős tanfolyamon sem. Hálás köszönet érte!
Péter
Ez egyszerűen szuper, fantasztikus, isteni!!!
VálaszTörlésKöszönöm szépen ezt a letisztult információ áradatot!
Az erő legyen veled!
Még csak belenézni tudtam de így is látom: összefoglaló, letisztult anyag lényegre törő formában.
VálaszTörlésMindenkinek hasznára válik ha tanulmányozza.
Köszönet a befektetett munkáért!
Talpi
Sokat tanultam ebből a cikkből! És volna pár hanganyag!
VálaszTörlésKedves Viktor!
VálaszTörlésHosszú ideje követlek a weboldaladon és a facebook oldaladon egyaránt. Részletes és viszonylag könnyen megérthető tananyagaid (nem miattad írtam a "viszonylag" szót, nem csak rajtad múlik egy tananyag elsajátítása. Az én felfogásomon főként, néha könnyebben megértem, néha egy két rész nehezebb) megváltás a kezdők számára...főként, hogy ilyen mély tudást kínálsz ingyen, akárki számára elérhető formában.
Közösségi oldaladon ugyancsak rengeteget segítesz, sok hasznos dolgot ajánlasz, amiért ugyancsak köszönet, valamint a rengeteg időért, amit ránk áldozol.
Csak meg akartam köszönni és remélem még sokáig élvezhetjük cikkeidet!
Minden jót, üdv.: Fister Gergő
Gratulálok az anyagokhoz, nagyon színvonalas és érthető! Köszönjük!
VálaszTörlésMost vágok bele .... esti mese helyet :) Izgatottan várom a "Happy end"-et!
VálaszTörlésKöszi
Gergő
Szia! Én most akadtam erre az oldalra és minden fehér foltot eltüntettél ításaiddal. Azt nem is tudom szavakba önteni mennyire hálás vagyok neked. Talán csak egy szó : köszönöm!!!
VálaszTörlésSzia én is most találtam erre az oldalra hatalmas köszönet és tisztelet azért amit itt létre hoztál.
VálaszTörlésSzia!
VálaszTörlésRengeteg dolgot tanultam az írásaidból! Köszönöm én is, hogy rászántad az idődet.
Lehet, csak elvesztem a sok információba, de szívesen olvasnék Tőled a monokompatibilitásról. A mixeimen észrevettem, hogy a lehetőségeimhez képest egyre szebben szólnak, viszont mono rendszeren hallgatva, vagy a daw master buszát monóra állítva rémesen tudnak megszólalni egyes hangszerek. Próbálkoztam eqval, de vannak hangminták amik már önmagukban is furcsán szólalnak meg, pl az EastWest Hollywood/Fantasy Orchestral könyvtárai, (amik szerintem alapvetően nagyon szépek), de akár egy gitár, amit az Amplitube 5-ön küldök át. Rengeteg hanginformáció veszik el, amitöl konkrétan ezeknek olyan lesz a hangja, mintha dobozból szólna, miközben pl a Toontrack Superior Drummer illetve az Ezbass mélyebb részei nagyon előtérbe kerülnek. Előre is nagyon köszönöm!
Szia Teo!
TörlésA megoldás nagyon egyszerű! Úgy kell a mixet elkészíteni, hogy monóban (kis, szar hangszórón) is megmaradjanak az arányok. Nyilván szub basszust azt nem lehet majd hallani, és a basszus is halkabb lesz. Ezektől eltekintve a mű lényegét át kell hogy adja a mix monóban és kis hangszórón is.
Én úgy szoktam csinálni, hogy több lehallgatón is ellenőrzöm az arányokat és a zengetést. Fejhallgatón, a stúdió monitorokon és a számítógép saját hangszóróján (ami egy beépített monó kis hangszóró. Ha pl. az ének és a szóló gitár túl hangos a monó kis hangszórón, akkor visszább veszek, hogy még megfelelő legyen. Ennyi a titok.
Van olyan megközelítés is, hogy először monóban kell keverni, és ha ott minden jól szól, akkor lehet szétpanorámázni a mixet. De a lényeg itt is ugyanaz, hogy a lehető legtöbb lehallgató rendszeren adja vissza azt, amit szeretnél.
Köszönöm a válaszod! Olyan hangzásoknál, könyvtáraknál, amiknél eleve túl széles a stereó jel, megoldás lehet annak szűkítése, majd úgy pásztázni? Pl a cubasenél kombinált sztereo fader használata. Mert nemcsak a hangerő arányok torzulnak monóban, hanem az alap hangzás is megváltozik. Pl az említett Amplitube 5-nél sztereóban gyönyörűen telt hangzású egy gitár, de monóban csak az adott sávot hallgatva is eltűnik a jelenlét, olyan hatású, mint mikor messziről, egy dobozból szólna a hang, amin eqval se lehet segíteni. Úgy tudnám talán leírni, mintha az effectek szólnának középen, a hangszer meg két oldalt. Így monóban jóformán az effect hallható. Mind ez preseteknél is, mikor még bele se nyúltam.
TörlésEzt hívják fázishibának a két oldal között. Sok esetben úgy "varázsolnak" valamit sztereóvá (szélesen szólóvá), hogy ugyanazt a jelet a két oldalon eltérő fázisban szólaltatják meg. Ha ezt monóba teszi az ember, vagyis a két jelet összekeveri, akkor jelentkezik ez a jellegzetes phaser szerű hang. Hivatalosan fésű szűrő effekt.
TörlésÜdvözlöm tudna abban nekem segíteni hogy oktatás tudna vállalni előre is köszönöm a választ Molnár István voltam
VálaszTörlésKedves István!
TörlésKérem vegye fel velem a kapcsolatot e-mailben. A címet a kapcsolat menüpontban találja!
Nagyon szépen köszönöm ezt a részletesen kifejtett anyagot! Két éve végeztem egy féléves gyorstalpaló hangosítóit, de nagyon kevés érdemszerű tudást adtak át, és azóta is nehezen jutok megfelelő gyakorlati lehetőségekhez. Ez a blog sokat segít, hogy részenként tudjam tanulni az egyes elemeket.
VálaszTörlés