Excite Snare Drum

EXC!TE SNARE DRUM ingyenes, fizikai modellezésen alapuló pergődob virtuális hangszer.

A fizikai modellezésen alapuló virtuális hangszerek az egyes akusztikus hangszerek anyagainak különböző behatásra történő elmozdulását számítják ki matematikai képletekkel, majd a kialakuló rezgéshullámot adják ki, mint hanghullámot. Legnagyobb előnyük, hogy gyakorlatilag az eredeti hangszer adott módon, adott pillanatban megszólaló hangját "halljuk", persze attól függően, hogy az alkalmazott képlet mennyire pontosan számol, illetve a bevitt adatok mennyire pontosan tartalmazzák a szimulálandó hangszer anyagainak leírását. A technológia nem új, de mivel a személyi számítógépek processzorai mára már magas számítási sebességet értek el, így akár otthoni gépen is egyszerűen futtathatjuk a fizikai modellezéseket.

Mi is az a fizikai modellezés?
Idézőjelben mondva, az egyik legegyszerűbb hangszer egy megfeszített húr, amit ha megpengetünk, hangot ad ki magából. A húr mozgását, az úgynevezett  transzverzális rezgést viszonylag egyszerű képlettel le lehet írni, ebből pedig megkapjuk az általa előállított alapfrekvenciát és a felharmonikusokat. Persze a hallható hangnak ennél több összetevője van, pl. burkológörbéje, vagyis hogy milyen gyorsan hangosodik fel, mennyi ideig szól hangosan, vagy hogy mennyi idő alatt hal el a hang teljesen. Emellett a húr feszessége is változik a pengetés során, sőt a húr anyaga meghatározza a kialakuló felharmonikusokat is. Az sem mindegy, hogy mivel pengetjük, újjal, körömmel, pengetővel, stb. Vagyis egy élethű modellezéshez ennél sokkal több képlettel kell számolni, de ha megfelelő adatokat viszünk be a megfelelő képletekbe, a végeredmény gyakorlatilag az eredeti akusztikus hangszerrel azonos lesz.

Több cég is készít már fizikai modellező szintetizátort (továbbiakban fizikai modellezést), pl. vonós, fúvós és pengetős hangszerekre. Ami a vsti termékeket illeti, megemlíthető többek között az Applied Acoustic Systems, akik nem csak akusztikus hangszereket, de teljesen szintetikus hangokat is ilyen technológiával állítanak elő, pl. a Chromaphone nevű szoftverükben. A Swatches nevű ingyenes csomagjuk több száz programmal bárki számára kipróbálható. Szintén említésre méltó az Arturia zongorája, vagy az IK Multimedia MODO sorozata, ami elsőként egy basszusgitár modellezést mutatott be (kiváló, én nagyon szeretem!), másodikként pedig egy dob modellezést. Ez utóbbiban csak a dobtestek modellezettek, a cintányérok hangját még hangmintákból állítja elő.

Mint már fentebb volt róla szó, a fizikai modellezés legnagyobb előnye, hogy az adott pillanatban megszólaltatott hangszerhangot adja. Ez azt jelenti, hogy nem csak egy egyszerű oszcillátort vagy egy egyszeri felvétellel készült hangmintát játszunk le, hanem a megszólaltatás technikáját, vagy a már megszólaló hangot (hangokat) is számításba veszi (szó szerint!). Mivel ebben a cikkben egy pergődobot modellező virtuális hangszerről van szó, maradjunk most a dobnál. Egy dob megszólalását nagyban befolyásolja a dob anyaga (fa vagy fém), az arra feszített bőr anyaga és feszessége, a bőrt megütő eszköz keménysége és az is, hogy a bőrt milyen erősen és melyik pontján ütjük meg, esetleg a bőrt és a kávát egyszerre. Ezeket persze lehet mintavételezni is, de rendkívül sok hangminta kell hozzá, hogy minden lehetséges együttállást megörökíthessünk, ami sok tárhelyet és nagy adatsebességet igényel.

Ezzel szemben a fizikai modellezés esetén a fenti dolgok (anyag, erősség, pozíció, stb) csupán csak paraméterek, amiket nagyon egyszerűen, pl. MIDI CC (control change, vezérlő) üzenetekkel tudunk meghatározni, akár minden egyes ütés alkalmával. Ez emellett a bőr feszességét vagy akár a dob anyagát is valós időben változtathatjuk, ami olyan hangzások létrehozását jelenti, amit a való világban lehetetlen lenne megoldani.

A The Center for Haptic Audio Interaction Research által kiadott EXC!TE SNARE DRUM egy ingyenes demó verzió, amiben egyetlen korlátozás van, nem használ vezérlő bemenetet (sidechain), így audió jelekkel elvileg nem vezérelhetjük (videó itt). Amit viszont be tudunk állítani:
- Velocity: Leütés erősség érzékenysége
- Tip hardness: A dobverő keménysége
- Rimshot: Káva leütés erőssége
- Drumhead tuning: A bőr feszessége (hangolás)
- Snares tension: Az acélhúrok feszessége
- Hit position: A leütés pozíciója (távolság a bőr közepétől)

A plugin megszólaltatásához alapvetően egy MIDI Note, vagyis hangmagasság üzenetet kell eljuttatni hozzá. Az mindegy, hogy melyik billentyűt ütjük le (programozzuk be a szekvenszerbe), a dob mindig megszólal. Az egyes paramétereket a csúszkák jobbra-balra tologatásával változtathatjuk. Például a Drumhead tuning balra húzásával egy lazább feszességű bőrt hallhatunk, ami mélyebben és "lustábban" szól, míg jobbra tolva a csúszkát a hang magasabb lesz, de a feszesebb bőr miatt jóval hamarabb el is hal. A Snares tension paraméterrel a pergődob alsó bőrénél lévő húrok feszességét állíthatjuk. Balra tolva a csúszkát mélyebb, sokkal többet rezgő hangot kapunk, míg jobbra a húrzaj egyre magasabb frekvenciákba kerül, és egyre rövidebb ideig szól. Gyakorlatilag ebben a pluginben ezzel a két paraméterrel tudjuk beállítani, hogy milyen pergődobot szeretnénk használni.

Ahhoz, hogy élethű akusztikus dobolást halljunk, nem elég magát a dobot beállítani, az is kell, hogy úgy "doboljunk" mint egy élő ember. Ez többek között azt jelenti, hogy a dobot nem mindig ugyanott és nem mindig ugyanúgy üti meg. Ehhez a Velocity, Hit position és Rimshot paramétereket a játék közben, ahhoz igazítva kell módosítani. Ez már persze nehezebb feladat, főleg ha tudjuk, hogy mit szeretnénk hallani. Ha azonban nincsen kedvünk hangról hangra programozni őket, a változtatásukat megoldhatjuk modulálással is. Magában a pluginben ezt a jobboldali csúszkák mellett található "tekerő" potikkal tehetjük meg. Minél jobban feltekerjük őket, annál inkább változik az egyes leütések közötti különbség. Ezzel már egy kezdő humanizálást adhatunk a pergődobunkhoz, bár ez azért még elég messze van az élethű játéktól. Alkalmazhatunk persze MIDI CC üzeneteket is, de ebbe most nem megyek bele.

A lényeg, hogy itt a változtatások valós időben történnek, az egyes paraméterek is hatnak egymásra, és ami nem utolsó szempont, az egész plugin mindössze 3,6 MB. Ennyiből még egy fél pergőhangmintát sem tudnánk tárolni, ez pedig sokkal több pergőt és sokkal több módon megszólaltatva képes előállítani, szerintem eléggé élethű módon.

A plugin letöltéséhez semmilyen adatot nem kell megadni, csak a megfelelő "Dowload for..." linkre kattintani. Figyelem, csak 64 bites oprendszeren működik, és csak VST3 formátumban! Ha tetszik amit hallunk, akkor megvásárolhatjuk a kereskedelmi változatot is.

Mindenkinek eredményes dobolást kívánok!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése