Acustica Audio-Black free

Az ACQUA - Black Free egy ingyenes keverőpult-csatorna modellező és helyes jelszint-beállító plugin.

Figyelem! A plugin a betöltése után csak egyszerű jelszint-beállítóként, valamint alul- és felüláteresztő szűrőként működik. Ahhoz, hogy szaturációt és több csatornát kapjunk, be kell tölteni egy keverőpult modellezést. Ezt a bal felső sarokban található "BANKS" felirat melletti gombra kattintva tudjuk megtenni. Az ingyenes változatban csak egy pultot kapunk, nagy valószínűséggel egy EMI-t (germánium).

A szoftver telepítése után négy új plugint találunk a DAW plugin listájában, két egyszerűbb és két "GURU" változatot (a ZL jelzésről később olvashatunk). Ahogy én látom, a különbség valójában csak egy kivezérlésmérő, ami egyébként nagyon hasznos, tekintve a plugin egyik célját, ami a helyes jelszint beállítása. Ennek megfelelően a kivezérlésmérőn a jelszinteket nem csak számokkal láthatjuk feltüntetve, hanem konkrét "ajánlásokat" is találunk:
- Low: Túl alacsony a jelszint
- Optimal: Optimális jelszint
- Hot: Enyhén túlvezérelt, sok felharmonikus
- Over: Nagyon túlvezérelt, kerülni kell
Nyilvánvalóan a leolvasást a kimeneti jelszintmérőn (OUTPUT) érdemes elvégezni. 


Az Acustica plugineket általában -18dBFS RMS jelszinttel érdemes meghajtani, mert ekkor adják a mintavett hardvernek megfelelő viselkedést, torzítást és hangzást. Ez egyébként általában az összes, vagyis más gyártótól származó analóg modellezett pluginekre is érvényes. A Black nem csak a GURU változat kivezérlésmérőjével segíti a helyes jelszint beállítást, hanem találhatunk rajta egy "Overflow" nevű kis lámpát is. Ha ez zölden világít (vagy villog), az jó jelszintet jelent, ha sárgán, akkor optimális a jelszint (a kialakuló torzításokat figyelembe véve), ha viszont vörösen, akkor az már erősebb túlvezérlést jelent. Ha inkább a tisztább hangzást keressük, akkor tartsuk távol jelszintünket a sárga és vörös színektől, viszont ha agresszívebb, torzabb hangot keresünk, akkor bátran hajtsuk bele. A kívánt jelszintet az "INPUT" potival tudjuk beállítani. 

Kapunk még egy "AUTO GAIN" nevű gombot is, aminek benyomott állapotában a plugin a kimeneti jelszintet automatikusan az INPUT poti állásához kompenzálja, vagyis ilyenkor a "hangerő" nem változik, csak a pluginen belüli torzítás mértékét szabályozzuk.

Ha tehát zöld lámpával, vagy az optimal jelszintek között tartott jellel hajtjuk meg a Black-et követő plugineket, akkor nagy valószínűséggel megfelelő jelszintkezelést alkalmazunk. Ha már megfelelő a beérkező jelszint is, és csak analóg torzításra szeretnénk használni a plugint, akkor kapcsoljuk be az Auto Gaint.

A jelszint beállítás mellett egy másik nagyon fontos dologra is használhatjuk a plugint, ez pedig a megfelelő frekvenciasáv beállítása. Ehhez alul- és felüláteresztő szűrőket szoktak használni az analóg keverőpultokon, és nincs ez másként a Black esetében sem. A High Pass poti a felüláteresztő, a Low Pass pedig az aluláteresztő. Előbbivel a nem kívánt puffogást, dörrenéseket, és értelmetlen alacsonyfrekvenciás zajokat tudjuk szűrni, utóbbival pedig a sistergést és a nemkívánatos felharmonikusokat. Egy elektromos basszusgitár esetében pl. általában nincsen szükség a 42 Hz alatti és az 5000 Hz feletti jelekre, mert azok csak zajok. Még egy lábdob esetében is érdemes 33 Hz-nél vágni az alját, ettől sokkal tisztább és dinamikusabb jelet kapunk.

És akkor beszéljünk most a plugin valódi előnyéről, a több mintavett csatornáról!
A Black Free-ben csak egyetlen egy EMI (germánium) keverőpultot kapunk, ennek előerősítőit mintázták le. 16 csatornából választhatunk, amelyek egy analóg pultnak megfelelően, mind-mind kicsit eltérő hangképet adnak. Általában ezért lesz az analóg mix szélesebb és vastagabb hangzású.

Ha betöltöttük a kívánt keverőpultot a BANKS menüből, akkor a plugin középső részén található 8 kapcsolóval választhatunk csatornát. Az ingyenes Navy Germaniumban kétszer nyolc csatornát, vagyis összesen 16-ot találunk, amik sztereók.

A plugint, mint az összes hasonlót (pl. Waves NLS), kétféle módon érdemes használni. Az első, amikor egy analóg keverőpultot szeretnénk utánozni. Ilyenkor a Black-et a sáv (csatorna) első insert pontjára helyezzük el, és célszerűen minden egyes sávon más Black csatornát állítunk be. Ha elfogyott a 16 csatorna, nincsen semmi baj, folytassuk ismét az elsőtől, bár ettől egy kicsit "csökken" a szimuláció valóságossága.

A másik mód, amikor egy összegző erősítőt szimulálunk vele. Ebben az esetben -ha csak 16 sávunk van-, akkor a sáv utolsó pluginjeként helyezzük el. Ennél szerintem jobb megoldás, ha a projektben lévő sávokat buszokra irányítjuk (általában 8 vagy 16 busz), és ezekre a buszokra helyezzük el elsőként a Black-et. Ezzel gyakorlatilag úgy járunk el, mintha az egyes sávokat egy külső, hardver keverőbe küldenénk, majd onnan visszadigitalizálnánk. Persze a Black esetében nincsen szükség "visszadigitalizálásra", hiszen a DAW-on belüli buszokat a DAW maszter buszára küldjük, amin keresztül nem csak a lehallgatást, de a renderelést is végezzük.

A licenc megszerzéséhez és a plugin telepítéséhez Acustica Audio fiókkal kell rendelkezni. Ha ilyenünk még nincs, akkor elsőként létre kell hoznunk egy ingyenes Acustica fiókot a cég honlapján, majd letölteni és futtatni az ingyenes telepítő és licenc kezelő programjukat, az Aquariust. Ide belépve adjuk meg a fiókregisztrációnál használt felhasználónevet és jelszót. A megjelenő menüből válasszuk ki a nekünk tetsző ingyenes plugineket, célszerűen pl. a Black-et, majd kattintsunk az "Install" gombra. Az egyszerűség kedvéért célszerű az egyes formátumok mappáit az Aqarius fogaskerék ikonjára kattintás után beállítani a settings menüben, majd ezt követően telepíteni a plugineket. Telepítés után a DAW-unk plugin listájában találhatjuk meg a Black és Black GURU plugineket.

Tipp:
Az Acustica pluginek általában két formátumban telepítődnek. Egy "normál" formában, és egy nulla (vagy inkább nagyon alacsony) késleltetésű formában, aminek jele a plugin neve után található "ZL" (Zero Latency) betűjelzés.

Ha tetszik a koncepció, akkor további pultokat vásárolhatunk hozzá, a cikk írásakor 10+10 darabot.

Kellemes jelszint kezelést és analóg-pult szimulálást kívánok mindenkinek! 

1 megjegyzés:

  1. Köszönöm! Szakszerű, mégis könnyed, érthető! Hatalmas segítség! Bár sok ilyen leírás, ismertető lenne! Mégegyszer: köszönöm!
    Üdv: Csaba

    VálaszTörlés