Az analóg modellezett pluginek jövője?

A plugin ajánló mai részében szeretném a figyelmet felhívni egy új “jelenségre”, ami gyakorlatilag nemrég kezdődött el, és egyre többet fogunk majd vele találkozni. Ez pedig szerintem nem csak az analóg modellezett pluginek, hanem egyben a stúdiótechnikai eszközök jövője is lehet.

Nem vagyok az analóg eszközök ellensége, de előbb utóbb mindenkinek be kell látni, hogy bizonyos területeken a jövő egyértelműen digitális. Ezt a tendenciát figyelhetjük meg a technikai életben, miért lenne kivétel a stúdiótechnika? Elvitathatatlan az analóg eszközök hangzásának létjogosultsága (elsősorban a nemlináris torzítások), viszont a birtoklásukkal és használatukkal járó egyéb problémákat és költségeket (karbantartás, cserealkatrész, stb.) már nem ennyire szeretjük. Különösen igaz ez az olyan, régen készült de ma is kedvelt eszközökre, amiket angol szóval vintage-nek nevezünk. Az ilyen, 50-es és 60-as évekbeli eszközökben felhasznált anyagokat, elsősorban a kapcsolásokban található fémeket, papírt, műanyagokat, stb. bizony már megrágta az idő vasfoga (szó szerint), így azok már csak ennél fogva sem képesek az eredeti hangminőséget előállítani, ha egyáltalában képesek még működni. Ha szerencsénk van, akkor a gyártó előre gondolkodott, és teljesen általános alkatrészekből építette meg az eszközt, amiket bárki bármikor beszerezhet, talán még manapság is. Vannak viszont olyan eszközök is, amibe speciális alkatrészeket építettek, amiket csak az adott eszközhöz fejlesztettek és gyártottak. Mivel ezek gyártása kb. 50-70 éve megszűnt, a meghibásodott alkatrészek hiányában az eszközök a továbbiakban nem használhatóak. Egy fiatalabb példa a híres Fairlight CMI sampler, amit -persze horror áron- de ma is megvehetünk használtan, és bár sokan vannak olyanok akiknek a pénz nem számít, mégsem teszik ezt meg, mert ha tönkremegy, már nem, vagy csak évek alatt kapnak hozzá alkatrészt, amik száma pedig erősen korlátozott.

Bár az elysia termékei plugin formában is elérhetőek, elsősorban analóg eszközeikről lettek híresek. Új fejlesztésük egy teljesen új koncepcióra épül, amiben gyakorlatilag összevonták az analóg és a digitális hangtechnika előnyeit! Szerintem mindenki egyetért abban, hogy az analóg hangzás az elektroncsövek, transzformátorok, kondenzátorok “gyengeségeiből”, vagyis a torzításokból adódik, és mik tudnák ezt jobban előállítani, mint az 50-es évek termékei. Összevásároltak tehát egy csomó olyan Philips, Sprague, Erdmet, Wima és PSW gyártmányú alkatrészt, amit még az 1950-es (és 75-ös) években készítettek, de eddig egy raktárban álltak, így elméletileg vadonat újnak minősülnek (New Old Stock). Ezekből építették meg a Phil's Cascade egyetlen egy fizikailag is létező végső változatát, aminek aztán működését a legapróbb részletekig modellezték egy pluginben. Ez tehát a jövő…

Maga a plugin alapvetően egy csúcsminőségű torzító (szaturáló). Fő eleme a középen elhelyezkedő jelszint beállító (gain), ezzel tudjuk túlhajtani. A kezelőfelület bal oldalán találhatóak azok a paraméterek, amikkel a létrejövő torzítás jellegét állítjuk be, ők úgy mondják, itt történik a csoda. Jobbra találjuk azokat az eszközöket, amivel a torzított hangot megzabolázhatjuk, tovább finomíthatjuk, ha szükséges. A következő videóban megnézhetjük és meghallgathatjuk hogyan működik és mit is tud ez a szerkezet:


Ha gyártanák a hardvert, valószínűleg akár több tízezer dollárt is ki kéne érte fizetnünk, és erősen aggódhatnánk, hogy honnan tudunk majd csere alkatrészeket beszerezni, ha valami elromlik. A plugin változatban ilyen probléma nincsen, és biztosak lehetünk abban, hogy a hangzás így is kiváló. Sajnos a plugin sem kifejezetten olcsó, de ha ki tudjuk várni az akciót, vagy kapunk rendszeres kuponokat a Plugin Alliance-től, olcsóbban is hozzájuthatunk. Addig is kipróbálhatjuk a 14 napig korlátozás nélkül működő demó változatot.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése