VOS-NastyVCS mk II

Mi az a NastyVCS? Egy csúnya keverőpult-csatorna. Persze ez így egy kis magyarázatra szorul... a csúnya onnan jön, hogy annak idején (kb. 15 éve) még nem igazán volt olyan, hogy analóg modellezett plugin. Mindenki inkább annak örült, hogy a digitális tiszta és nem torzít. Aztán valahogy elkezdték az emberek azt érezni, hogy ez azért annyira mégsem jó. A régi analóg cuccokon készült felvételek valahogy jobban szóltak.

Nem kellett sok idő hogy rájöjjenek, hogy ami hiányzik, az a torzítás, a tökéletlenség, a nemlineáris működés. Ennek egyik úttörője volt Bootsy, akinek ingyenes pluginjei szinte egyedülállóak voltak, céljuk pedig az analóg hangzás visszahozása volt. Ebből lett a ma már inkább Varitey Of Sound néven ismert plugin-csomag, és ebből nőtt ki a Tokyo Dawn Records és a pluginjeik, amiket ingyenes és nagyobb tudású fizetős változatban szerintem a legnagyobb stúdiókban is használják. A csúnya itt tehát a torzított, "analóg" hangzásra utal, ez pedig alapvetően meghatározza a VOS plugineket.

Digidesign-SoundTools 1.0

A NastyVCS apropóján tekintsünk most vissza egy kicsit a pluginek történelmére. Bár digitálisan rögzített hang már régebb óta létezik, a mai digitális rögzítés és szerkesztés egyik alapját 1985-ben tette le a Digidesign egy szemplerekhez készült szerkesztővel (Sound Designer), majd egy évvel később, 1989-ban ezt a rendszert fejlesztették fel egy akkor még csak 2 sávos felvevő és szerkesztő szoftverré, aminek a neve SoundTools-lett (1991-ben pedig ProTools). Persze ebben is sok mindent lehetett csinálni, de ekkor pluginek még nem léteztek, arra 1992-ig kellett várni! Ekkor jelent meg ugyanis a világ első audió pluginje, a Waves Q10 EQ. Innen már nem volt megállás, a hatalmas sikernek köszönhetően egyre-másra jelentek meg a különböző pluginek, amik akkor a digitális technika adta lehetőségeket aknázták ki. Mint már fentebb volt róla szó, ebben az időben az "analóg" hangzást még valódi analóg vasakkal adták hozzá a digitális felvételekhez... egészen 2006-ig, amikor szintén a Waves jelentette meg az SSL4000 plugin kollekciót, ami az egyik első analóg modellezett plugin volt, akkor még horror áron. Ezért is volt nagy szám, hogy egy egyszemélyes fejlesztő hasonló minőségű plugineket ad ki, teljesen ingyen. Ez volt a VOS.

És akkor most a NastyVCS-ről
Mint fentebb kiderült, itt a cél az analóg hangzás megteremtése, jelentsen ez bármit is. Én személy szerint mindig vegyes érzelmekkel álltam a VOS pluginek előtt. Egyik részüket nagyon szeretem, pont azt teszik amit elképzelek róluk és azt nagyon jól, a másik részüket viszont nem értem. Ezek nem csinálnak semmit, vagy semmi olyat, amit egy sima DAW-al érkező plugin ne tudna. Értem én, hogy az analóg hangzás nem feltétlenül a torz hangzást jelenti, hiszen amikor még csak analóg volt minden, akkor arra törekedtek, hogy minél tisztábban szóljon a hang. De minek nekem olyan plugin, ami nem csinál semmit? Amikor kb 15 éve először próbáltam a NastyVCS-t, akkor pont ez volt az érzésem. Ez semmivel nem jobb, mint bármely másik digitális plugin, nem hallom hogy jobb lenne, nem hallom hogy adna valami olyat a hanghoz, amiért érdemes lenne használni. Az egyetlen ami jó volt benne, hogy ingyen adta azt, mit akkor még csak drága pluginek tudtak, egy komplett keverőpult csatornát egyetlen pluginben. Nem is használtam sokat...

NastyVCS mk II
A VOS is halad a korral, és mint arról már itt a Microchips oldalon is többször beszámoltunk, sorra jelennek meg a régi pluginek felújított változatai, immár VST3 formátumban, általában korszerűbb algoritmusokkal és tisztább (kevésbé digitális, csökkentett átlapolású és torzítású) hangzással. A VCS mk II is ilyen. Kíváncsi voltam, mit hozott most ki Bootsy, de sajnos csak részben vagyok elégedett.

A plugin alapjában nem változott. Az egyik ami szerintem jó benne az ami egyben talán rossz is, hogy az egyes részeket külön-külön lehet ki/be kapcsolni, de szerintem nem minden esetben egyértelműen. A fázis részt pl a kompresszor alatt, ami egészen addig érthetetlen volt számomra, amíg a használati utasítást el nem olvastam. Értem, hogy 15 éve kicsi volt a képernyő felbontás és össze kellett zsúfolni a kezelőszerveket, de van ennél sokkal jobb megoldás is.

A pluginben balról jobbra halad a jel, hasonlóan az ablakhoz. Elsőként egy bemeneti szint beállítót találunk, amivel a bemenetei szintet állíthatjuk be. Ki gondolta volna? Persze ez már itt nem ilyen egyszerű, ugyanis ezzel egyben a beépített transzformátor torzítást is szabályozzuk, hiszen ez attól függ ugye, hogy mennyire van a trafóra érkező jel túlvezérelve. Egyébként két trafó modellezést is kapunk, az egyik a bemeneten, a másik a kimeneten működik, és az első két ponti alatti kapcsolóval tudjuk ki/be kapcsolni őket. Sajnos ez nem független a bementi jelszint állítástól... ha állítani akartunk, akkor lesz transzformátor szaturáció is, már ha annyira meghajtjuk az áramkört, amennyire kell. Kicsit érthetetlen a számomra ahhoz képest, hogy mennyi mindent lehet ki/be kapcsolni. Ha viszont azt veszem alapul, hogy ez egy "analóg" eszköz modellezése, akkor teljesen egyértelmű a dolog. Ja, azt eddig nem is említettem, hogy bár az egyes egységek hasonlítanak bizonyos valóságban is létező eszközökhöz, a NastyVCS egy "képzeletbeli" analóg eszköz, nincsen valós változata. A bementi szint alatt találjuk a szaturációs potit, amivel egy transzformátor és elektroncső szaturáció mértékét tudjuk beállítani. Ez a virtuális áramkör a kompresszor és a limiter között található, ami a grafikai megjelenítés szempontjából számomra megint nem egyértelmű. Itt szeretném megjegyezni, hogy a VOS pluginekben mindig is a kiváló hangzású torzítást szerettem és szeretem. Na, ezt sem az első, sem ebben a második (mk II) változatban nem hallom. Tulajdonképpen ez az egyik legfőbb oka, hogy nem kifejezetten tudom ajánlani a plugint, ha analóg pult-szerű keverést szeretnénk végezni. Előre bocsátom, hogy más célra viszont egyedülálló, de erről később! A felhasználói kézikönyv szerint ezt a szaturációt elsősorban a tranziensek kezelésére építették be, ezért is került a dinamika részlegbe. Bevallom, ennek így van értelme, hiszen a torzítás valóban a gyors jelszint-csúcsokat vágja elsőként, de nem igazán hallom a hatását, sőt én inkább a mélyek vágását érzékelem, ami valóban megtörténik analóg eszközökben, de ahhoz erős torzítás is jelentkezik, amit itt viszont nem hallok (sajnos). Ami érdekes lehet még, hogy a szaturáció növelésével arányosan csökken a jelszint is, tehát a hangerő nem változik. A bementi fokozat fázis torzítást is végez, ami jól jöhet ha tudjuk mire lehet használni, de erről majd később.

Ahogy a keverőpultokon lenni szokott, a következő a sorban két szűrő, egy alul és egy felüláteresztő 12 és 24 dB/oktáv külön kapcsolható meredekséggel. ezek hangminősége kiváló, csak ajánlani tudom! mint az szintén megszokott, a szűrőket kapcsolhatjuk a vezérlő ágba (side-chain, SC) is, amivel a kompresszor részt tudjuk jobban kihasználni, a bevett trükk szerint pl. a mélyek vágásával.

És akkor elérkeztünk az egyik szerintem legjobb részhez, az ekvalizerhez. Ha túlozni szeretnék, akkor ez az egyetlen értelmes dolog ebben a pluginben, bár az is igaz, hogy nem a keverőkben megszokott EQ-t kapjuk, hanem sokkal inkább egy Pultec ekvalizert. Így valójában nem is beszélhetünk keverőpult EQ-ról, hiszen ahhoz túl szélesen a szűrő görbék, tehát megjavító EQ-ról ne is álmodjunk még Hi Q állásban sem. Viszont ha Pultec-ként használjuk, feljavító EQ-nak, akkor kiváló! Persze ez inkább az 50-60-as évek világa, ahol teljesen más volt a cél... ettől még az egyszerre emelő és vágó alacsonyfrekvenciás rész kiváló szubokat és finom, meleg hangzást ad a mai zenékhez is! A középfrekvencia is jó minőségű, szépen tisztán szól, érdemes használni. A magasak szerintem egy kicsit érdesen szólnak, de semmivel nem rosszabbak, mint a bx_console SSL 4000 E magasai! Ami nem szokott lenni a keverőkön, az az AIR sáv, itt viszont van, tehát megint inkább egy masztering EQ benyomását kelti. Az AIR sávban a potival az erősítést tudjuk állítani, a frekvenciát pedig az alatta lévő 3 kapcsolóval választhatjuk ki. Én nem vagyok tőle elájulva, nekem a baxterEQ jobban bejön (szintén ingyenes VOS plugin).

A következő szekció egy kivezérlésmérő, ami az alatta található 3 kapcsolónak megfelelően működik. Vagy a kompresszor vagy a limiter jelszint csökkentését, vagy a kimeneti jelszintet méri, természetesen VU meterként. Arról sajnos nincs infó, hogy milyen referencia szinttel működik, és beállítani sem lehet azt, ami 2024-ben kicsit azért sajnálatos. (Egyszeri hangmérnök a plugin elé tesz egy szinuszhullám generátort 1000 Hz-es -18 dB-es kimenttel és máris látja, hogy a referencia jelszint 0 dBFS. Nem kifejezetten analóg szabvány.) Nekem egyébként mindig furcsa volt az a fehér téglalap a műszer bal felső sarkában, még most is mindig azt várom, hogy ott jelenjen meg pirossal a jelszintcsökkentés értéke. Sajnos ez úgy tűnik, hogy csak egy grafikai elem ami figyelmeztet rá, hogy túlvezérlés történik, mármint ha a vízszintes mutató bele ér.

Ismét egy igen hasznos eszközhöz értünk el, de itt a grafika megint megtévesztő lehet, mert nem igazán egyértelmű szerintem, hogy a Phase poti és az alatta lévő 3 kapcsoló a kompresszorhoz tartozik-e vagy sem? Szóval a poti és a 3 vízszintes kapcsoló adja a Phase szekciót, a két csúszka pedig a kompresszorhoz tartozik. Ergonómiailag éppen hogy kettes.

Nem sok keverőpult csatornán találunk olyan lehetőséget, hogy a fázist lehessen állítani, leginkább csak invertálni, vagyis megfordítani lehet. Ezt nevezzük 180 fokos fáziseltolásnak. Itt először is magát a fázis szekciót kell bekapcsolni a P-IN gombbal (elég zavaró...), majd ha ez megvan, akkor lehet a fázist fordítani az "INV" gombbal. A 90/180 gombbal tudjuk a fázisforgatás értékét változtatni teljes (180 fok) vagy fél értékkel (90 fok). Hogy ez mire jó? Hát arra, hogy az egyszerű fordításhoz képest egy fokkal finomabban lehet a fáziseltéréseket kompenzálni, vagy a kívánt hangzást létrehozni. A fázisfordító rész valójában egy mindentáteresztő szűrő, aminek frekvenciáját a Phase potival tudjuk állítani. Segítségével a fázisfordítás bizonyos frekvencián megy végbe, amivel több sáv esetén a létrejövő interferencia miatt erősíthetjük, vagy csökkenthetjük adott frekvenciák összeadódó jelszintjét, természetesen programfüggő módon. Például a lábdob és a basszus maszkolását, esetleg kiemelését tudjuk megoldani. Persze erre vannak ma már sokkal pontosabban működő fáziseltoló vagy igazító pluginek is.

És akkor elérkeztünk a kompresszorhoz, ami elvileg a plugin szíve, központja, ez köré épül minden. Ez egy opto-elektronikus kompresszor modellezése, ami már eleve kizárja a gyors reakcióidőket, így ismét csak nem kifejezetten keverőpult kompresszorról beszélhetünk, amik általában gyors VCA kompresszorok. Amiben különbözik egy LA-2A-tól, hogy itt 3 felfutási és 5 lecsengési idő tényezőből választhatunk. Ezek azonban mind program függőek, vagyis az határozza meg őket, hogy az adott pillanatban milyen jelszintcsökkentés történik. Ez a működés rendkívül zenei működést tesz lehetővé, szinte észrevehetetlen beavatkozással, de pont ezért nem is igazán a hangzás erős befolyásolására használható. Nekem sokkal inkább masztering feladatra tűnik jónak (arra viszont van jobb, pl. a Kotelnikov ingyenes TDR plugin).

Az utolsó szekció a kimeneti jelszintekről szól, amit egyrészről beállíthatunk a felső (OUT) potival, másrészről limitálhatunk az alsóval (LIM). Mindez persze csak akkor működik, ha bekapcsoljuk az IN gombbal... a FAST gombbal gyorsabb lecsengést állíthatunk be. Érdekes módon a limiter nem a lánc végén helyezkedik el, tehát nem tudjuk amolyan biztonsági elemként használni, az OUT feltekerése túlvezérlést eredményez. Ahhoz tehát, hogy a limitert munkára bírjuk, a jelszintet előbb, vagy a bemeneti jelszinttel, vagy a kompresszornál kell emelni. 100% állásban brickwall limiterként működik, vagyis 0 dBFS-nél vág, természetesen erős torzítás mellett. Ilyen módon persze használhatjuk biztonsági limiterként is, persze csak akkor, ha az OUT potit nem tekerjük 0 dB fölé! A LIM egyébként a limiter arányát állítja be 1:1 és végtelen az 1-hez értékek között, tehát 100% alatt nem biztosított a túlvezérlés elkerülése!

Konkluzió
A NastyVCS egy ízig vérig VOS plugin, vagyis hozza az ingyenesség mellett a kiváló hangminőséget is, valamint az analóg eszközök "hangzását" és használati módját. Jó játék lehet annak, aki szeret ilyesmivel játszani, emellett jó hangzást is ad(hat).

Jó hogy nem állt le a fejlesztés, de 2024-ben ezt a plugint én nem tudom hova tenni. Keverőpult csatornának nem kifejezetten jó, kivéve ha valami különlegeset szeretnénk csinálni (Phase szekció), vagy ha az 50-60-as évek zenéjén dolgozunk (ehhez szerintem viszont nem elég torz).

Ha figyelembe veszem a Pultec stílusú EQ-t és az opto-elektronikus kompresszort, akkor inkább maszteringre lehetne jó, de ahhoz meg vannak már a fejlesztőnek saját, sokkal jobb ingyenes pluginjei is. Itt is inkább az az érzésem, hogy a 60-as évek hangzásvilágához lehet talán jobb.

A szaturáció nem egetrengető, szerintem vannak sokkal jobb ingyenes szaturátorok is, akár a VOS-tól is, csak ezért nem igazán érdemes alkalmazni. Transzformátor szaturációval viszonylag ritkán találkozunk, főleg ingyenes megoldásban, itt talán lehet létjogosultsága, bár én inkább a ThrillseekerXTC mk III-at választanám akár erre a feladatra is.

A NastyVCS-t tehát azon VOS pluginek közé sorolom, amit nem igazán értek, nem igazán szeretek. Amit szerintem csinálnia kéne, azt nem csinálja, legalábbis nem úgy, ahogyan én szeretném vagy elképzelem. A hangminőség egyértelműen javult, talán ennél feljebb már nem is megy, mert minek, az ergonómia viszont nem a legjobb. Amiért érdemes kipróbálni és utána is megtartani, az az egyéni hangzás, amit más pluginben így együtt nem találunk meg, és jól jöhet, ha elakadunk egy-egy feladatnál. Akkor jussanak eszünk az ilyen "különlegességek" és adjunk nekik egy esélyt, ha másért nem, azért hogy kicsit kizökkentsenek a megrekedt helyzetből... ki tudja, akár még valami jó is kisülhet belőle!

A NastyVCS mk II-t innen tölthetjük le...


Eredményes keverést kívánok mindenkinek!


Felhasznált irodalom:
https://en.wikipedia.org/wiki/Pro_Tools
https://varietyofdocs.wordpress.com/nastyvcs-mkii-manual/

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése