Spacer-Az egyik szemem sír

Mindig nagy öröm ha új ingyenes zengető plugint látok, mert ez az a szegmens, ahol jelenleg -szerintem- nincsen tökéletes alternatívája a kereskedelmi (értsd fizetős) plugineknek. A mai ajánlóban szereplő plugin is fizetősként kezdte az életét, de a fejlesztő úgy döntött, hogy nem folytatja tovább, ezért ingyenessé vált. Lehet hogy előre lelövöm a poént, de a cikk lényege végülis ez: Ha 119$-t kellett volna fizetnem egy ilyen zengetőért, akkor sírva fakadtam volna bánatomban! És itt a hangsúly elsősorban a ZENGETŐN van!

Talán nem véletlen hogy a fejlesztő, a Spectral Plugins sem zengetőnek nevezi a plugint, hanem "moduláris kreatív effekt állomás"-nak. Ez a megnevezés teljesen helytálló, bár kicsit marketing szagú. A nagy gyártók régen ezt simán csak multi-effektnek hívták, és emlékeim szerint még így is jobb zengetést csináltak. Bocsánat, már megint elfelejtettem, hogy ez nem zengető... A marketing egyébként nagyon jól sikerült, még olyan neves magazinokban, mint pl. az SOS is írtak róla, sőt felkapott jutyúberek is elismerően vélekednek róla, akár a legjobb zengető pluginekről készült listában is. Bevallom, én is innen értesültem arról hogy ingyenes lett, és hogy érdemes kipróbálni. Nézzük, mit is tud SZERINTEM ez az immár teljesen ingyenes plugin!

Azt el kell ismerni, hogy a plugin körítése elég profi. A telepítő fájlt mindössze egy e-mail címért cserébe letölthetjük. Tökéletesen végzi a dolgát, nekem pl. értelemszerűbb sok nevesebb gyártóénál, pl. hogy mikor és hogyan kell megadni a plugin mappát. Eddig ötös!

A plugin telepítése után a Reaper első indításkor elég sokáig olvasta be, de a további indítások már pillanatok alatt lefutottak. A plugint nem kell aktiválni, sem sorszámot megadni, immár ez egy teljesen ingyenes cucc.


A megjelenés szintén jó, amolyan minimalista, vagy ha úgy tetszik modern dizájn, nagyjából szabványos jelölésekkel, amiből következően a 26 oldalas felhasználói kézikönyv elolvasása nélkül is el lehet kezdeni a használatot. Mint a mellékelt ábrán látható, a plugin ablakát (ami 3 méretből választható), 3 részre oszthatjuk fel. A felső sáv a teljes pluginre vonatkozik, például komplett prezeteket olvashatunk be vagy menthetünk el, megadhatjuk az effektek keverési arányát, be- illetve kilépő jelszintet láthatunk, illetve egy kis menüt, ahol beállítások, kézikönyv, pánik gomb és egy véletlen generátor van. A jelszinteket és az arányt számokkal nem tudjuk beírni, csak görgetni tudunk, ez mondjuk nem túl profi, viszont legalább az arányt le tudjuk fixálni a kis lakatra kattintva, hogy a prezetek között böngészve ne változzon meg. 180 darab teljes prezetet kapunk.

A második és harmadik sorban az egyes effekt modulokat találjuk, soronként hármat. Fogd és húzd módszerrel bármilyen sorrendbe rendezhetjük őket, illetve egyesével ki/be kapcsolhatjuk, vagy szólózhatjuk. Minden modul különböző színű, így elég hamar megtanulhatjuk azonosítani őket, és tartalmaz egy EQ gombot is, amivel a beépített EQ-t lehet megjeleníteni. Mondjuk összesen csak 2 sávon dolgozik, szóval ez inkább egy szűrő lenne, viszont 3 féle szűrő közül választhatunk, vagyis legyen mégis inkább egy egyszerűbb EQ. A két szűrő-sáv között gombbal kell váltani, ami elég gagyi megoldás a felhasználói felület többi részéhez képest, de ez inkább csak szőrszál hasogatás. Az viszont a kézikönyvből nem derült ki, hogy ez az EQ az effekt előtt vagy után került-e elhelyezésre, ami szintén nem a profi kategória. Használat közben rájöhetünk, hogy az EQ az adott effekt előtt áll a sorban, ami egyébként kifejezetten hasznos lehet. Ugyanakkor magát az EQ-t nem tudjuk kikapcsolni vagy némítani, az minden esetben aktív, vagyis az EQ gombbal csak a megjelenítést kapcsoljuk ki-be, nem magát az EQ-t! Az "S" betűre kattintva az adott modult tudjuk szóló módba kapcsolni, ilyenkor a többi bypass-ba kerül, vagyis nem működik. A legalsó ki-be gombbal tudjuk az egyes modulokat aktiválni.

Nézzük akkor a modulokat!

Az első legyen a "Reverb" nevű, ami egy algoritmikus zengető lenne. Sajnos profi szinten túl egyszerű... fogalmazzunk inkább úgy, hogy még amatőr szinten is gyenge. Mindössze egyetlen algoritmus van (tehát választani nem tudunk), 9 beállítható paraméterrel. Az animált "kijelző" nagyon látványos, de a zengető algoritmus minősége csapnivaló, a legmagasabb 200% teremméret esetén is hallható a fémes hangzás, a legkisebb 50%-nál pedig egy fém csőben találjuk magunkat. Innen kezdve a többi paramétert hiába is tekergetjük, jobb nem lesz. Igaziból nem is nagyon csodálkozok ezen, hiszen egy jó zengető algoritmus nem csak bonyolult, de éppen ezért drága is, nem valószínű, hogy sokan megengedhetik maguknak hogy ingyen adják a kemény munkájukat. Ja, 3 paramétert csak úgy érünk el, ha a gyönyörű animációt átkapcsoljuk. Ezt a "..." gombra kattintva tehetjük meg. Ez egyébként más modulokra is igaz, ahol látjuk a három pontot, ott újabb paramétereket tudunk előhívni vele.

A második modul a sárga színnel jelölt "Convolution". Szándékosan nem konvolúciós zengetőt írtam, mivel a konvolúció (mint azt ebben a cikkben már megtanultuk) nem csak zengetésre használható, és itt is hasonló a helyzet. 110 darab beépített impulzusválasz között tudunk válogatni. Van terem (hall), szoba (room) és szintetikusan generáltak is. Nem próbáltam ki az összeset, de igazán jó 3d mélységet adót nem hallottam, az algoritmikus modulhoz hasonlóan inkább csak síkban szól a hang. Sajnos a saját IR használata elég amatőr módon lett megoldva, ugyanis be kell őket másolni a plugin saját mappájába, amit a közös menü fogaskerék ikonjára kattintva tudunk megnyitni. A másolás után még ugyanitt újra is kell szkenneltetni a mappát... Saját Bricasti IR-el sem szól úgy, mint mondjuk a szintén ingyenes MConvolutionEZ. A "..." ikonra kattintva elő-késleltetést és sztereó szélességet is megadhatunk, de a véleményem erről a modulról sem sokkal jobb, mint a zengetőről. Sokkal jobb IR-eket lehet ingyen letölteni, vagy más ingyenes konvolúciós programokban találni! Ami pedig még ennél is nagyobb gáz, hogy az algoritmus elég lassú, az általában mindenre elég 128 mintás ASIO késleltetéssel recseg a hang... Viszont az IR menü egyszerűen használható, értelemszerű.

A harmadik (lila) modul a "Grain Reverb". Ez az első, aminek van létjogosultsága. Ebben a modulban a szemcsés szintézist (Granular synthesis) használhatjuk zengetésre. Ez a technológia nagyon hasonlít a mintavételezésre (sampling), de itt egy-egy minta mindössze 1-100 ms (ezredmásodperc) időtartamú, ezeket hívjuk szemcséknek. Amikor ezeket a szemcséket az eredetitől eltérő idő alatt, vagy fázissal, jelszinttel vagy sorrendben játsszuk vissza, akkor az eredetitől lényegesen eltérő hangzást kapunk. Sajnos itt ebből az újraszintetizálásból csak nagyon keveset használhatunk, szinte csak a hangmagasságot változtathatjuk, az összes többi paraméter az algoritmikus zengetőhöz hasonló. A modul egyetlen előnye, hogy nem fémes hangzás alakul ki, hanem inkább műanyag cső, legalábbis a legkisebb teremméretek esetén. 100% mérethez (size) közelítve egyre tisztább hangzást kapunk, ez már értékelhető magasabb szinten is. A lecsengési idő (decay) magasabb értékeken meglepően használható hangzást ad, a legmagasabb értéken -30 másodperc- is használható, ha nem zavar a kissé szemcsézett hang.

Ismét rózsaszínben láthatjuk a világot a késleltető (delay) modul bekapcsolásakor! Ez végre egy olyan, ahol nincsen semmilyen negatív megjegyzésem, bár az is igaz, hogy egy ilyen egyszerű, pár paraméteres késleltetőt elég nehéz rosszra csinálni. Viszont az is igaz, hogy csak ezért az egy modulért nem érdemes még ingyenesen sem telepíteni, nemhogy 119$-t fizetni. Ami egy kicsit érthetetlen volt számomra, az a ping-pong mód bekapcsolása, de a kézikönyv a segítségemre sietett, és hát az olvasás után már inkább szégyellem magam, hogy nem ismertem fel a ping-pong ütő ikont amivel mindez ki-be kapcsolható. Szintén itt lehet a két oldal késleltetését is összekapcsolni a láncszem ikonnal, viszont ekkor a beállított különbség eltűnik, vagyis monó késleltetőt kapunk. A sztereó szélességet egyébként a Spread-el adhatjuk meg, 100% a normál szélesség, 0% pedig a monó jel.

Piros színnel jön a "Grain Delay", ami ismét egy szemcsés újraszintetizálást alkalmazó modul. Itt már sokkal több paramétert tudunk beállítani, ami szerintem előnyére válik a modulnak, mert így már van létjogosultsága. A "..." ikonnal beállíthatóvá válik a hangmagasság változtatás, ami egyébként a Zynaptiq ZTX LE algoritmust licenceli, és -24 valamint +12 félhangnyit képes eltolni. Van itt még egy véletlen generátor is, ami +/- fél hang pontosságon belül változtatja az eltolást, ezzel némi modulációt vagy véletlenszerűséget adhatunk a hanghoz. Itt végre beállítható a szemcseméret is, 10 ms és 1 másodperc között. A Spray paraméter a kézikönyv szerint remegést (jitter) ad az egyes szemcsék közé, ami elvileg véletlenszerű mozgást adna a késleltetett hanghoz. Ez részben igaz is, de szerencsére mindezt a jobb és bal csatorna között váltogatja, ebből adódóan pedig a hangzás szélességét (is) tudjuk vele változtatni. Azt kell hogy mondjam, hogy gyakorlatilag ez az egyetlen modul, aminek van gyakorlati haszna, ha még nincs ilyesmink, akkor ezért érdemes telepíteni! Persze elsősorban hangeffekteket, érdekes hangzásokat lehet vele előállítani, nem egy operaénekes hangján, vagy egy jazz felvétel keverésekor fogja senki sem használni. Szintikhez, effektekhez, játék hangokhoz kiváló!

Az utolsó modul a fehér színű, ami valójában két modul! Az alsó a "Utilities", ahol mindenféle hasznos kiegészítőt találhatunk. Az első sorban 2 szűrőt és egy szaturációs torzítot kapunk, nem éppen jó minőségben. A második sor már érdekesebben hangzik, itt van mindjárt a "DIM" effekt. Ezt a gyártó úgy nevezi, hogy Dimension Expander, ami méret kiterjesztőt jelentene. Bár a többi modul "gagyisága" után itt csak egy hangzatos nevet sejthetnénk, a valóságban ez egy nagyon jó cucc! A kézikönyv szerint chorus szerű effektre számíthatnánk, de nem véletlen, hogy nem annak hívják! A chorushoz hasonlóan szélesen szólóvá teszi akár a monó jelet is, de nem adja hozzá a chorus jellegzetes szűrős-modulált hangzását! Kiváló! A size paraméterrel állítható be a szélesség, de ennél sokkal több is. Én úgy tapasztalom, hogy ez egy bizonyos értékig inkább egy szoba méretet jelent (és ez a szoba kiváló hangzású, nem úgy mint a zengető algoritmusukban!), nagyobb értékeknél pedig közelítünk a klasszikus chorushoz, de még mindig egy teljesen új hangzással. Persze ahhoz, hogy mindezt halljuk is, a "DIM MIX" paraméterrel be kell állítanunk az effekt arányát. Ha felvevő helyiséget szeretnénk szimulálni, akkor állítsuk 100%-ra, vagy annak közelébe. Nem különösebben újdonság, de egész jól használható az "AGE" paraméter, amivel régebbi eszközök hangzásvilágát tudjuk megközelíteni, természetesen a minőség csökkentésével. 100% értéken a jelminőség nem csökken. Az utolsó sor a sztereó szélességről szól. Az első paraméterrel az érintetlen sztereó és monó között tudunk szűkíteni (tehát nem szélesít!), a Haas time és Haas mix-el pedig a Haas effektet tudjuk előállítani. Ezt arra használhatjuk, hogy a monó jelet két oldalról, szélesen szólóként szólaltassunk meg. Gyakorlatilag egy egyszerű késleltető, ami a száraz jelet az egyik, a késleltetettet a másik csatornára (bal vagy jobb oldal) küldi. Az idővel (time) tudjuk a késleltetést és ezáltal a szélességet beállítani, a "mix"-el pedig az arányt a száraz és az effektezett jel között. Ez utóbbinak semmi értelme, ha a Haas effektet akarjuk előállítani, ugyanis ekkor 100%-ra kell beállítani. Minden más esetben a kialakuló interferencia miatt szűrő hatást kapunk, amit flangernek is neveznek. Sajnos ehhez itt nem tudunk elég kis értékeket beállítani, így megint csak értelmetlen a mix paraméter 100% alatti értéke. Ami viszont hasznos lehet, hogy az "L" (vagy "R") betűre kattintva beállíthatjuk, hogy melyik oldal legyen a késleltetett és melyik a késleltetés nélküli.

Szintén itt találjuk a chorus effektet is, amit bekapcsolva elsőként nem igazán egyértelmű, hogy melyik paramétereket is látjuk (vagy állítjuk be) éppen, ehhez ugyanis a modul nevére is kattintani kell. Nagyon buta megoldás egy kis helytakarékosságért cserébe, nagyon zavaró, hogy nem látjuk mikor melyik modult állítgatjuk. Legalább a színt (chorus/utilities) különbözőre tehették volna... Maga a chorus modul nem rossz, de nem is kifejezetten jó. Egy egyszerű digitális kórus, semmi több.

Amit még érdemes megemlíteni, hogy minden egyes modulnak vannak saját prezetjei, így amikor egy multi-effektet állítunk össze, viszonylag hamar tudunk néhány ötlet között böngészni, ha már tudjuk, hogy melyik modulokat fogjuk használni. Természetesen nagy előny az is, hogy a modulokat tetszőleges sorrendben tudjuk összekapcsolni, és az egyes moduloknak saját arányt tudunk megadni. Viszont hátrányt jelenthet, hogy a modulokat csak sorba kapcsolhatjuk, párhuzamos működés a pluginen belül nem lehetséges, ahhoz már a DAW-ban kell bűvészkedni és több példányt futtatni egyszerre.

Konluzió
Összesen 7 darab modult kapunk, amit nyugodt szívvel nevezhetünk multi effektnek, de itt a hangsúly az effekten van, szerintem ez arra éppen hogy jó, zengetőnek viszont csapnivaló. Sound design-hoz, szinti hangokhoz, effektekhez lehet érdemes használni, de normál keveréshez csak akkor, ha nincsen más alternatívánk. Mint láthattuk, a pluginban található 3 olyan modul ami nem rossz. Akinek tehát ilyen jellegűek még nincsenek, annak érdemes kipróbálni. Így, az ingyenes licenccel megéri, de az eredeti 119$-ért én erősen túlárazottnak tartanám, főleg ha figyelembe vesszük, hogy külön-külön ennél sokkal jobb ingyenes megoldások is vannak.

Szóval az egyik szemem sír, mert ismét bebizonyosodott, hogy nem kapunk ingyen olyan zengetőt ami mindenre jó. A másik szemem viszont nevet, mert egyrészt nem pazaroltam el erre 119$-t, másrészt akinek kell, az ingyen juthat hozzá három olyan effekthez, ami jól használható.

Letöltés:
https://spectral-plugins.com/

Kattintsunk a "Download plugins" gombra, majd adjuk meg az e-mail címünket. A megjelenő oldalon tölthetjük le a telepítő fájlokat. Összesen 3 plugint tölthetünk le, az egyik a Spacer.


Mindenkinek eredményes keverést és effektezést kívánok!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése