Delay eszközök

Nomad Factory-Echoes
Ebben a pluginben nagyon sok legendás analóg delay-t megtalálunk
Egy hang késleltetése több módon is megvalósítható. Például bevezethetjük egy hosszú feltekert csőbe amin végig kell haladnia, majd a cső másik végét a felvételt végző mikrofonhoz helyezzük. A csőben megtett úttal arányos késleltetést kapunk, azonban a cső belső keresztmetszetének akusztikájából adódóan a frekvenciák is módosulnak, ami nem biztos, hogy jó dolog. Viszont ez egy valódi akusztikus késleltetés! Vannak azonban akik szerint ez mókás, nekik találták ki a Cooper-Time Cube nevű klasszikussá vált stúdió eszközt.

A hangot elektromossággá alakítva egy "kicsit" megnő a lehetséges megoldások száma. A legelső elektromosan késleltetett hang a telefonvonalakban keletkezett, hiszen a vezetékek hosszúak voltak, az elektromos áram pedig nem végtelen sebességgel halad bennük. Persze ezt a késést a beszélgetők nem érzékelték, mivel nem egyszerre hallották az eredeti hangot és a késleltetettet. Ebben az időben még csak eszébe sem jutott senkinek, hogy ezt a jelenséget zenei eszközként is lehet használni! Erre egészen addig kellett várni, amíg meg nem született a szalagos magnó.

Elvis stílusú slap-back delay (Sun Records Echo)
Az 1950-es években még nem léteztek kifejezetten késleltetésre használt stúdió berendezések, így az első magnó-szalagos delay megoldások még nagyon egyszerűek voltak, gyakorlatilag csak egyféle hangzást lehetett velük előállítani.

Bár magát a delay effektet nem Sam Phillips találta fel, de mivel szinte az összes -ma már klasszikusnak számító- felvételén használta, sokan az Ő nevéhez kötik és a Sun Records stúdió védjegyévé vált. Sam két darab (1953-as) Ampex 350-es magnót vásárolt (mono, elektroncsöves kialakítású), az egyikre történt a teljes anyag felvétele a keverőpulton keresztül, a másikat viszont valami másra használták...

Sam Phillips a Sun Records Stúdióban
Az énekes (pl. Elvis Presley) mikrofonjának jelét nem csak a keverőpultra, hanem a második magnó bemenetére is rákötötték, majd ennek kimenetét ráküldték a keverőpult egy újabb csatornájára. Vagyis egyszerre -párhuzamosan- rögzítették a mikrofonból és a második magnóból érkező éneket.  Aki már készített felvételt ilyen szalagos magnóval az tudja, hogy 3 fejet tartalmaz. Sorrendben törlő, felvevő és lejátszó. A beérkező szalagon lévő mágnesességet (felvételkor) az első fej törli, majd a második elkészíti a felvételt, amit a harmadikon keresztül visszahallgathatunk. A felvevő és lejátszó fej közötti távolságot a szalag a beállított szalagsebességnek megfelelő időtartam alatt teszi meg, vagyis később halljuk a szalagról történő lejátszást, mint a valódi hangot. Voilá kész is a szalagos késleltetőnk!
Tipp:
Az első -lemezen kiadott- delay effekt (egészen pontosan Slap-Delay) Elvis Presley- Baby Let's Play House című számában hallható, de megtaláljuk sok másikban is, pl Thats Allright címűben is, ami szintén egy jó példa.

A késleltetés mértéke a fejek távolságától és a szalagsebességtől függ. Az akkori magnókat 7,5 IPS (inch per sec, azaz coll per másodperc) sebességgel használták késleltetésre, játszották le a szalagokat. Ha 1,5 coll fejtávolsággal számolunk, akkor ez 200ms késleltetést jelent. (Általában 70-250ms között szokták a slapback delay értékét mondani.) Ez egy visszacsapáshoz hasonló hanghatást kelt, innen ered a név: slap-back vagyis vissza-csapás.

Állítólag szintén hasonló technikát alkalmazott az Abbey Road stúdió is 1962-66 között, de ők mindezt egy fokkal tovább gondolták, ugyanis kétszer küldték át a hangot a magnón, majd ezután még egy visszhangosító terembe (Echo chamber) is beküldték. Ha szükséges volt, szűrőkkel, vagy ekvalizerekkel javították a szűk sávszélességből és a technikákból adódó tompaságot. De a legnagyobb trükkjük a szalagsebesség folyamatos változtatása (Vari-speed) volt, amit az eredeti gyári magnók nem tudtak megtenni. Ezt a tipikus hangzást hallhatjuk a Beatles lemezeken is.

Érdekesség:
A régi Abbey Road-os képeken a hangmérnökök sokszor fehér köpenyben láthatóak, ami később egy kicsit a védjegyükké is vált. Valójában ennek nem marketing vagy esztétikai okai voltak, sokkal inkább a praktikusság miatt viselték őket. Akkoriban az echo chamber-ben bizony ritkán takarítottak, és az úriembernek számító hangmérnökök drága gyapjú öltönyeiket nem akarták  munka közben összekoszolni, ezért hordtak felette köpenyt.

A slapback delay-t nem csak Elvis és a Beatles használta, sőt nem csak a rock and roll és beat, de a modernebb zenékben is hallhatjuk. Egyik jó példa erre a U2 együttes gitárosa The Edge, aki jellegzetes ritmusos delay hangzását már a 80-as években is ilyen slapback delay-el állította elő.


Legendás szalagos késleltetők
Bár több megoldás is született a szalagos késleltetők kiváltására, pl. a végtelenített "szalagot" egy forgó dobra erősítették, vagy már eleve mágneses lemezeket építettek be, ezek a megoldások nem voltak túl népszerűek. Helyettük inkább a klasszikus magnószalagot használó típusok terjedtek el.

Variety of Sound - NastyDLA
Jó hangzású ingyenes szalagos késleltető plugin
A szalagos késleltetőkre jellemző hangzás a folyamatosan fel-le változó hangmagasság, a késleltetés idejének váltakozása, valamint a szalagos technológiából adódó sávszélesség csökkenés. Emellett az elhasználódott szalagok a mágnesességet már másként tartják meg, így a törlés/felvétel alatt a jel kaotikusan keveredik az összes előzőleg rögzítettel. Ebből egy semmilyen más módon elő nem állítható hangzás alakul ki. Leginkább ez adja létjogosultságukat még manapság is. Bár sok modellezésük készült már el, elméletileg a kialakult káoszt és annak modulációját nem lehet 100%-ban szimulálni.

Mindezen "rossz" tulajdonságok adják a szalagos késleltetők egyéni hangzását. Ami elméletileg hibának számít, az a gyakorlatban zenei felhasználásra rendkívül hasznos. Segítségükkel "vastag", telt hangzást tudunk előállítani, a kiszámíthatatlan modulációk miatt pedig sokkal emberibb, zeneibb lesz a hangzás. Sok zenei stílus hangzása elképzelhetetlen nélkülük!

EchoPlex EP-4
EchoPlex
Miután a szalagos magnók késleltetőként való használata rendkívül elterjedt lett, felmerült az igény a hordozható változat elkészítésére. Elsőként Ray Butts készített hordozható szalagos delay-t 1952-ben, amit gitárerősítőbe szerelt be. Így már koncerteken is lehetett hallani ugyanazt a hangzást amit a lemezekről, elsősorban Rock and roll és Country stílusban volt népszerű. Az EchoSonic névre keresztelt eszköz már elég kicsi volt ahhoz hogy viszonylag egyszerűen lehessen szállítani és használni, azonban még mindig nagy törődést igényelt, ezért Mike Battle-nek köszönhetően 1959-ben megszületett az EchoPlex, ami már egy kisméretű, külön egység volt, így bármilyen erősítővel lehetett használni. Érdekes megoldás, hogy a létrejövő késleltetés idejét a felvevő és lejátszó fejek közötti távolság változtatásával lehetett beállítani, mint azt a mellékelt képen is láthatjuk egy csúszka képében. Hírnevéről csak annyit, hogy akkoriban minden más delay-t ehhez mértek. Később az 1970-es években aztán elkészült az integrált áramkörös (IC) változata is EP-4 néven. A különböző verziókat szinte az összes híres gitáros használta és használja akár a mai napig is.

Watkins-Copicat 70-es évekbeli változat
Watkins-Copicat
1958/59-ban jelent meg az első Copicat -akkor még elektroncsöves erősítővel-, amit később természetesen leváltott a tranzisztoros változat. Bár sokan úgy tartják, hogy a tranzisztoros hangminősége kiváló, a csöves mégis "jobban" szól. A legismertebbek a III-as és IV-es jelű, 1970-es években megjelent változatok. Csúcstechnológiás elektronika és szalagtovábbító rendszer jellemezte őket (közvetlen meghajtású szalagtovábbítás), ennek (is) köszönhető jó hangminőségük és hogy a legtöbb készülék még a mai napig is működőképes. Bár mérete egyáltalában nem kicsi -egy bőröndben került elhelyezésre-, mégis elsősorban gitárosok számára lett kifejlesztve. Ettől függetlenül azonban minden más hangszeren is eredményesen alkalmazhatjuk. A késleltetést egy 60 cm hosszúságú magnó szalag biztosította, amiről több fej játszotta vissza a hangot, így nem csak egy, hanem max. 3 lépcsős késleltetést is tudott (multi tap delay). A digitális technika megjelenésével természetesen a cég is áttért a digitális változatok készítésére, de az eredeti legendás hangzást csak a szalagos készülék adja vissza!


Roland RE-201 Space echo
1974-ben jelent meg -több előző változat után- a szintén legendának számító RE-201, vagy ismertebb nevén a Space Echo. Egyik legnagyobb újítása a szalagtovábbító mechanika jelentős egyszerűsítése, itt ugyanis -az elődöktől eltérően- a magnószalag nem orsókon futott, hanem egyszerűen csak be volt hajtogatva a készülék teteje alatti "dobozba" a továbbítást pedig a fejek (1 törlő, 1 felvevő és 3 lejátszó!) mellett lévő gumigörgők (capstan drive) végezték. Ezzel a megoldással jelentősen csökkent a szalagsebesség egyenetlenségéből adódó nyávogás és a zajszint. A hosszú szalagnak köszönhetően akár 3 másodperc időtartamú lecsengést is elő tudott állítani, és sokkal hosszabb lett a szalag élettartama is.

A kezelőszervek sokkal több beállítást tettek lehetővé mint más szalagos késleltetők, és a beépített rugós zengetőnek köszönhetően nem csak delay-t tudott, hanem reverb-et is. Így összesen 12 különböző visszhangosítási módból lehetett választani. Az ismétlések sebességének szabályozását már nem a fejek távolságával lehetett beállítani, azok fixen rögzítettek voltak. Helyette a szalagtovábbító motor fordulatszámát változtatták, ami sokkal szélesebb tartományú beállítást tett lehetővé. E mellet az intenzitás is változtatható volt, ezt a törlő fej erősségének változtatásával oldottak meg a japánok. A késleltetett hangot egy ekvalizeren is átvezették, amivel csökkenteni lehetett a szalagos technológiából eredő hátrányokat, valamint kreatív célokra is kiváló volt! Mindezek mellett a 3 lejátszó fejből adódó multi-tap delay és a késleltetett jel újbóli késleltetésének lehetősége olyan képességeket jelentett, amit előtte egyetlen egy hordozható eszköz sem biztosított. Nem csoda, hogy megjelenését követően szinte azonnal világsikert ért el, akárcsak az a több ezer felvétel amiken hallható.
Tipp:
A jellegzetes RE-201 hangzást manapság leginkább Reggae zenekarokban hallhatjuk, ami annyira meghatározó, hogy a menőbbekben egy külön tag csak a Space Echo-t kezeli!

A különböző késleltető pluginek száma szerintem közelít a végtelenhez, nagyon nehéz az összeset felsorolni. Éppen ezért nem is teszem meg, inkább önkényesen ragadok ki párat közülük, olyanokat amik nekem tetszenek, vagy sokan használják, és jó kezdetet biztosíthatnak a további keresgéléshez!

Kereskedelmi szalagos pluginek:
Audio Thing - Outer Space
FabFilter - Timeless 2
GSi - GS-201 Tape Echo
IK Multimedia - Tape Echo
JST - Soar
PSP - Echo
Plug & Mix - Echoflex
Massey - TD5 Tape Delay
Waves - J37, Kramer Master Tape, H-Delay
UAD - EP34, Galaxy Tape Echo
U-He - Satin

Ingyenes pluginek:
ADT Free
E-Phonic - Tape Delay
GSi-WatKat
King Tao - Tape Echo
MadBee - maDelay
Retro Sampling-Vintage Tape Delay
Steinberg-Karlette
Variety of Sound-NastyDLA

Tel-Ray Oil can delay
Ezt a módszert Ray Lubow találta fel 1950-60 között és talán az egyik legfurcsább analóg késleltető amit valaha gyártottak. Az akkoriban szokásos mágnes-szalagos megoldás helyett egy fém konzervdobozt képzeljünk el, amit olajjal töltött fel. Az olaj szigetelőként működött, vagyis képes volt tárolni a töltést. A dobozba egy tengely volt, amire a szalagos magnókhoz hasonlóan 3 fej volt erősítve: egy törlő, egy író és egy olvasó. A tengelyt egy lendkeréken keresztül egy ékszíjjal meghajtva (szigetelés), elektromos motorral forgatták. A fejek forgása közben statikus töltés keletkezett, vagyis a magnószalaghoz hasonlóan itt is tárolódott a hang, de nem mágnesesen.

Olajos-doboz késleltető belülről
Jól látszik a motor, a szíj és a meghajtott
lendkerék, mögöttük pedig az olajtartály
Az olaj elektrosztatikusan tárolta a töltést, a benne lévő körbe-körbe forgó olvasó fej pedig továbbította azt, de csak késleltetve. A késleltetés idejét a motor fordulatszámával lehetett szabályozni. De miért kellett ehhez az olaj? A felhalmozott elektrosztatikus töltés levegőn keresztül könnyen eltávozik (mindannyian tapasztaltuk már ezt a statikus feltöltődést és kisülést, amikor néha megráz minket például a kilincs), viszont az olaj jó szigetelő, így a töltés leadása csak a "lejátszó" fejen keresztül történik meg. Ebben a videóban meg is hallgathatjuk a jellegzetes, hullámzáshoz hasonló hangzását egy Fender oil can delay-en.

Kereskedelmi Oil can pluginek:
AVID - Tel Ray Variable Delay
Nomad Factory - Echoes, 1964 Oil Can
Soundtoys - Echo Boy


Analóg késleltetők
Electro-Harmonix Memory Man
Mivel a szalagos magnók nagyon drágák voltak, ráadásul szállításuk is fájdalmasan nehézkes volt a bennük található érzékeny mozgó alkatrészek miatt, nem véletlen hogy kifejlesztettek egy egyszerűbb megoldást. Ez már nem tartalmazott mozgó alkatrészeket, ezért solid state-nek nevezték el. A legismertebb megoldás a BBD típusú késleltető volt.

BBD=Bucket Brigade Device
Vagyis magyarul láncba állt tűzoltók. Arról kapta nevét, hogy működése nagyon hasonlít a tűzoltás közben egymás mellett felsorakozott emberekre, akik egymásnak adogatják a vízzel telt vödröket. 1969-ben fejlesztették ki  F. Sangster és K. Teer a Philips kutatólabor munkatársai.

A megoldásban sok kondenzátor volt egymás után sorba kötve. Az elsőre érkező feszültség egy órajel indítására átkerült a másodikba, majd a harmadikba és így tovább. Minden ciklusban az első kondenzátor ismét feltöltődött a bemeneten jelentkező éppen akkor aktuális feszültséggel. A lánc végén kilépő jel került a készülék kimenetére, természetesen az adott számú kondenzátoron végighaladva. Így tehát létrejött egy időbeli késleltetés.

Később mindezt egy IC-be építették be, ami jelentősen lecsökkentette a méretét és árát, így már gitár-pedálokba is könnyedén beépíthető volt, nem csak stúdió berendezésekbe. Bár integrált áramkörről beszélünk, ez mégsem digitális eszköz, vagyis még mindig analóg késleltetőről van szó. A legismertebbek talán a Boss DM-2 és az Electro-Harmonix Memory Man. Magát a működési mechanizmust később digitális formában is beépítették ezekbe a pedálokba, amit digital-delay néven találhatunk meg.

Az analóg késleltetők jellemző hangzása hasonlít a szalagosokéhoz, azzal a különbséggel, hogy itt a szalag hiánya miatt nincsenek akkora eltérések a késleltetés idejében, és kevésbé alakul ki hangmagasság ingadozás, illetve ezek teljesen más jellegűek. A csökkent sávszélesség és a harmonikus torzítás viszont itt is jelentkezik, de ezek -akárcsak az összes analóg berendezés esetében- zenei felhasználás szempontjából kifejezetten előnyösek! Szalagos társaikhoz hasonlóan vastagabb, puhább hangzást állítanak elő mint a digitális késleltetők, de egy kissé más módon, így a hangjuk eltér tőlük. Tehát nem csak egyszerűségük és olcsóságuk, hanem eltérő hangzásuk miatt is van létjogosultságuk a szalagos késleltetők mellett.


Kereskedelmi pluginek:
Audio Damage - Dubstation
Waves - H-Delay
PSP - Stomp Delay
Plug & Mix - Multi Tap Delay

Ingyenes pluginek:
ValhallaDSP - Freq Echo
TAL - Dub II.
E-Phonic - Retro Delay
Full Bucket - Brigade Delay


Legendás digitális késleltetők
A 70-es és 80-as évekre már megfelelően alacsonyra csökkent a digitális hangfeldolgozást lehetővé tevő alkatrészek ára, így a késleltetőbe is bekerültek ezek a csippek. Bár először csak a drágább rack méretű stúdió berendezésekben terjedtek el, ahogy az árak és a méretek egyre csökkentek, már a gitárpedálok területére is eljutottak.

Az új digitális késleltetők megjelenésével új képességek is megjelentek, mint például a késleltetett késleltetés (:-)), vagy a beérkező jelszinttől függő késleltetési paraméterek beállítása. További újítások a pufferben lévő hang szűrése, vagy fordított irányú visszajátszása. A memória árak csökkenésével pedig könnyen elérhetővé vált a 3 másodperces, vagy még annál is hosszabb mintavételezés, amivel már nem csak visszhang szerű hatásokat, hanem ritmus mintákat is elő lehetett állítani.

Lexicon PCM 42
A 80-as évek elején Gary Hall által tervezett digitális delay az egyik legikonikusabb amit valaha gyártottak. Nagyon sokan használták élő és felvételi körülmények között, a legtöbb stúdióban ma is megtalálható belőlük egy pár (mivel mono készülékekről beszélünk). Az alap készülék 2,4 sec memóriával rendelkezett, de egy kiegészítővel ezt 4,8 másodpercre lehetett bővíteni. természetesen modulációs lehetőségekkel is felszerelték, sőt ennek mértékét egy hullámforma követővel is tudjuk változtatni.


A jellegzetes, felismerhető hangzását elsősorban a szabadalmaztatott analóg-digitál konvertereknek és a változtatható mintavételezési frekvenciának köszönheti, de erősen meghatározó benne az AD átalakító elé helyezett soft-knee limiter, ami a túlvezérelt jel digitális torzításait volt hivatott kiküszöbölni. Másik különlegessége a külső szinkron lehetősége, amivel a késleltetést hozzáigazíthatjuk egyéb berendezésekhez, vagy akár távvezérlőről is irányíthatjuk. A készülékkel -akárcsak a többi modern delayel- nem csak visszhang effektet tudunk előállítani, hanem sokféle úgynevezett modulációs effektet is, mint pl. chorus, flanger.

Plugin formában a PSP Audio készítette el, ami annyira élethűen sikerült, hogy a Lexicon cég engedélyezte a Lexikon PSP 42 név használatát!

Tipp:
A PCM 42-t elsősorban éneken és gitárokon szokták alkalmazni, az egyik legismertebb Andy Wallace Grammy díjas hangmérnök "trükkje". Ha magas jelszinttel küldjük rá az ének (vagy gitár) sávot, a limiter működésbe lép és hozzáadja a hanghoz azt a jól felismerhető szemcsés hangzást amiért szeretik ezt az eszközt. Ezzel a trükkel sokkal közelebbinek, arcban szólónak halljuk az adott hangszert. Ilyenkor a késleltetés mértéke természetesen közelít a nullához. Egy másik "trükk", ha benyomjuk a 2x gombot (amivel felére csökken a mintavételezés frekvenciája és ezáltal duplájára a mintavételezés ideje) a csökkent sávszélesség miatt egy szalagos-késleltetőhöz hasonló hangzást kapunk.

Roland SDE-3000
Steve Vai szerint minden idők egyik legjobb (ha nem a legjobb) digitális delay-e. Szinte minden felvételén hallható a hangja. A készüléket Yoshihiro Ikegami tervezte 1985-ben, 16 bites PCM rendszerű, amivel 100dB dinamikatartományt értek el.


Emellett a japánoktól megszokott módon hangminősége is kiváló, a harmonikus torzítása mindössze 0,03%. Erre mondják azt, hogy nagyon tiszta a hangja. A késleltetési idő beállítása is nagyon precíz, 10ms értékig 0,1ms-os lépésekben tehetjük ezt meg, felette pedig 1ms-os lépésekben. A beállított érték eltérése nem nagyobb mint 0,4%! A hátlapon elhelyezett Modulation CV csatlakozókon keresztül a moduláris szintetizátorokhoz is használt CV jelekkel is tudjuk befolyásolni a működését, vagy akár két SDE-3000-et is összekapcsolhatunk. Természetesen modulációs effekteket is előállíthatunk rajta, mint szinte az összes digitális késleltetőn.

TC Electronic 2290
A digitális effektek piacán az egyik legkiemelkedőbb szereplő a TC Electronic, akik már közel 30 éve fejlesztik a jobbnál jobb digitális hangtechnikai eszközeiket. Az 1985-ben megjelent 2290-es jelű digitális késleltetőjük már-már ipari szabvánnyá vált, megtalálható a legtöbb profi stúdióban, koncerteken és a gitárosok rackjeiben is.


Talán az egyik leghosszabban gyártott digitális késleltető, mivel 1985-2005-ig készült. Társai közül nem csak ezzel, hanem elsősorban extra hosszú, 32 másodperces késleltetési idejével, modulációs lehetőségeivel és fantasztikusan jó hangminőségével tűnik ki. Emellett már nem csak delay és modulációs effekteket képes előállítani, hanem ennél sokkal többet, ez már egy valódi multi-effekt készülék.

Kereskedelmi pluginek:
PSP - Lexicon PSP 42, PSP 85
Native Instruments - Replica, Replika XT
Waves - H-Delay

Ingyenes pluginek:
Longsound - DM1100 VST (Ibanez)


Multi-effektek
A határvonal zengetés és késleltetés, valamint késleltetés és modulációs effektek között bizony elég vékonyka. Ennek megfelelően a digitális technika fejlődése lehetővé tette, hogy ne csak késleltetés, de visszhangosítás is megvalósítható legyen egyetlen eszközben, de nem állt meg itt, megjelentek az olyan multi-effektek mint a fentebb már említett TC 2290, amik már szinte minden hangfeldolgozást egy dobozon belül voltak képesek végrehajtani.


Eventide H sorozat
1975-ben kezdték árusítani az Eventide H910 nevű effektet. Ez volt az első készülék, ami képes volt hangmagasság változtatásra (pitch shift), de ez mellett késleltetésre is alkalmas volt 112,5 ms-os értékkel. Bár elsősorban a hangmagasság változtatásra volt kitalálva, a késleltetés lehetőségét hamar felfedezték a hangmérnökök és a kettőt kombinálva egy vastagabb, szélesebb hangzást tudtak előállítani. A H910 még mono effekt volt, de az Eventide hamar felfigyelt a sztereó alkalmazásra, ezért a H3000 nevű Ultraharmonizben már dupla H910 néven szerepelt ez az effekt. 2007-ben beválasztották a Technikai hírességek csarnokába is. Ma mindez ott tart, hogy H8000FW 1800 db multi-effekt programmal.

Univerzális késleltető pluginek:
A következő felsorolásban található pluginek közös jellemzője, hogy képesek több analóg késleltető működési jellemzőit is modellezni, vagyis nem csak szalagos, analóg vagy digitális késleltetők, hanem ezek közül bármelyiket ki tudjuk bennük választani. Egy-egy ilyen program segítségével nem szükséges minden feladathoz külön fajtájú plugint beszereznünk, mindet kiválthatjuk egyetlen univerzálissal. Mivel a legtöbbjüket felsorolhattam volna az előző késleltető típusok mindegyikénél, így most egy közös listában egyszerűbben láthatóak:

Kereskedelmi pluginek:
D-16 Group - Repeater
Gyakorlatilag az összes (23) klasszikus delay modellezése
D-16 Group - Repeater
Eventide - H3000 Factory
Line 6 - Echo Farm
Lexicon - PCM Native Effects
Nomad Factory - Echoes
Soundtoys - Echoboy
ValhallaDSP - ÜberMod
V-Plugs - Echo Trip


Szoftver késleltetők
Természetesen miután a személyi számítógépek számítási teljesítménye megfelelő szintre emelkedett, a pluginek világába is beköltöztek a késleltetők, sőt -a stúdiótechnika legtöbb elemével együtt- szinte egyeduralkodóvá váltak. Bár a szoftver késleltetők szinte korlátlan lehetőségeket és programozhatóságot biztosítanak, sok hangmérnök inkább a klasszikus analóg és digitális késleltetők modellezéseit részesíti előnyben. Hogy a késleltetők fejlődése itt megállt-e vagy sem, mindenki döntse el saját maga, de feltehetjük a kérdést úgy is, hogy van-e még hová tovább fejlődni?

Unfiltered Audio-Sandman Pro
A plugin delay-ek egyik legnagyobb előnye, hogy a rajtuk áthaladó jel nem torzul, a tárolt és ezáltal késleltetett hang-hosszúság gyakorlatilag végtelen, az ismétlések száma és azok jelszintje tetszőlegesen változtatható. Viszont a legeslegnagyobb előnyük a bennük rejlő modulációs és szinkronizálhatósági lehetőségek. Sok mai plugin delay-be beépítenek olyan alacsonyfrekvenciás oszcillátorokat (LFO) aminek kimeneti értékét hozzárendelhetjük a delay paramétereihez. Ezeknek az LFO-knak a száma sok esetben korlátozott, de nem minden pluginben van így! Az Unfiltered Audio-Sandman Pro programjában pl. gyakorlatilag korlátlan modulációs forrást adhatunk az egyes paraméterekhez, és nem csak LFO formájában, hanem pl. hullámforma-követőket, mintavételezőket és mikro-kontrollereket is használhatunk.

Reaper paraméter moduláció
Azonban mindez eltörpül a DAW-ba épített automatizáció lehetőségei mellett. Mivel a munkaállomásokban használt pluginek minden paramétere (legalábbis a legtöbb esetben) rögzíthető a program idővonalán, így beépített moduláció nélkül is lehetséges az egyes paraméterek lejátszás közben történő tetszés szerinti módisítása.

A Reaper DAW-ban pl. bármely pluginhez rendelhetünk többféle modulációs lehetőséget (Parameter modulation), amik az LFO-k mellett interaktívan is képesek beavatkozni egyes plugin paraméterek értékébe egy beérkező audio vagy MIDI jel alapján. Ez a jel természetesen nem csak a plugint tartalmazó sávról érkezhet, hanem bármely más csatornáról is, így eltérő csatornák és sávok is képesek befolyásolni egy másik sávon lévő hangzást. Ezzel megspórolhatjuk a vezérlő jelek rajzolgatását.

Nézzünk egy egyszerű példát!
Szeretnénk megvalósítani, hogy az énekesünk hangja csak akkor ismétlődjön hosszan, amikor elkiáltja magát. Ehhez egyszerűen csak hozzá kell kapcsolnunk a visszacsatolás (feedback) értékét a jelszint értékéhez. Ha tehát a mikrofonból csak egy halkabb jel érkezik, nem történik visszacsatolás, viszont egy hangos hang esetén igen. Ezt persze egyszerűen megoldhatjuk kézi automatizálással is, így viszont jóval egyszerűbb, sőt ez a megoldás élőben is működik!

Soha ne feledjük el, hogy a már rendelkezésünkre álló munkaállomás (DAW) szinte minden esetben tartalmaz saját késleltető plugint, ezt is mindenképpen érdemes kipróbálni! A most következő felsorolásban olyan plugineket láthatunk, amelyek valami oknál fogva nem fértek bele az előzőekbe. Leginkább a modern és nagyon modern típusúakat helyeztem ide, amik jól kihasználják a számítógépes rendszer előnyeit és nem akarnak semmilyen klasszikus delay-t utánozni.

D-16 Group - Sigmund
Kereskedelmi pluginek:
AAS - Objeq Delay
D-16 Group - Sigmund
iZotope - DDLY
Waves - Supertap
Unfiltered Audio - Sandman Pro
Boz Digital - Imperial Delay

Ingyenes pluginek:
Cockos - ReaDelay
Musical Entopy - Spaceship Delay
Voxengo - Delay-ek


Looperek
Bár nem konkrétan késleltetést valósítanak meg, a késleltetőkből alakultak ki az úgynevezett looperek, vagyis folyamatosan ismétlő eszközök. Ezek a delayekhez hasonlóan beolvasnak egy adott hosszúságú hangot, majd ezután elkezdik ismételgetni. Ebben az esetben az ismétlések jelszintje nem csökken, és egészen addig tartanak, amíg ki nem kapcsoljuk őket. A legtöbb esetben az ismételt jelre újabb felvételt is készíthetünk (overdub), ezzel többszólamú zenét előállítva.

Ehhez hasonló, de jelentősen rövidebb időtartamú hanghatást készíthetünk a fent már említett Sandman Pro Sleep (azaz alvás) funkciójával. Ennek érdekessége, hogy a felvett részletet nem csak az elejétől és nem csak a végéig lehet loopolni (végtelenítve lejátszani), sőt a kezdeti és végpont folyamatosan változtatható, akár a beépített modulációs eszközök segítségével is. Ez a hangzás  már egyértelműen csak a XXI. századra jellemző!


Saját delay effekt kifejlesztése
Fentebb már feszegettük a kérdést, hogy vajon a plugin késleltetők programozhatósága és sokoldalúsága szükségessé teszi-e a késleltetők további fejlődését, van-e egyáltalán még hová fejlődni?

Az egyik lehetséges út szerintem a delay eszközök összetevőinek kreatív módon történő külön-külön használata. Ez alatt azt értem, hogy építsünk saját delay-t. Ez ma már nem igényel sem mérnöki tanulmányokat, sem elektronikai alkatrészekből történő fizikai építést, egyszerűen megvalósíthatjuk a DAW-ban.

A késleltetésre használt csatornán olyan és annyi hangmanipuláló eszközt helyezhetünk el egymás után amennyit csak szeretnénk, majd egy visszacsatolás segítségével újra és újra felhasználjuk ezt az effekt-láncot. Így minden egyes újabb ismétlésben valami új dolog történhet, a hang folyamatosan változhat, ami rendkívül érdekes és új hangzásokat eredményezhet. Alkalmazhatunk pl. panoráma változásokat (ping-pong), torzítást, bitcrusher-t, szűrést, EQ-t, bármit.



Bár nyilvánvaló, hogy ezen rövidke összefoglaló alatt nem ismertük meg az összes létező delay eszközt, sőt minden bizonnyal sok kimaradt a híresek közül is, azonban a mérföldkőnek számítóakat nagy valószínűséggel megtalálhatjuk a cikkben. Nem csak érdekesség képen érdemes őket ismerni, de jó ha tudjuk azt is, hogy mikor melyik fajtát érdemes alkalmazni. A késleltetők gyakorlati használatáról hamarosan olvashatunk majd, de előtte még ismerkedjünk meg a legendás zengetőkkel is.

Addig is eredményes keverést kívánok mindenkinek!
Felhasznált irodalom:
https://en.wikipedia.org/wiki/Delay_(audio_effect)
http://www.effectrode.com/echorec-3/history-of-delay/
https://en.wikipedia.org/wiki/Delay_line_memory
https://stevenrtrent.com/omblog/blog/what-is-slapback-echo
http://forums.stevehoffman.tv/threads/sun-records-echo-how-did-sam-phillips-achieve-it.81850/
http://repforums.prosoundweb.com/index.php?topic=20283.0
http://www.thevintagemusician.com/studio-gear-profile-ampex-350/
http://www.historyofrecording.com/ampex350.html
https://www.gearslutz.com/board/so-much-gear-so-little-time/117787-abbey-road-studios-tape-delay.html
http://www.mojo4music.com/13343/inside-abbey-road-beatles-engineer-ken-scott/
https://en.wikipedia.org/wiki/Ray_Butts_EchoSonic
https://en.wikipedia.org/wiki/Echoplex
http://www.watkinsguitars.co.uk/copicats.htm
https://en.wikipedia.org/wiki/Roland_RE-201
http://www.roland.co.uk/blog/the-roland-re-201-space-echo-story/
http://www.geofex.com/Article_Folders/oil_can_delays.htm
http://www.oocities.org/tel_ray/pictures/telrayorgantoneinterior.jpg
https://en.wikipedia.org/wiki/Bucket-brigade_device
https://www.rolandcorp.com.au/blog/boss-talk-bbd
http://www.metzgerralf.de/elekt/stomp/mistress/bbd.shtml
http://tonereport.com/blogs/tone-tips/thanks-for-the-memories-man-evolution-of-the-legendary-analog-delay
https://www.gearslutz.com/board/lexicon/pcm-42-g730/
http://performermag.com/music-news/flashback-lexicon-pcm-42-digital-delay-processor/
https://www.vintagedigital.com.au/lexicon-pcm-42-digital-delay-processor/
http://www.vai.com/roland/
http://www.vintagedigital.com.au/roland-sde-3000-digital-delay/
http://www.tcelectronic.com/tc-2290/
https://reverb.com/p/tc-electronic-2290-dynamic-digital-delay
http://www.tc2290.com/home.htm
https://en.wikipedia.org/wiki/Eventide,_Inc
http://www.guitarplayer.com/guitar-player-101/1025/whats-the-big-deal-about-analog-delay-pedals/47925
https://www.youtube.com/watch?v=MUb0Ln5GOCU
https://soundbetter.com/kb/delay-a-history-analysis