EQ 4. Speciális EQ és szaturáció - Minden a keverésről 8. rész


Az eddigiekben megismert ekvalizerekkel gyakorlatilag az összes frekvencia szintű problémát kezelni tudjuk, azonban vannak olyan speciális esetek amikor az adott feladatot körülményes lenne pl. egy univerzális parametrikus EQ-val megoldani. A különleges ekvalizerek egy része általában egy specifikus feladatra koncentrál, arra nyújt gyorsabb és egyszerűbb megoldást. Másik részük az automatizációt oldja meg önállóan. Bár a modern DAW-kban viszonylag könnyen megvalósítható akár az EQ automatizációja is, ez azért mégis körülményesebb és hosszadalmasabb folyamat lenne. Az ekvalizereket bemutató sorozat végén megismerkedünk a szaturáció fogalmával is. Ez egy olyan dolog, amit rendkívül jól tudunk használni ekvelizernek is!

Baxandall EQ

1950-ben Peter Baxandall benevezett az akkori Brit Hangmérnökök Egyesületének (ma: AES UK), kapcsolás tervező versenyére, amit meg is nyert a különleges EQ tervével. Ezért 25$-t kapott. Soha nem kért royalty díjat az általa tervezett EQ használatáért, pedig több milliárd eladott otthoni Hi-Fi is ezzel készült.

A Baxandall EQ rendkívül természetes hangjának titka a benne található shelf szűrők nagy sávszélessége.

Az alacsony Q (nagy sávszélesség) esetében olyan kismértékűek a fáziseltérések, hogy gyakorlatilag nem hallhatóak. Ha egy 30kHz-es frekvenciát módosítunk vele, a folyamatosan csökkenő Baxandall transzfer görbe elérhet egészen a 3kHz-es frekvenciákig is. Ennek köszönhetően komplex audió anyagokat is úgy tudunk vele módosítani, hogy a hang karaktere nem változik meg, vagyis szűrő-hiba mentes lesz. (nem csak egy hangszer, hanem a teljes hanganyag, pl. sztereó busz és masztering). Emellett egy-egy sávon is eredményesen alkalmazhatjuk őket, pl. az ének sávok levegőssé tételére az extra magas frekvenciák kiemelésével (20-40kHz, Air).

Variety Of Sound - BaxterEQ
Ingyenes Baxandall ekvalizer plugin, ami M/S módot is tud.
A hangszer erősítőkön alkalmazott Baxandall EQ-k tulajdonsága, hogy kialakítása minden esetben nagyon egyszerű kezelhetőséget eredményez. Értem ezt arra, hogy pl. egy három sávos EQ-n csak két potméter található. A mély és a magas potméterek teljes "letekerésével" nem csak azok amplitúdója csökken, hanem a közép tartományé is változik. Egy ilyen EQ-ban gyakorlatilag nincsen lineáris beállítás, csak ahhoz közeli. Egy tipikus 3 potis Fender tone stack-ben ez pl. 10 bass, 2 mid 10 high. Vagyis a potik beállítása függvényében változik a közöttük lévő "rejtett" sávok erősítése. Több gyártó tervezett ilyen típusú EQ-t, legismertebb talán a Fender, Vox, Marshall és az Ampeg, viszont ezek nem csak az Ő termékeikben találhatóak meg...

Mikor használjunk Baxandall EQ-t?
Elsősorban akkor, ha a már megfelelően szóló anyagunkat szeretnénk tovább csinosítani, polírozni, vagy maszterelni. A Variety Of Sound - BaxterEQ-val pl. nagyon szépen kitisztíthatjuk, levegőssé és ütősebbé tehetjük a mixünket az alábbi -a fejlesztő által ajánlott- módszerrel: Kapcsoljuk a plugint sztereó L/R módba, kössük össze a két oldalt (link) és állítsuk be a nekünk tetsző hangszínt a mély és magas szűrőkkel. Ha elértük a megfelelő értékeket, szakítsuk meg az összeköttetést, kapcsoljunk M/S módba és korrigáljuk a közép és a szélek hangképét és hangerejét.

Ajánlott ingyenes Baxandall EQ pluginek:
Kuassa - basiQ
Variety Of Sound - BaxterEQ (Ha a rengeteg letöltés miatt nem elérhető, akkor katt ide.)
lkjb plugins - Luftikus (40k Air band)

Kereskedelmi pluginek:
Dangerous Music - Bax EQ
Maag - EQ4
Nomad Factory - BX2S
PSP - Neon HR



Dinamikus EQ
TDR-NOVA Egy mindenes ingyenes
Természetesen dinamikus EQ-nak is használhatjuk.
A dinamikus EQ lehetővé teszi, hogy egy-egy szűrő kimenő erősítés értékét a szűrőre beérkező jel erősségének függvényében automatikusan változtassuk.

A dinamikus EQ-t jól használhatjuk akkor, ha egy bizonyos problémás frekvenciát szeretnénk javítani, viszont nem igazán jó akkor, ha egy statikus hibát szeretnénk kiszűrni, mint pl. alapzaj, doboz hang, mély morajlás (mud), stb.

Ahhoz hogy megértsük a dinamikus EQ működését, elsőként nézzük meg, miben különbözik egy EQ egy kompresszortól. Végső soron mindkettő a hangerőt változtatja meg, de az EQ statikus módon -vagyis mindig ugyan olyan értékkel- a kompresszor pedig dinamikus módon, azaz a beérkező hangerő függvényében módosítja a kimenő hangerőt.

A többsávos kompresszorok (multiband compressor) természetesen lehetővé teszi, hogy egyes frekvencia sávok hangerejét dinamikusan változtassuk, de ezek a sávok átfedésben vannak egymással (crossover). A hang útjába helyezett crossoverek pedig minden esetben komoly fázis problémát okoznak.

A dinamikus EQ-t elképzelhetjük úgy is, mintha egy külön alkalmazottat tartanánk a stúdióban, aki az ekvalizerünk mellett ül és amikor túl erőssé válik a mély akkor letekeri a bass potit. Miután megszűnt a túl erős hang, visszatekeri nullára. Ha túl kevés a mély, akkor pedig feltekeri...

Egy dinamikus EQ-ban beállíthatjuk a megszokott parametrikus értékeinket (frekvencia, sávszélesség, erősítés) és ezek mellet a kompresszorokra jellemző értékeket is (threshold, attack, release). Így egy sokkal zeneibb megoldást alkalmazunk, mint a statikus EQ esetében. Amikor még nem voltak dinamikus ekvalizerek, a hangmérnökök -főleg a masztering hangmérnökök- kénytelenek voltak a dinamikus változtatásokat kézzel, vagy automatizációval elvégezni. Ez nagyon időigényes volt, és mint tudjuk az idő pénz...

Felmerül bennünk a kérdés, hogy miért nem elég a multiband kompresszor erre a feladatra... Mint már említettem, a soksávos kompresszorokban a frekvencia sávok átfedésben vannak egymással és elég szélesek is, míg egy ekvalizer esetében nem így van. Nézzük meg a mellékelt ábrát, amin jól látható a többsávos kompresszor és a dinamikus EQ közötti különbség. A legszembetűnőbb a hang(jel) útja. A dinamikus EQ-ban a szűrősávok sorosan, egymás után helyezkednek el, a többsávos kompresszorban párhuzamosan. Ha dinamikus EQ-t használunk, mindkét megoldásból csak a jót tartjuk meg, vagyis maximális irányítást az egyes frekvenciasávok amplitúdója felett.

Tipp:
Bizonyára mindenki észrevette már, hogy bizonyos EQ beállítások jól szolnak a mű egyes részein, de a többin nem. Ha pl. egy gitár felvételen a pengetés hangja túl erős, de nem vághatjuk statikusan, mert a pengetések között elvékonyodna a hang, a dinamikus EQ-t beállíthatjuk úgy, hogy csak a pengetéskor megnövekedett energia esetében csökkentse a hangerőt az adott sávon. Jó hasznát vehetjük a funkciónak akkor is, ha a maszter közben a lábcinünk túl hangos. Ekkor beállítunk egy viszonylag kis sávszélességű szűrőt 5kHz környékére, és csak akkor engedünk rajta vágást, ha ezen a frekvencián túl erőssé válik a hang.

Egy dinamikus EQ-ban nem csak csökkenthetjük az egyes sávok amplitúdóját, hanem növelhetjük is az un. inverz mód segítségével (expander). Ekkor a beállított frekvenciát csak abban az esetben hangosítja fel a dinamikus EQ, ha az adott frekvencia túllép egy határértéket. Ezzel pl. felerősíthetünk minden pergő ütést anélkül, hogy más hangszerek azonos frekvenciáit is erősítenénk.

Mindezek mellett használhatjuk őket normál ekvalizerként is, és keverve a normál és dinamikus módokat. Ha pl. egy mixet szeretnénk egy kicsit csillogóbbá, élesebbé tenni, akkor beállítunk egy pár decibeles statikus emelést, és egy további pár decibelest arra az időre, amikor éppen nincsenek olyan hangok amik túlvezérlést okoznának a két emelés összegéből adódóan. Vagyis pl. cintányér beütésekkor a jelenlévő sokkal több magas frekvencia miatt már nem emelünk a statikus emelésen kívül, amikor viszont nincsenek ilyen ütések, nyugodtan emelhetünk még pár decibelt, amitől tisztább hangzásúnak halljuk a mixet. A Brainworks - bx_DynEQ-t beállíthatjuk úgy is, hogy az M/S jel képes legyen egymást befolyásolni.

J1000 - DQ65 ingyenes dinamikus EQ plugin
Ajánlott ingyenes dinamikus EQ pluginek:
Tokyo Dawn Records - Nova
J1000 - DQ65
Dan Worrall - IQ4gui
Heel Audio - Duck EQ (Mac)

Kereskedelmi pluginek:
Brainworks - bx_DynEQ
iZotope - Ozone 7
Voxengo - Gliss EQ
Melda Production: MDynamicEQ
McDSP - AE400


Paragrafikus EQ
orban 672A - hardver paragrafikus EQ
A paragrafikus ekvalizer tulajdonképpen egy öszvérnek tekinthető. Kezelése nagyon hasonlít a grafikus ekvalizerekhez, hiszen itt is egymás mellett lévő csúszó potmétereket kell mozgatnunk, viszont ezek frekvencia és Q értékei nem rögzítettek (mint a grafikus EQ-ban), hanem külön-külön beállíthatóak (mint a parametrikus EQ-ban). Így mindkét szülő típus jó tulajdonságait együtt használhatjuk, vagyis a gain beállításakor kirajzolódik az amplitúdó módosítás görbéje, viszont nincsen annyira megkötve a kezünk a frekvenciák és sávszélességek tekintetében.

Waves - Q10
A világ első paragrafikus EQ pluginje
A hardver paragrafikus EQ-k nem túl elterjedtek, mivel rendkívül sok alkatrészből állnak, ezért nagyon drágák. A szoftveres megvalósítás ezzel ellentétben nem kerül többe mint bármely más EQ-nál, így plugin paragrafikus EQ-ból többet találhatunk. Ezek sok esetben abban különböznek a parametrikusoktól, hogy sokkal magasabb Q értéket is beállíthatunk rajtuk, így pontosabb beavatkozásokra is használhatóak.

Ajánlott ingyenes pluginek:
Oceanturtle music - Fnequalizer (Szuper gyors 64bit SSE)
Raz Audio - N6
Melda Production - MEqualizer (Q20 notch filter)

Kereskedelmi pluginek:
Waves - Q10 (A világ első paragrafikus pluginje)
iZotope - Ozone
Softube - Trident A-Range


Auto-EQ


Az automatikusnak nevezett ekvalizereket tulajdonképpen inkább tanuló, vagy másoló ekvalizereknek kéne hívnunk. Az ilyen pluginek működése alapvetően nagyon egyszerű: Egy referencia jel spektrumát kielemzik (FFT algoritmusok segítségével megtanulják), majd úgy állítják be az egyes sávok parametrikus értékeit, hogy a beérkező munka-jel spektruma megfeleljen a referenciajelének. Ezt természetesen nem dinamikusan végzik, tehát először meg kell velük "hallgattatni" (learn, analyze) a referencia jelet, majd a munka jel EQ beállításait addig alakítják, amíg az a lehető legjobban meg nem közelíti a referencia jelet. Miután kikapcsoltuk a megfeleltetést (match), az EQ egy normál parametrikus ekvalizerként üzemel tovább. A megtanult burkológörbét a legtöbb plugin esetében el is menthetjük, így pl. egy egész album maszterelésénél könnyen betölthetjük és minden track-nek azonos hangképet adhatunk vele.

Ingyenes pluginek:
TB Pro Audio - Euphonia (Az ingyenes változat csak limitált automatikus funkcióval rendelkezik)

Kereskedelmi pluginek:
Melda Production - MAutoEqualizer
iZotope - Ozone
Acon Digital - Defilter
Pro Audio DSP - DSM


Mikrofonok és szaturáció használata EQ-ként
Al Schmitt
Bármennyire jó minőségű és tervezésű ekvalizert is használunk, a frekvencia szintű amplitúdó módosítás minden esetben fázis eltérést okoz, különösen a szűk sávszélességű szűrők esetén. Ha úgy érezzük, hogy ez számunkra elfogadhatatlan, akkor az egyetlen megoldás, ha maga a felvétel már csak azokat a frekvenciákat és olyan mennyiségben tartalmazza, amire szükségünk van. Tulajdonképpen itt kezdődik a hangmérnöki szakma (csúcsa). Ugyanis ezt a célt úgy tudjuk elérni, ha a felvételt a hozzá legmegfelelőbb helységben, a legmegfelelőbb pozícióba elhelyezett legmegfelelőbb mikrofonnal és felvevő eszközzel készítjük el.

A Grammy díjas hangmérnökök közül kiemelkedik Al Schmitt, aki ennek a felvételi és keverési technikának az egyik nagymestere. Az Ő nagybőgő hangját sokan próbálják utánozni mindenféle trükkel, pedig neki erre egy nagyon egyszerű módszere van: A megfelelő mikrofon(oka)t a megfelelő pozícióba helyezi el felvétel közben. Ezután már nem kell sem ekvalizert, sem kompresszort használnia a keveréskor. Természetesen ehhez több 10 év tapasztalata kellett!

Meg kell értenünk, hogy a hangfelvételek mindenképpen egy analóg eszközön keresztül történnek. Az analóg eszközök minden esetben elszínezik a hangot, azaz megváltoztatják annak frekvencia összetevőit. Ha ezt a tényt nem átokként, hanem áldásként használjuk, akkor hamar rájövünk, hogy mely eszközök melyik frekvenciákat erősítik vagy vágják. Ilyen tudással felvértezve már a felvételkor elkészül a tökéletes hangzás, keveréskor már csak a hangerőket kell kiegyensúlyoznunk.

Szaturáció? Az meg mi?
440Hz-es szinusz hanghullám spektrum képe
A kezdetekben elsősorban a szalagos hangfelvételek esetében találkozhattunk vele amikor még voltak ilyenek. Ez az a jelenség, amikor a szalagon található mágneses réteg már nem képes a beérkező jelszintet megfelelően tárolni, és elkezdi azt megváltoztatni, vagyis torzítja a jelet. Ennek a torzításnak a mértéke függ a jel frekvenciájától, erősségétől és dinamikájától. Mivel a szalagon lévő jelszint nem képes túllépni egy bizonyos értéket, az ezt meghaladóak kompresszálódnak. Az összenyomás mértéke frekvencia függő, tehát a különböző frekvenciák különböző hangerővel fognak megszólalni.

Ez bizony kísértetiesen hasonlít egy ekvalizerhez...

440Hz szinusz szaturálva
Ha figyelmesen nézzük a mellékelt képet (amit az MAnalyzer segítségével készítettem), megfigyelhetjük hogy mely frekvenciákat erősíti a szaturáció. Az alapfrekvencia 440Hz, ezt folyamatosan csökkenő erősséggel követik a 880Hz, 1320Hz, 1760Hz, 2200Hz, stb. (A képekre kattintva kinagyítva is tanulmányozhatjuk őket!) Aki egy kicsit több logikai érzékkel van megáldva, minden bizonnyal észrevette hogy ez egy számtani sorozat. 440x2=880, 880x2=1760, stb., vagyis egy oktáv távolságban helyezkednek el egymástól. Ezek az alaphang (a példában 440Hz) úgynevezett második felharmonikusai. Ezek teszik a hangot "vastagabbá" (fat) és melegebbé (warm). Megfigyelhetjük továbbá, hogy a második -vagy páros- felharmonikusok között is találhatóak kiemelt frekvenciák, mégpedig 1320Hz, 2200Hz, stb. Ezek az alaphang harmadik -vagy páratlan- felharmonikusai. 440Hz+440Hz+440Hz= 1320Hz, stb. A páratlan felharmonikusok hozzáadása a hanghoz "keményebb" (harsh), "élesebb" (edgie) hangást eredményez.

A páratlan felharmonikusok  hang-távolsága gyakorlatilag megegyezik a kvintekével, vagyis 5 hang. A rock zenében (főként a torzítós elektromos gitár alapokban) a kvintek adják legtöbbször az alapokat. Ezért aztán nem csoda, hogy a tranzisztoros torzítók (erősítő áramkörök) miért szólnak olyan jól ezekben a zenékben.

A köztudatban elterjedt, hogy a csöves erősítők második felharmonikusokat adnak a hanghoz (ezért szólnak melegebben), a tranzisztorosok pedig harmadik felharmonikusokat (ezért szólnak élesebben, hidegebben). Ez azonban egyáltalán nem igaz. Minden erősítő (és) áramkör egyaránt termel másod és harmadrendű felharmonikusokat (THD, azaz Teljes Harmonikus Torzítás), de ezek aránya a különböző típusokban eltér. Vagyis a csöves erősítők hangosabb második felharmonikust termelnek mint harmadikat, ezért szólnak melegebben. Ugyan ez igaz a tranzisztoros erősítőkre is, de ott ugye a harmadik felharmonikusok az erősebbek.
Elektroncsövek működés közben

A hangmérnökök észrevették, hogy ez a fajta torzítás egyáltalán nem káros, sőt nagyon is kellemes zenei hangzást tud biztosítani. Manapság a pluginek világában már nem csak a szalagos magnók ezen képességét nevezzük szaturációnak, hanem minden nemlineáris analóg torzítást szimuláló algoritmust.

Többféle szaturációt (torzítást) különböztetünk meg annak jellege szerint.
- tube (elektroncsöves hangzás)
- tape (szalagos magnó)
solid-state (transistor, tranzisztoros hangzás)
- transformer (transzformátor hangzás)

A kompresszorok ekvalizerként alkalmazása például több neves hangmérnöknek is sajátossága. A legismertebbek közülük talán Chris Lord Alge (CLA), Michael Brauer (Brauerize tm), és ide sorolnám még Andrew Scheps-t is. Ők sokszor nem is állítanak be gain reduction-t egy-egy kompresszoron, csak átvezetik rajta a hangot, így érve el egyfajta varázslatot. Ezt mi is megtehetjük ha analóg modellezett plugineket használunk. A legtöbbön külön beállítási lehetőség is található a színezés mennyiségére (gain, drive, saturation, stb).

A szalagos magnók és kompresszorok mellett a keverőpultok és előfokok is elszínezik a hangot, amit szintén tudunk Eq-ként is használni. Manapság egyre több keverőpult csatorna és előfok emuláció jelenik meg plugin formában. Ezek szinte mind rendelkeznek szaturációs képességgel, vagyis alkalmazhatjuk őket egyfajta ekvalizerként. A Softube pl. ingyenesen is elérhetővé tette Focusing Equalizer nevű pluginjében található nagy sikerű szaturációs algoritmusát Saturation Knob néven. Ezzel sok esetben további EQ használata nélkül is ki tudjuk emelni az adott hangszert a kíséretből, vagy "élőbbé" tudjuk tenni a hangot. Hogyan lehetséges mindez?

Agyunk és a felharmonikusok
Jó ha tudjuk, hogy mi alapján különbözteti meg (ismeri fel) agyunk a különböző hangszerek hangját (pszichoakusztika). Ha pl. egy gitár, egy hegedű és egy énekes egyaránt egy középső "A" zenei hangot ad ki magából (440Hz), könnyen meg tudjuk mondani, hogy éppen melyiket halljuk, pedig mind ugyanazt a frekvenciát állítja elő. Ez azért van, mert agyunk a hangokat a hullámformájuk alapján különbözteti meg. Bár a gitár és a hegedű is húros hangszer (sőt az énekes is, hiszen a hangszálai rezegnek), ezek az alaphang (440Hz) mellett előállítanak az adott hangszerre jellemző felharmonikusokat is, ezek viszont mindhárom hangszer esetében eltérő mennyiségben vannak jelen. Tehát agyunk a felharmonikusok alapján különbözteti meg a hangszereket. Jó ha tudjuk azt is, hogy agyunk egy több hangszert tartalmazó műben a felharmonikusok és a tranziensek alapján képes megtalálni és beazonosítani a hangszereket/szólamokat.

Ha pl. egy hangszer felharmonikusait emeljük, agyunk könnyebben megtalálja a sok hang között anélkül is, hogy az adott sáv hangerejét kompletten emeltük volna. Ez a jelenség visszafelé is működik, ugyanis ha egy hang nem tartalmaz elég felharmonikust, nehezebben találjuk meg még akkor is ha hangosabb mint a körülötte lévő hangok. Ekkor tulajdonképen beleolvad a környezetébe.

Ha egy hang frekvencia-összetevőinek amplitúdóját anélkül változtatjuk meg jelentős mértékben, hogy a felharmonikusokat is megváltoztatnánk, könnyen előfordulhat hogy a hang eredeti jellege nem lesz felismerhető. (lásd: szűrő rezonancia)

Analóg vs. modellezett szaturáció
Amint azt már megtanulhattuk az ekvalizerekről szóló sorozat első részében, a vasak minden esetben kicsit különbözően színezik a hangot, ezzel ellentétben a pluginek nem így tesznek. Ha tehát csak egyféle szaturációs plugint alkalmazunk minden sávon, akkor az a mixbuszon olyan mértékben fog felgyülemleni, ami már nem biztosít kellemes hangzást. Ez ellen két dolgot tehetünk: Vagy nem alkalmazzuk minden sávon, csak azokon amiket kifejezetten jobbá tesz, vagy ha mégis minden sávon szeretnénk használni, akkor biztosítjuk, hogy az eltérő sávok eltérő szaturációt kapjanak.
Erre az egyik megoldás, ha olyan plugint használunk amiben már eleve több csatornát modelleztek le. Ilyenek pl. a Waves-NLS és a Brainworks bx_console. Ha nem őket választjuk, akkor az analóg modellezésű pluginekből használjunk eltérő EQ-t és kompresszort majdnem minden sávon. Ezek legtöbbször persze fizetős pluginek, de van ingyenes megoldás is!

Töltsünk le minél több ingyenes szaturációs, analóg modellezésű (vintage) EQ és kompresszor plugint, és alkalmazzunk minden sávon egy másik típust. Nem muszáj a EQ-t, vagy a kompresszort valójában is használnunk, elég ha a jel csak áthalad rajtuk. Vagyis tegyük ugyanazt, mint a nagyok...


Veriety Of Sound - Tessla SE
Az ingyenes pluginek közül szeretném most külön kiemelni a Variety Of Sound fejlesztéseket, amik nagyon jó szaturációs algoritmusokkal rendelkeznek (Stateful Saturation).

Ajánlott ingyenes szaturációs pluginek:
Softube - Saturation Knob (Csúcsminőség)
Slate Digital - Revival (Csúcsminőség. Ingyenes, de iLok2 kell hozzá!)
Variety Of Sound - Nasty sorozat, FerricTDS, Tessla, Rescue (Csúcsminőség)
Klanghelm - IVGI (Spitzenklasse, ahogy a bölcs kínai mondja)
Shattered Glass Audio - SGA1566 (Kiváló minőség, rendkívül magas CPU igény!!!)
1982ART - Tapehell2 (Kazettás magnó szaturáció, szenzációs!)
Audio Assault - Head Crusher (Jó minőségű overdrive)
Nick Crow - Tubedriver (Jó minőségű overdrive)
Voxengo - Tube amp (Overdrive)
Michael Klingston - Retroband lite
Massey - Tape Head Saturator (Pro Tools, 100%-os, de a beállításokat nem lehet elmenteni)

Kevésbé ajánlott ingyenes pluginek:
Acustica - Nebula3 (Kiváló minőség, de magas CPU és latency igény)
TAL - Tal-Tube (Nagyon jó plugineket készítenek, de szerintem ez most nem sikerült)
AudioTeknikk - GreenEugene (Gyenge hangminőség)
Silverspike - Ruby Tube (Gyenge hangminőség)
Terry West - Saturn Console (Nem ajánlom, szerintem nagyon gyenge)


Kereskedelmi pluginek:
Fabfilter- Saturn
SPL - Twin Tube
Brainworks - bx_console
Sound Toys - Decapacitor
PSP - Vintage warmer
Dada Life - Sausage Fattener
Wave Arts - Tube saturator
112dB - Redline Preamp
iZotope - Alloy
D16 Group - Redopter
Waves - J37, NLS, Kramer Master Tape
Sonimus - Satson
Slate Digital - VPC, VCC, VTM


A sorozat következő részében elkezdünk megismerkedni az ekvalizerek használatával. Addig is töltsünk le minél több ingyenes plugint és próbálgassuk őket! Figyeljük meg, hogy a különböző plugin szaturációk hogyan változtatják meg a hangot. Mélyeket adnak hozzá? Kiemelik a magasakat? Csökkentik a sztereó térérzetet, vagy éppen növelik? Hogyan befolyásolják a dinamikát?

A következő részhez katt ide...


A témával kapcsolatos kérdéseket itt a kommentekben, vagy a facebook oldalon várom!

Kellemes mixelést kívánok mindenkinek!



Felhasznált irodalom:

Baxandall:
http://tapeop.com/reviews/gear/79/bax-eq/
http://www.ovnilab.com/articles/eqtypes.shtml
http://www.duncanamps.com/technical/baxandall.html

Dinamikus EQ:
https://www.izotope.com/en/community/blog/tips-tutorials/2014/11/how-to-use-dynamic-eq-in-mastering/
https://talkinmusic.com/musicproduction/how-to-use-dynamic-eq-in-mixing/

Paragrafikus EQ:
http://www.sweetwater.com/insync/paragraphic-equalizer/