A decibelek világába kalauzoló írás előző részében (1. rész) megismerkedhettünk a decibellel és a különböző hangtechnikában használt skálákkal. Nézzük most meg, mi is a dinamika tartomány és mit kell róla tudni, valamint belekóstolhatunk a referencia jelszintekbe is.
Mi a dinamika tartomány?
Alapvetően egy bármilyen skála legkisebb és legnagyobb értéke közötti tartomány, vagyis amin belül az értékek változnak. Zenei értelemben a leghalkabb és a leghangosabb hang közötti hangerő érték különbsége.
Miért is van szükség a decibel
skálára?
skálára?
A különbségek a halk és hangos hangok között olyan nagyok, hogy egy lineáris skálán nem tudnánk őket egyszerűen ábrázolni (mérni). Az emberi hallás dinamikatartománya kb. 120dB. Ez körülbelül 1,000,000,000,000 x (ezer-milliárdszor) több energiát jelent, mint a teljes csend. Ezért használjuk a logaritmikus skálát, ami pont erre lett kitalálva, ugyanis egymás mellett képes ábrázolni nagy érték-különbségeket. Látható, hogy sokkal egyszerűbben használható erre a feladatra mint a lineáris skála.
A hangok rögzítése manapság szinte kizáróan elektromos berendezésekkel történik. Minden elektromos eszköznek van egy optimális működési állapota, amire a készüléket tervezték. Ha ezen szint alatt üzemeltetjük, akkor nem használjuk ki képességeit, ha ez felett, akkor túlságosan igénybe vesszük (túlterheljük). Ez nem csak kellemetlenséget, hanem meghibásodást is okozhat. Ha pl. egy izzólámpára a tervezett 220V helyett csak 10-et kapcsolunk, alig fog világítani, nem látja el a feladatát. Ha viszont 400V-ot kapcsolunk rá, nem erősebben fog világítani, hanem egyszerűen kiég. Ugyanez az elv érvényesül a hangtechnikai eszközökre is!
Hangmérnökként az elektronikus eszközök dinamika tartományát (DR-Dynamic range) a leghalkabb és a leghangosabb hang közötti teljesítmény különbségével írjuk le. A leghalkabb hang, amikor az eszközön nem kerül hang átvezetésre, de az alkatrészeinek működése mégis termel valamennyit, amit a kimenetén hallhatunk/mérhetünk. Ezt a haszontalan hangot nevezzük zajnak. Amikor bevezetünk egy hangot (egy torzítatlan szinusz hullámformát) és annak erősségét (amplitúdóját) elkezdjük növelni nulláról indulva, egy bizonyos értéken a kimeneti jelszint növekedni kezd. Ezt az adott erősséget nevezzük az eszköz zajküszöbének (Noise floor). Ez alatt csak statikus zaj, felette viszont már hasznos jel is hallható. A leghangosabb hangnak azt tekintjük, amikor az eszköz már nem képes a beérkező túlzott mértékű energiát kezelni, nem csak torzít, hanem meg is hibásodhat. Az ekkor mérhető kimeneti energia négyzetes-közép átlagát (RMS) nevezzük a maximális kivezérlésnek (VU). Ha a VU méterről ekkor leolvasott értékből kivonjuk a zajszinten mért értéket, megkapjuk az eszköz dinamikatartományát.
Miért fontos az ajánlott jelszintek betartása?
Minden hangtechnikai eszköznek van egy optimális működési jelszintje, amire a készüléket tervezték. Ha nagyon lemegyünk ezen szint alá, akkor az alkatrészek zaja túlságosan erősen hallatszik, ha nagyon meghaladjuk, akkor túlságosan igénybe vesszük (túlterheljük) az alkatrészeket, ami akár meghibásodáshoz is vezethet. Túlterheléskor a bevezetett szinusz jel csúcsai levágódnak, hiszen az alkatrészek már nem képesek a megnövekedett jelszintet átvinni. Minél nagyobb a terhelés, annál inkább eltorzul a jelünk, végül gyakorlatilag egy négyzethullámmá alakul. Eközben úgynevezett felharmonikusok jönnek létre, amik zenei felhasználás esetén bizonyos szintig kívánatosak lehetnek, főleg ha kordában tartjuk őket.
Digitális rendszer túlvezérlésekor szintén jelentkezik a jelvágás (és vele együtt a felharmonikusok kialakulása is), viszont a digitális jelet nem hallhatjuk, amíg nem alakítjuk át analóggá, hogy a hangszóró membránja mozogni kezdjen. Ezen átalakítás folyamán viszont nem kívánatos a torzítás, mert ez már nem "kellemes" a fülnek, ugyanis nem felharmonikusok, hanem "kattogások, pattogások, recsegés" keletkezik. Ezért digitális rendszerben mindenképpen kerülni kell minden olyan túlvezérlést, ami a digitál-analóg átalakítás során átlépné a megengedett jelszintet!
Nézzük néhány eszköz átlagos dinamika tartományát:
megnevezés
|
dinamika tartomány
dB
|
emberi hallás
|
120
|
szimfonikus zenekar/FM rádió
|
50 |
beszéd
|
40
|
rock zenekar
|
20
|
fonográf
|
40, később 30
|
Bakelit lemez (LP, vinyl)
|
55-65, külső sávok 70
|
Ampex szalagos magnó
|
60
|
Scotch 111 szalag
|
68
|
Új fajta professzionális szalagok
|
80
|
Dolby SR rendszerrel
|
110
|
Magnó kazetta
|
50-56
|
Dolby C rendszerrel
|
72
|
CD (16 bit)
|
90 (elméletileg 96)
|
DVD (24 bit)
|
144
|
32bit lebegőpontos (floating point)
|
1500
|
Stúdió mikrofonok
|
kb. 125
|
(referencia jelszintek)
És akkor most elérkeztünk az egyik legfontosabb részhez a decibelek világában. A bal oldali ábrán a különböző decibel skálák és dinamika tartományok egymáshoz igazítva láthatóak. Figyeljük meg, hogy minden skála egy központi értékhez van igazítva, ez pedig a 0 VU. Már tudjuk, hogy ez az a működési érték, amin az adott eszköz a legoptimálisabban használható, tehát törekedni kell a jel ezen a szinten tartására.
Az analóg professzionális hangtechnikai eszközök (pl. keverőpultok, kompresszorok, egyéb effektek, stb.) referencia jelszintje +4dBu, ami az újabb szabvány szerint 0 dBVU-nak felel meg. Ezt láthatjuk az ábra bal oldalán lévő két oszlopon.
Ezt az értéket kell tehát szem előtt tartani, ezért ez az ideális jelszint, azaz 0VU. A digitális rögzítési szabványok szerint ez az érték -18dBFS (EBU, Európai szabvány) (SMTPE, USA -20dBFS), ez látható az ábra jobb oldalán lévő két oszlopon.
Jelmagyarázat:
- Zöld- normál, megfelelő jelszint - Piros- túlvezérlés, kerülni kell!
- Fekete- zaj, kvantálási zaj
Miért van szükség ezekre a referencia jelszintekre?
Az egyik legtöbbet használt kompresszor a szintek kézbentartásához |
Ez az elv igaz a DAW-ra, pluginekre és exportált wav fájlokra is.
A következő (3-ik) részben áttekintjük a felvétellel és a lehallgatással kapcsolatos alapvető tudnivalókat.
A témával kapcsolatos kérdéseket itt a kommentekben, vagy a facebook oldalon várom!
Kellemes mixelést kívánok mindenkinek!
Felhasznált irodalom:
Dinamika tartomány:
https://en.wikipedia.org/wiki/Dynamic_range
http://www.learndigitalaudio.com/blog/dynamic-range-compression-pt-1-what-is-dynamic-range
https://en.wikipedia.org/wiki/Dynamic_range
http://www.learndigitalaudio.com/blog/dynamic-range-compression-pt-1-what-is-dynamic-range
24 bit headroom:
http://www.soundonsound.com/sos/sep10/articles/qa0910-1.htm
Jelszint kezelés (Gain staging):
http://www.soundonsound.com/sos/sep13/articles/level-headed.htm
Digital recording levels:
http://dbzeebee.blogspot.hu/2009/10/digital-recording-levels-rule-of-thumb.html
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése