Oldalak

SubCoolTour-Csodaország -Mixdoki 1.



Bevezető az új sorozathoz
Ezen a héten egy új sorozatot indítok útjára itt a Microchips Sound Studió oldalain. A sorozat címe: MixDoki. A MixDoki ajtaja mindenki előtt nyitva áll, de havonta egyszer egy ingyenes kezelést is végez az ezt kérő mixek egyikén. A jelentkezés részleteiről itt tájékozódhatsz.

Az új sorozat lényege, hogy a kiválasztott mixen elvégzem a kért hibajavításokat, ill. megpróbálom megoldani a beküldő számára megoldhatatlan problémákat. NEM EGY 100%-os KERESKEDELMI MINŐSÉGŰ MIX ELKÉSZÍTÉSE A CÉL!!! A legjobban a való életben felmerülő problémákból és jellegzetes hibákból lehet tanulni, ezért a cikkekhez igyekszem olyan beküldött anyagot választani, amiből mások is tanulhatnak. Ezzel egyrészt népszerűsíteni szeretném a mixelési szolgáltatásomat, másrészről segítséget nyújtani azoknak, akik otthon autodidakta módon tanulják a keverést. Nem utolsó sorban bemutatkozási lehetőséget is biztosítok a jelentkezőknek! A szolgáltatás a kiválasztott produkcióra teljesen ingyenes!

Az elkészült mix projekt fájlját elküldöm e-mailben, amiből otthon is sokat lehet tanulni, sőt tovább is lehet fejleszteni, vagy ezt-azt kimásolni belőle. Természetesen csak ingyenes és legális plugineket használok, így senkinek sem kell vállalhatatlan kiadásokba vernie magát. DAW-nak a Reaper-t használom, ez szintén ingyenesen letölthető és 60 napig legálisan kipróbálható. Ennyi idő alatt biztosan mindenki át tudja nézni az elkészült mixet és ki tudja belőle csemegézni amire szüksége van. Ha pedig úgy dönt, hogy tetszik neki a Reaper, mindössze 60$-ért meg is vásárolhatja. Ez a kb. 18.000.-Ft-os ár azt gondolom a ma elérhető legolcsóbb professzionális DAW megoldás.


Első rendelés - SubCoolTour-Csodaország
A stúdiótechnikai írásaim végén mindig biztatom az olvasókat, hogy kérdezzenek a témákkal kapcsolatban. Sokan meg is teszik ezt, így kerültem kapcsolatba a SubCoolTour együttessel is. Norbi e-mailben keresett meg, mivel nem volt megelégedve az általa kevert rap sávok hangzásával. Mielőtt belevágnánk a mix boncolgatásába és a technikai részekbe, ismerkedjünk meg kicsit Norbival és a SubCoolTour-al.

- Üdv itt a MixDoki első részében! Kérlek, néhány szóban mutasd be az együttest!

- Üdvözlet! Paherral ketten alkotjuk a SubCoolTour nevű formációt. Ő Nagykanizsán mint Beatmaker-MC, én pedig Siófokon tevékenykedtem. Közös baráti társaság révén lévő ismeretségünk után döntöttünk később úgy, hogy rappeljünk együtt. Zenénkben az autentikus sampler hiphop technika érvényesül, főleg a 90-es évekre jellemző hangzásokkal, ami Pahernak köszönhető, hiszen ő a zenei rendezője többnyire a daloknak. Időközben mindketten Budapestre kerültünk, így gördülékenyebben tudunk dolgozni a közös zenéken. Ennek gyümölcse a "Csodaország" című első dalunk DJ DiJoint közreműködésével.

- Hol érhetnek el titeket az érdeklődők?


- Eddig honnan, milyen módon tanultad a keverést?

- Annak idején mikor rappelni kezdtem sok stúdióban jártam és én sosem untam a keveréssel töltött időt. Mindig figyeltem és kérdezősködtem, hogy mi történik pontosan. Szóval megvoltak az alapok, hogy mégis mihez miért kell nyúlni. Egy idő után, észrevettem, hogy otthoni körülmények között sokkal többet tudok kihozni magamból, nem kötnek óradíjak és elszöszölhetek ha kedvem tartja heteket is a keveréssel. Az eszközeink persze nem hasonlíthatóak össze egy professzionális hangstúdió cuccaival, de a szinten ahol állunk nem is követelmény szerintem. (Hangkártya: Steinberg UR22, Mikrofon: AT2035, Monitor: Mackie MR5 mk3, Füles: ATH-M40X) 
Tutorial videók segítségével és rengeteg fülre csavargatással tanultam a dolgokat, de ez pontos ismereteket nem ad. Mióta olvasom a Microchips blogot lassan szóban is eltudom mondani mit miért csinálok, rengeteg hasznos információt találtam.

- Mi volt a célotok a "Csodaország"-al, miért készítettétek, mennyire voltatok megelégedve vele?

- Cél nélküli örömzenélés abszolút. Ez az első közös dalunk. Kíváncsi voltam, hogy szól és mennyire működik együtt a formáció. Ugye a felvétel, szerkesztés és keverés amit mi csináltunk, utána mentem vele a Cultus Digital-ba ahol a Kolláth Zsolti csinálta a masztert, de mikor hazahoztam Paher is abszolút elégedetlen volt, ugyanezt mondta, hogy ez egy hangos torz valami, nem erre számított.(unk). 2 verzió volt. Első a mi mixünk masztere, a 2. pedig a sávokba is belenyúlva, ahol a hangmérnök úgy érezte, majd az is maszterelve. A 2. verzió még rosszabb lett mint a mi mixünkre a "master" teszem idézőjelbe, mert erre én is képes lettem volna itthon. 

- Mi a véleményed a Microchips mixről, mennyire közelítette meg az elvárásaidat, hogy érzed mit és mennyit tanultál belőle?

- Megközelítette abszolút. Kaptam egy sokkal jobban megszólaló lábdobot és basszust a dalban. Egységesebb, kiegyensúlyozottabb a zenei élmény. Az acapella is irányba állt mondhatom. Sokat tanultam amit a későbbiekben mindenképpen hasznosítani fogok.


Ezek után akkor vágjunk bele a szakmai részbe!

Norbi alapvetően két kérdéssel fordult hozzám:
Az elsőben azt kérdezte, ha lecseréli a meglévő mikrofonját (AT 2035), és/vagy az előfokot (Steinberg UR22), akkor jobb rap felvételt tud-e készíteni?
Nos, nem vagyok egy kifejezetten felvevő hangmérnök, inkább a keverésre specializálódom, de azt tudom, hogy mi kell egy jó felvételhez. Elsőként egy jó előadás. Ha csak füllel hallgatva a rap-et nem szól úgy ahogy szeretnéd, akkor a felvételen sem fog. Az előadásnak olyannak kell lennie, amit pontosan elképzeltél, és illeszkednie kell a zenei alaphoz is! A második legfontosabb a helyiség, ahol a felvétel történik. Ha az adott helységben a már tökéletes előadásod nem szól jól, akkor a felvételen sem fog. Nem igaz, hogy ezt a mixben ki lehet javítani! Legalábbis nem professzionális szinten. Láthatjuk, hogy csak harmadikként jön a sorban a mikrofon és negyedikként az audió interfész. Ezek Norbi esetében jó közepes szintűek, én azt gondolom, hogy nem itt kell keresni a problémák forrását.

Matthew Weiss jóvoltából láthatunk egy elég jó oktatást arról, hogyan is kell mikrofonba rappelnei. A videóban jól látszik az is, hogy milyen mikrofon típust használnak, hogyan van elhelyezve és milyen helységben történik a felvétel. A nyers hangot is hallhatjuk! https://www.youtube.com/watch?v=ARrHFKr1MoY

A második kérdése ez volt:
"...ami számomra nagy kérdés, az acapella térbeli elhelyezése, panorámázása, azok a trükkök vagy megoldások amivel nem csak jobbra balra mozgatok, hanem előre-hátra vagy le-fel. Jó lenne ha elől szólna és fent a fősáv... A jelenlegi felvételekkel az elégedetlenségem főleg keverés közben - után alakul ki, mikor már tényleg a létező legtöbb féle plugin, keverési lánc kipróbálása után is azt érzem minden végeredményen, hogy az acapellával valami baj van. Nem tudom szakszavakkal megfogalmazni, de olyan vékonynak érzem... Nem a hangom vagy többiek hangszíne ami vékony, maga a hang olyan erőtlen, nem olyan kaparós vagy koncentrált mint más magyar reppeknél amiket hallok és persze ..., hogy nem az arcomban szól."

Ezt Norbin kívül is sokan kérdezték már tőlem, adott volt tehát a feladat a MixDoki számára!

Norbi elküldte a Csodaország általa kevert és egy stúdió által maszterelt változatát, így már én is hallhattam a hibákat.


Maga a szám tetszett, leginkább az egyik kedvenc filmemet, a Ghost Dog-ot (Szellemkutya) juttatta eszembe, mind hangulata, mind zeneisége alapján, viszont én is éreztem hogy nem szól olyan jól, mint szólhatna, több van benne. Erős fázis problémát hallottam a háttér zenében, valamint nagyon zavaró volt a balra panorámázott erős lábcin is. A rap halk és erőtlen, és az egész szám torzít. Úgy gondoltam, hogy itt nem elég csak a vokális sávokat kezelni, a komplett hangzást kell rendbe tenni, mert a fázis problémák erősen befolyásolják a rap sávokat is. Ezért úgy döntöttem, hogy nem csak a zenét és a rap-et külön, hanem az összes sávot kérem el. Szerencsére Norbiék nagyon korrekt munkát végeztek a sávok lementésekor, nem volt egyik sem túlvezérelve, sem túl halk, korrektül azonos hosszúak és kezdetűek voltak. A teljes profizmushoz hiányzott még a pontos tempó megadása, de ezt szerencsére magam is meg tudtam állapítani.

Előkészítés:
Egy mappába kicsomagoltam a sávokat tartalmazó tömörített fájt és a Reaper media manager-el beimportáltam a projektbe. Amit elsőként láttam, hogy minden sáv sztereó. Kinagyítottam a wave hullámformákat és örömmel láttam, hogy a csúcsok szép ívesek, nincsenek levágva, vagyis nincsenek túlvezérelve. A master busz első insert pontjára elhelyeztem egy VU meter-t (Sleepy Time Stereo Channel) és a sávokat egyesével szóló módba kapcsolva ellenőriztem hogy valóban tartalmaznak-e külön jobb- és baloldali információt. Ezt úgy tehetjük meg, ha a master sávot monóba kapcsoljuk, és az egyik oldal fázisát megfordítjuk (POLARITY). Ezt egyszerűen megtehetjük a SleepyTime - Stereo Channel-en. Ha a fordított polarítással nem hallunk semmit és a master kivezérlésmérő is minusz végtelen állásban marad, -vagyis a két oldal kioltja egymást- akkor a sztereó fájl valójában mono. A Csodaország fájljai között volt ilyen is, de volt olyan is ami csak nagyon lehalkult. Az ilyen sávok a monitorozást sztereóba visszakapcsolva középen szóltak, nem szélesen, tehát itt bizony fázis problémával álltam szemben. Na nem sokáig, mert az ilyen sávokat átkapcsoltam monoba, vagyis csak a bal oldalt játszotta le a Reaper. A végén összesen csak 1 sáv maradt meg sztereóban.

Elindítottam a lejátszást és megkerestem a tempót, ami 92 BPM-re jött ki. Ez egyrészt azért jó ötlet, mert ha pl. delay-t használunk, akkor tudjuk a zene tempójához is szinkronizálni, másrészt egyszerűbben loopolhatóak az egyes részek, ill. ha vágni vagy áthelyezni kell valamit, az is egyszerűbb és pontosabb lesz.

A fájlnevek alapján csoportosítottam és szín-kódoltam az egyes sávokat, hogy könnyebben eligazodjak rajtuk. Szerencsére mind korrekt módon voltak elnevezve, nem a rendkívül amatőr audio1, audio2, stb. nevekre. A fájlnévből láttam azt is, hogy a Fűszer L és Fűszer R sávokat balra (Left) és jobbra (Right) kell majd panorámázni, így ezt is tettem. Miután ezzel elkészültem, az egyes sávokat szólóba kapcsolva ismerkedtem meg velük. A felesleges részeket kivágtam, és nagyjából elhatároztam, hogy melyik sávval mit fogok kezdeni.

A Csodaország sávjai berendezve és szín-kódolva.

A teljes mix lejátszása közben a master sáv túlvezérlődött (ami várható is volt, hiszen a sávok -3 dBFS körüli értékre voltak lementve), ezért kezdetnek az összes csatorna faderét -6dB-re állítottam be. Ezzel már megszűnt a master túlvezérlés. Már most hallottam a megkeresés egyik okát, ugyanis a zene nagyjából kiegyensúlyozottan szólt, viszont a rap sávok nagyon halkak voltak. Az előzetesen részemre elküldött maszterelt verzióban is észrevettem már ezt a problémát, és még egyet, ugyanis az ott bal oldalra panorámázott lábcin zavaróan hangos volt.

Az első mix
Bár a feladat a rap sávok előrébb hozása, 3d elhelyezése, arcban szólása és ütősebbé tétele volt, én a zene keverésével kezdtem. Nem volt cél egy 100%-os mix létrehozása, csak egy "jobb" alap, ami megfelelő, méltó hátteret biztosít a rap-hez. Mivel itt még nem volt Norbi által küldött referencia mixem, én a fentebb már említett RZA - Ghost Dog-ot és a Fugees - Fu-Gee-La-t választottam, mindkettő díjnyertes alkotás. Miután elvégeztem a saját ízlésem szerinti keverést és effektezést, a mixet meghallgattam sz összes rendelkezésemre álló lehallgató eszközön és korrigáltam a hibákat. Ezután elküldtem Norbinak, aki szintén több lejátszó rendszeren meghallgatva végül vegyes érzelmekkel teli véleményt írt róla.

Csodaország - Microchips mix-1.mp3 (A meghallgatáshoz katt a címre)


A "végső" mix
Az első mixemben volt ami nagyon tetszett Norbinak, és volt ami nem illett bele a koncepciójukba. Végre sikerült közösen kiválasztani a referencia számot is, ez pedig a "Gang Starr - Moment of truth"-lett. Természetesen mindig a megrendelő kívánsága szerint kell elkészíteni a mixet, ezért a kért módosításokat elvégezve 3 e-mail váltás után ki is alakult a jelenlegi utolsó állapot:

Csodaország - Microchips mix-3.mp3 (A meghallgatáshoz katt a címre)

A sávokat egyesével, az elhelyezésük szerint emelkedő számsorrendben fogom bemutatni, magát a sávot és a rajta található insert effekteket képként megjelenítve. Az aktuális beállítások megtekinthetőek a képeken, amik rájuk kattintva kinagyíthatóak. Minden sávhoz magyarázatot is mellékelek, hogy mit miért csináltam.

A Csodaország mixere. Láthatóak a sávokon használt insert effektek és a fader beállítások.
Referencia Mixek
Mindig használjunk referencia mixet! A Grammy díjas hangmérnökök is ezt teszik, mi okunk lehet rá, hogy mi ne tegyük? Az első két sávon (1-2) a két referencia mix található, ezek alapból természetesen le vannak némítva (MUTE). A lehallgatásukat úgy oldottam meg, hogy a referencia sávokat nem a master sávra küldtem, hanem közvetlenül a hardver kimenetre. Ezzel a trükkel a master buszon lévő effektek nem változtatják meg a referencia sávok hangzását, a saját fader potijukkal jól hozzáigazítható a hangerejük a munka sávokhoz, valamint ha a referencia sávot SOLO-ba kapcsolom, akkor csak az hallható, a munka lenémításra kerül. (Gyakorlatilag ugyan ezt az eredményt érhetjük el a kereskedelmi Sample Magic-Magic A/B pluginnel is, bár vannak előnyei és hátrányai az én megoldásomhoz képest. Erről és a referencia mixek használatáról majd egy későbbi Microchips cikkben részletesen olvashatunk.)

Az első referencia mixem az eredeti Csodaország mix volt. Ez egyrészt azért volt fontos, hogy tudjam kb. mit szeretett volna Norbi elérni, másrészt azért, hogy bármikor ellenőrizni tudjam, valóban javult-e a mix az eredetihez képest.
Második referencia mixem a már említett Gang Starr - Moment of Truth. Ebből az arányokat és a hangzásokat figyeltem, ha valahol elakadtam munka közben. Ehhez hasonlítottam a végső master sávot is, és így korrigáltam a hangképet az utolsó EQ-val. Gyakorlatilag ezt a mixet kellett lemásolni.

Hangszerelés, felépítés
Sajnos találtam hibákat -mondjuk inkább úgy, hogy olyan dolgokat amiket én hibának gondolok- a hangszerelésben, kíséretben. Ilyen pl. a basszusgitár és a lábdob viszonya. Ha ezt a két sávot Solo-ban hallgatjuk, olyan mintha két különböző számot hallgatnánk, nincsenek szinkronban. Ha ez a két sáv jobban illeszkedne egymáshoz és a tempóhoz, egy sokkal-sokkal ütősebb eredmény születne.

Egy újabb probléma okozója a Break nevű sáv lábdob hangja. Ez mondjuk többé kevésbé tempóban van, viszont egy kicsit más témát játszik mint a fő lábdob, ami bár csak pár helyen, de eléggé zavaró. Ennél sokkal nagyobb gond, maga a Break-ben lévő lábdob hangja. Ez inkább egy kattanásra hasonlít, ami zavaró zörejt ad hozzá a zenei alaphoz. Ezért ennek a sávnak az alját erősen meg is vágtam.

Maga a zenei alap jónak mondható, viszont nekem rendkívül unalmas, ugyan azt ismételgeti. Még ha sok hip-hop stílusnak ez is az alapja, azért ennél több változatosságot visznek bele. Az átadott első 1 percnyi mixben volt egy darab dob kiállás és semmi több. Én ezt nagyon kevésnek, unalmasnak találtam, ezért egy kis produceri munkaként a következőket tettem:

- A Sample1 nevű sávban mindenféle hangszer egyszerre hallható, viszont van benne lábdob is. Eredetileg  ez sztereóban ment, a jobb oldalon jelentősen hangosabban. Ez félre húzta a mixet, valamint túl statikus volt. Ezért én ezt a sávot monóvá alakítottam a jobb és baloldal keverésével, majd egy modulált (automatizált) delay effekttel sztereóvá alakítottam. A modulációnak köszönhetően a hang lassan, de folyamatosan mozog a jobb és bal oldal között, a sztereó késleltetés pedig gondoskodik róla, hogy a két oldal hangereje kiegyenlítse egymást. Ezzel egy folyamatosan változó, de nem zavaró effektet adtam a zenéhez, ami mindig újabb és újabb interferenciát hoz létre, ezzel egy élő, mozgó, érdekes zenét alkotva. Hallhatjuk is a számban, hogy a zenei háttér valahogy mindig változik, viszont soha nem szól csak középről, vagy csak valamelyik oldalról, vagy a két oldalról egyszerre.

- A bevezető intro részben a sample2-t (tiszta hangzású elektromos-gitár játék) egy kicsit lehalkítottam (-2dB) és először balra, majd jobbra panorámázva egy kis plusz életet, mozgást adtam hozzá. Ezt a módszert egyébként a sample2 többi megszólalásakor is alkalmaztam. Technikailag ezt automatizációval lehet megoldani, én azonban kihasználtam a Reaper azon képességét, hogy a különböző egységeknek (item) különböző megszólalásokat lehet beállítani. Egyszer tehát normál sztereó, máskor fordított sztereó beállítást alkalmazva fordítottam meg a sztereó fájl panorámáját. Ez az effekt jól hallható a szám elején és végén is.

- Az intro részben további beavatkozást is szükségesnek tartottam, mivel eredetileg itt a továbbiakban hallható basszus és dobok indultak el, ami a szám beindulásakor nem biztosított elég nagy berobbanást. Ezt a problémát úgy oldottam meg, hogy itt a szubbasszus sávot kikapcsoltam, a dobokat folyamatosan kezdtem hozzáadagolni, vagyis egy lehalkított (-6dB) változattal indul, és a beinduláskor kapcsol csak teljes hangerőre. (Figyeljük meg, hogy ez a duplájára emelkedő hangerő nem is észrevehető, amikor már a többi sáv is beindul!)

- A dob kiállás résznél úgy éreztem, hogy nem ürül ki eléggé a tér, összefolyik a következő résszel, ezzel még unalmasabbá válik az amúgy is monoton zene. Ezért ezen a részen lenémítottam a Break-et és a Sample1-et, valamint a teljes alap visszatérése előtt a Break témát felvagdalva átrendeztem egy kicsit, hogy még ütősebben szóljon amikor újra beindul a szám.

Ezzel a pár apró változtatással szerintem egy sokkal érdekesebb, folyton változó, nem zavaróan monoton alapot tudtam létrehozni, amiben a különböző részek jól elkülönülnek. Ez egy kissé izgalmasabbá, mindig valami újdonságot bemutatóvá tette a művet.

Zenei alap
Alapvetően egy egyszerű zenéről van szó kevés sávval, nem is bonyolítottam miatta túl a mixet. Az alap sávokon kívül csak pár szub-busz sávot hoztam létre, ezeket a megfelelő helyen ismertetem majd.

Dobok (sáv:3-11, kék szín)
Kick (lábdob, sáv: 3)
Elsőként egy EQ-ra volt szükségem, hogy a mélyet egy kicsit megemeljem. Ezután 6 kHz-nél is emeltem egy kicsit, hogy a lábdob jól kiemelkedjen a többi hang közül és ütősebben szóljon. 10 kHz-nél megvágtam LP szűrővel, mivel nagyon sok volt a sistergő magas tartalma, valamint szerettem volna a sávszélességet minél jobban kihasználni, vagyis más hangszernek adni ezt a tartományt. Egy kis szaturációt is kapott az EQ-val, a létrejövő felharmonikusok jobban hallhatóvá teszik.
Az EQ-től kissé elpuhult lábdobot a VBL-el kompresszáltam és torzítottam tovább, így megint egy ütős hangot kaptam. Itt nincs nagy kompresszió, max 2dB.
Mivel a kompresszor erősen felhangosította a lábdob lecsengési részét -amit nem akartam, mert azt szerettem volna ha egy ütős lábdob szól-, ezért a Transient-el csökkentettem a Sustain hangerejét, és ha már itt voltam kicsit még jobban megnöveltem az attack-ot. Ezzel egy nagyon ütős, rövid lábdobot kaptam. Az így létrejött hangot a master buszra és egy Send csatornán keresztül a "Drums NY" párhuzamos kompressziós sávra küldtem.

Snare 1 (sáv: 4)
Ez egy akusztikus pergődob elég zajos sample hangja. Semmi különös, a sáv hangerejét hozzáigazítottam a többi dobhoz, majd a master buszra és egy Send csatornán keresztül a "Drums NY" párhuzamos kompressziós sávra küldtem.

Snare 2 (sáv: 5)
Szerintem ez egy dobgép pergő hangja. Mivel a két pergő közül ennek van élesebb hangja, úgy döntöttem hogy a Snare1 adja majd a pergő testét, a Snare2 pedig az ütősségét. Ezért elsőként a Transient segítségével jól megemeltem a attack fázis hangerejét és csökkentettem a lecsengését (sustain). Ezzel egy sokkal rövidebb, de annál ütősebb pergő hangot kaptam. A beavatkozás után úgy éreztem, hogy ez már túl sok az éles hangból, ezért a SonEQ-val 200Hz-nél emeltem egy kicsit, valamint LP szűrővel megvágtam 15kHz-nél. Természetesen kapott jó sok szaturációt is a Drive-al, amitől kezdett egészen analóggá változni a hang. Már nem volt az a 8 bites digitális sample jellege. A sáv hangerejét hozzáigazítottam a többi dobhoz, majd a master buszra és egy Send csatornán keresztül a "Drums NY" párhuzamos kompressziós sávra küldtem.

Hihat 1 (sáv: 6)
Szerintem ez egy dobgép lábcin hangja. Elsőként beállítottam a hangerő arányát. Aztán, hogy egy kicsit kivegyem a pergők árnyékából a panorámát 10%-ban balra állítottam és a szokásos Send-en keresztül ráküldtem a NY Drums sávra. Mivel a hangzást túl száraznak találtam a kíséret többi részéhez képest, ezért egy újabb Send-en keresztül egy Drums reverb, azaz dob visszhang sávra is ráküldtem egy leheletnyi visszhangért.

Hihat 2 (sáv: 7)
Akusztikus lábcin hangnak tűnik. Túl soknak találtam a mély tartalmát, ezért 315Hz-nél -6,35dB-t vágtam, majd 1830Hz-nél +2dB-t emeltem rajta. Ezzel sokkal jobban belesimult a többi dob közé. Természetesen beállítottam a szükséges hangerejét és a panorámát a pergőtől való elkülönítés miatt 10%-ban jobbra állítottam. A szokásos módon master busz és Send-en keresztül ráküldtem a NY Drums sávra, és persze a dob reverb-re is.

Open hihat (sáv: 8)
Csak hangerő beállítást kellett csinálni, de figyeltem arra hogy inkább csak kiegészítse a többi dobot, ne harsogja túl őket. Ezután master busz és Drums NY-ra küldtem.

Reverse Hat (sáv: 9)
Ez egy effekt, ami csak egyetlen egyszer szólal meg. Ahhoz hogy érdekesebb legyen, TAL - DUB II delay effektet adtam rá, ezzel ajobb és bal oldal között pattogva cseng le. Természetesen master buszra és Drums NY-ra küldtem.










Break (sáv: 10)
Ez egy dob loop, amivel elég sok bajom volt. Először is monóvá alakítottam, mivel nem volt sztereó. A tervem az volt vele, hogy pár ms késleltetéssel szétküldöm a két oldalra, hogy jó szélesen szóljon. Ez azonban nem sikerült, mivel erős phaser hangzást okozott. Ezután az ADT pluginnel húztam szét, ami egy mesterséges dupla felvételt állít elő. Itt már nem lehetett a phaser hangot hallani, viszont a túlságosan széthúzott sztereó hang bal oldala mindig hangosabb lett, a lábdob hang csak arra az oldalra került. Ma sem értem miért, gondolom a loopban lévő frekvenciák fázisproblémái miatt. Ahhoz, hogy ezt a kellemetlenséget csökkentsem, illetve hogy a sáv jobban illeszkedjen a többihez, a SonEQ-val vágtam 60 és 442Hz-nél, és emeltem egy kicsit 8kHz-nél. Aluláteresztő szűrőt alkalmaztam 15kHz-nél, hogy egy kicsit analógabb, hip-hoposabb hangzást érjek el. A Drive-ot jól feltekertem, ha legyen egy kis torzítás is, jöjjön meg a bakelit hangzás! Ez főként a loopban lévő pergőre volt jó hatással, sokkal közelebb került. A baloldalra elhúzó sztereó képet az A1 Stereo Control pluginnel szűkítettem össze annyira, hogy ne legyen zavaró, de még sztereó maradjon.
Mivel Norbi kérte, hogy ez a sáv ne legyen nagyon éles, ezt úgy oldottam meg, hogy nem küldtem a Drums NY párhuzamos kompresszoromba, hanem egyenesen csak a master buszra.

Drums NY (sáv: 11)
A dobokat alapvetően erőtlennek, vékonynak  és különállónak találtam, ezért már az első meghallgatáskor elhatároztam, hogy párhuzamos kompressziót fogok alkalmazni rajtuk. Ezzel nem csak megvastagodik a hang, de nagyon szépen össze is dolgozódik (glue), egységesnek halljuk, nem különálló dobsávoknak. Ehhez létrehoztam egy Drum NY (New York compression) sávot, amire Send-en keresztül szinte az összes dob sávot ráküldtem.
A párhuzamos kompressziós sávon elsőként egy EQ-val kiemeltem a 160Hz, 2,5kHz és 20kHz sávokat, majd ezt egy durva kompresszióra küldtem, ami a jelcsúcsokat szinte teljesen levágta, ezzel a halk részeket felhangosítva. Hogy valamit azért visszakapjak a dinamikából, a Transient plugin segítségével jelentősen megemeltem az attack fázisok hangerejét.
A New York, vagy párhuzamos kompresszió lényege, hogy a kompresszorral agyonnyomjuk a dinamikát, vagyis felerősítjük a nagyon halk hangokat, majd ezt visszakeverve az eredeti sávhoz onnan megmarad a dinamika, a kompresszorosból pedig jön a "hangerő". Ezzel egy dús, élő, izgalmas, dinamikus hangzást kapunk. Mi lehet fontosabb egy rap számban a dobnál? (Jó, tudom, maga a rap...)


Basszus (sáv 12-13, rózsaszín)
A Basszus és a lábdob örök ellenségek, ha a frekvenciák birtoklásáról van szó. Ezt nyilván már mindenki tudja. Erre a problémára jó megoldás lehet a sidechain technika, de itt most nem lett volna elég hatásos, mert a két sáv nem mindig van szinkronban egymással. Ahhoz, hogy mégse zavarják annyira egymást egy másik lehetséges módszert alkalmaztam, egy lyukat vágtam a basszus frekvenciamenetébe a lábdob számára. Ezt úgy értem el, hogy a 12-es sávon lévő basszusgitárt 236Hz-nél -2dB-el megvágtam. Ez elég volt ahhoz, hogy a lábdob egy kicsit ütősebben szólalhasson meg, a basszus már nem takarta el annyira.











A basszusgitárt önmagában mélyben és főleg a szub frekvenciákban kevésnek találtam, ezért készítettem róla egy másolatot a 13-as sávra. Ezen a Kjaerhus Classic filter-el 50Hz-nél LP filtert és 50%-os szűrő rezonanciát használva a rezonancia frekvencia trükköt alkalmazva SUB BASS sávot hoztam létre, amit az MCompressor-al egyforma hangerőre állítottam a különböző magasságú hangok között. Ezt a sávot aztán arányosan visszakevertem a mixbe. A basszusgitár és a sub bass sávok hangerő arányának változtatásával jól beállítható a baszus ütőssége (bass guitar) és a mély tartalma (sub bass).













Sample (sáv 14-15, zöld)
Sample1:
Eredetileg ez sztereóban ment, a jobb oldalon jelentősen hangosabban. Ez félre húzta a mixet, valamint túl statikus volt. Ezért én ezt a sávot monóvá alakítottam a jobb és baloldal keverésével, majd egy modulált (automatizált) delay effekttel (TAL-Dub II.) sztereóvá alakítottam. A modulációnak köszönhetően a hang lassan, de folyamatosan mozog a jobb és bal oldal között, a sztereó késleltetés pedig gondoskodik róla, hogy a két oldal hangereje kiegyenlítse egymást. Ezzel egy folyamatosan változó, de nem zavaró effektet adtam a zenéhez, ami mindig újabb és újabb interferenciát hoz létre, ezzel egy élő, mozgó, érdekes zenét alkotva. Hallhatjuk is a számban, hogy a zenei háttér valahogy mindig változik, viszont soha nem szól csak középről, vagy csak valamelyik oldalról, vagy a két oldalról egyszerre.
A mintában hallható lábdob engem nagyon zavart, ezért megpróbáltam az MEqualizer-el kiszedni. Ez a plugin azért is jó választás az ilyen feladathoz, mert az analyzert bekapcsolva jól látható, hogy milyen frekvencián is szól a keresett hang. Ha ez nem lenne elég, az AUTO-LISTEN funkció bekapcsolásával csak a kiválasztott frekvenciát halljuk, így még könnyebben megtaláltam a gonosz lábdob hangot 130Hz-nél. Vágtam is belőle -6dB-t. További beavatkozás is szükséges volt, hogy egyenletesebbé váljon a hangkép, ez pedig +3dB emelés 993 Hz-nél. A sávot tisztán csak a master buszra küldtem rá.

Sample2: Elektromos gitár és vonósok. Gyakorlatilag a háttérben hallható néha, egy sztereó sample. A cikk elején olvasható automatizácót leszámítva csak egy kis EQ-t kapott, 386Hz-nél -3dB, 5394Hz-nél +3dB-t. Ezzel egy tisztább, érthetőbb, áthatóbb hangzást kaptam, ami nem zavarta össze a sample közben hallható többi hangot.
Hogy még érdekesebb és misztikusabb legyen ez a hang, egy nagy teremvisszhangot adtam hozzá a Large Hall nevű Send sávra küldve. Ez mellett természetesen a tiszta sáv a master buszra is rákerült.








Rap sávok
Main Rap 1 (sáv 16, piros)
Tulajdonképpen most érkeztünk el a valódi feladathoz, ami az volt, hogy a rap a 3d hangképben kerüljön előtérbe, helyeződjön a zenei alap fölé és másszon szinte a hallgató arcába.

Legfontosabb itt is a jó előkészítés, egy kezdeti alap megteremtése, ezért elsőként az MEqualizerrel levágtam az alsó haszontalan és csak zavart okozó mélyeket 100 Hz alatt, majd kikerestem a fojtott hangzást adó 580Hz-et, ahol -3,2dB-t vágtam. Kicsit nyitottam a felső frekvenciákon, hogy levegősebb legyen a hang, mégpedig 4000 Hz-nél +1dB-t. Az analyzert bekapcsolva egy lyukat láttam a hangképben, méghozzá 240Hz környékén, amit azonnal javítottam is +9dB-es, nagy Q-s emeléssel. Ez gyanítom a felvételi helyiség akusztikájából adódott, mivel a mikrofon egy állóhullámok által kioltott helyen lehetett. A legjobb ha a mikrofont a 38%-os szabály szerint állítjuk fel, ezzel kapjuk a legkiegyenlítettebb hangképet! Az EQ beállításokkal már egy sokkal egységesebb hanggal dolgozhattam tovább, ez nagyon jól jött az őt követő kompresszornak is, ami így sokkal kiegyensúlyozottabban dolgozhatott! A következő lépcsőfok természetesen a kompresszor volt.

Az arcba szóló hanghoz a sávot minél közelebb kell hozni a hallgatóhoz. Ha egy ilyen, vagy ehhez hasonló problémával találjuk szembe magunkat, mindig gondolkodjunk el rajta, hogy a való világban mi hogyan történik! Ebben az esetben pl. kérjük meg egy segítőnket, hogy miközben folyamatosan beszél, jöjjön hozzánk közelebb, majd távolodjon el. Figyeljük meg, hogy mi a különbség a két hangzás között! A közeli hangok egyrészt hangosabbak, másrészt a magas frekvenciákat is jobban halljuk. A Távoliak természetesen halkabbak, visszhangosabbak, a magasak eltűnnek, inkább csak az alacsony frekvenciákat halljuk. Gondoljunk bele, amikor közeledünk egy koncerthez, vagy egy hangos Hi-Fi-vel felszeret autóhoz, akkor a mélyeket sokkal előbb meghalljuk, mint ahogy meglátnánk azt, honnan is jönnek. A különbségek nem óriásiak, ezért nekünk sem kell nagyon drasztikusan beavatkoznunk.

Ahhoz, hogy egy hangot hozzánk közelebbinek halljunk, gyakorlatilag csak fel kell hangosítanunk. Ezt könnyedén megtehetjük a fader-el, viszont ebben az esetben a legtöbbször túlvezérlés keletkezik, ami torzításhoz vezet. Tekintsük a mellékelt hullámformákat. Vajon melyiket halljuk hangosabbnak? A vagy B?

Tehát az egyik legnagyobb feladatunk az arcban szóló hang eléréséhez, hogy a felhangosítást az eredetivel azonos kivezérlés érték mellett tegyük meg. Ennek módja a kompresszálás. Minél több jelcsúcsot halkítunk le, annál hangosabbra növelhetjük az adott sávot. Jó, ha csak a jelcsúcsokat vágjuk és nem a teljes dinamikát, mivel a csökkent dinamika inkább hátrább viszi a hangot a hallgatótól, nem közelebb. Ehhez a kompresszoron magas GR értékkel (10-17dB), gyors relase-el és közepes vagy gyors attack-al kell dolgoznunk. A release értéke alapvetően befolyásolja, hogy a hang mennyire közel fog hallatszani. A lassú release (magas értékek) távolabb viszik, a gyorsak pedig egészen közel hozhatják. Ehhez persze olyan kompresszort kell használnunk, ami megfelelően gyors attack-al és release-el rendelkezik! Én is így tettem, egy gyors kompresszort használtam (Antress - DynaKiller, ami egy 1176 másolat). Ratio-nak 4:1-et választottam, ami nem túl magas, de nem is túl alacsony érték. A csökkent hangerőt természetesen a kompresszor output paraméterével kompenzáltam a bejövő hangerővel azonosra. Nem is maradt el a hatás, kezdett biztatóvá válni az eredmény. A feladat egy része kipipálva.

A következő kérés az volt, hogy a rap a térben kerüljön a többi hang fölé. Jó ha tudjuk, hogy megfelelő arányok mellett agyunk a különböző frekvenciákat különböző magasságból érkezőnek érzékeli. A magasabb frekvenciákat felülről, az alacsonyabbakat alulról érkezőnek halljuk. Ahhoz hogy az ének feljebb kerüljön, leginkább a magas frekvenciákat kell emelni, amit én egy párhuzamos EQ-val, a ThrillerEQ-val tettem meg. Hogy miért ezzel? Egyrészt mert szerettem volna használni, másrészt azért, mert szerettem volna úgy emelni a frekvenciákon, hogy ne okozzak ezzel fázisproblémákat. Két sávon emeltem 1-2dB-t, kb. 4800 és 4000 Hz-en. Ettől a hang már eléggé magasra került a mixben, de még nem hallottam eléggé átütőnek. Mivel a 2-2,5kHz közötti frekvenciák erősítése közelebbről jövő és tisztább, érthetőbb hangzást eredményez, ezért 2000Hz-en is emeltem +2dB-t. Ne felejtsük el, hogy ez az EQ egy párhuzamos ekvalizer, vagyis ezek az emelések elég széles sávszélességben történnek meg, és hatással vannak egymásra. Egy másik EQ-n valószínűleg más frekvenciákat és erősítéseket kellett volna alkalmazni!

Figyeljünk oda, hogy a hangok fel-le mozgatása sokkal jobban hallható az összes többi hanggal együtt. Ha csak a Rap sávot hallgatjuk, nem jelentkezik a fentről jövő hatás olyan erősen, ehhez más hangoknak is szólniuk kell. Jó ha a többi hang más frekvenciákon emelkedik ki, tehát ha minden sávon emelünk mondjuk 8kHz-en, akkor nem lesz ami kiemelkedik. Ezért a szükséges frekvenciákat lehetőleg csak azokon a sávokon emeljünk, amit szeretnénk elmozdítani. A középre és alulra szánt sávokon a közép és alacsony frekvenciákon emeljünk. Ha megfelelőek a hangerő arányaink, szinte centiméter pontossággal lehet mozgatni a sávokat fel-le.

A rap sávokon elvégzett magasfrekvenciás emeléseknek köszönhetően a szám egyes részein az S és SZ hangok erős sziszegéssé alakultak, ezért ezeket a SPITFISH de-esser-el csökkentettem. A beállításhoz Solo-ba tettem a sávot, és beloopoltam azon a részen, ahol leginkább zavaró volt a sziszegés. A gyorsabb és egyszerűbb beállítás érdekében bekapcsoltam a "listen" (hallgatás) gombot, ekkor csak azt a hangot halljuk, amin a plugin változtat. A "tune" potival kikerestem a legerősebb sziszegő frekvenciát, majd a "sense" potival beállítottam, hogy mennyi SZ kerüljön csillapításra. Mivel túl drasztikusnak, gyorsnak találtam a kompressziót, a "soft" gombot benyomva egy sokkal finomabb, természetesebb hatást értem el. Ezután már csak a "depth"-el azt kellett beállítanom, hogy a kiválasztott SZ-ek mennyivel legyenek lehalkítva. Ehhez kikapcsoltam a "listen" funkciót, hiszen nem csak az SZ-eket akarjuk hallgatni! A professzionális de-essing persze fader automatizációval történik, de egyrészt nekem most egyszerűbb volt egy de-esser plugint használni, másrészt így újabb keverési technikát tudtam ismertetni.

Az így létrejött hangot hallgatva úgy éreztem, hogy még nem elég rap-es, és nagyon elkülönül a zenétől. Rájöttem, hogy túl tiszta, nem elég piszkos, zajos... Ezért aztán szaturációt adtam rá, egy szalagos magnót utánzó pluginnel, a FerriticTDS-el. Ez nem csak egy kis torzítást, hanem némi kompressziót és elég sok felharmonikust is hozott a konyhára. A felharmonikusok nem csak dúsítják a hangot, de előtérbe, hozzánk közelebb is hozzák. Hogy a hatást még inkább növeljem, a plugint a kompresszor elé helyeztem el.

A rap már majdnem tökéletes volt, de még valami hiányzott. Túl vékonynak éreztem. Megpróbáltam több lehetőséget is (EQ, kompresszor, torzító), de egyik sem hozott jó eredményt, vagy inkább rontottak a hangzáson, ezért a jó öreg elhangolós trükköt alkalmaztam. Ehhez a ReaPitch plugint használtam, ahol két hangot adtam az eredetihez. Az egyiknek a hangmagasságát 6%-al emeltem magasabbra és kicsit balra panorámáztam, a másiknak -6%-al csökkentettem és kicsit jobbra panorámáztam. Az így lejátszott 3 hang olyan hatást kelt, mintha egy vastagabb hangot hallanánk, pont mintha 3-an rappelnének egyszerre. Természetesen az effektet csak annyira erősítettem fel, hogy a hangzást vastagítsa, nem annyira hogy egy kórust utánozzon.

Miután már megvolt az elképzelt hangzás, azt élőbbé, valóságosabbá kellett tennem. Ehhez visszhangosítást (Reverb) kell használnunk. Hogy miért? Mióta megszülettünk, minden hang amit hallunk valamilyen visszaverődéssel (visszhang) kiegészülve kerül a fülünkbe. Ebből tudjuk, hogy az adott hang melyik irányban és milyen messze van, mekkora és milyen a helyiség, mire számíthatunk benne. Ha ezeket a visszhangokat elhagyjuk (pl. a mikrofonba közvetlen közelről beszélünk és a felvételt fülhallgatón hallgatjuk) akkor egy természetellenes, nem valódi hangnak érzékeljük. Ezért nagyon fontos, hogy egy olyan különlegesen jól ismert hangnak, mint az emberi hang, mindig adjuk teret. A reverb nem csak visszhangossá teheti a hangot, hanem élőbbé is. Hogy melyik hangszerre milyen reverb kell, azt leginkább próbálgatással tudjuk megtanulni.
Esetünkben én alapból egy nagyobb terem méretű visszhangra küldtem a sávot egy Send buszon keresztül, mivel az én koncepciómban ez szerepelt. Szeretem, ha a zenehallgatás közben úgy érzem, mintha a zenészekkel egy helyiségben lennék és élőben játszanának nekem. Ez Norbinak nem tetszett, ezért egy nagyon minimális, kisebb szoba visszhangra tértünk át. Ha ezt a reverbet kikapcsolom, a hangzás természetellenessé, amatőr otthoni felvétellé változik. Ezt gondolom senki sem akarná.

Main rap 2 (sáv 17)
A beállítások megegyeznek a Main rap 1-el, viszont mivel itt egy kicsit más hangot hallottam, a korrekciót a ThrillerEQ leheletnyit eltérő beállításával tetem meg. Ettől eltekintve minden egyezik a két sávon.

Fűszer L-R (sáv 18-19, narancs)
Ezen a két sávon megerősítések találhatóak, amik kiemelik a sorvégi szavakat. Ezt Norbiék nagyon ügyesen dupla felvétellel oldották meg, amit balra és jobbra panorámáztak. Én egy kis EQ-t is tettem rájuk, hogy csak a szükséges sávszélességben szóljanak, ne maszkoljanak el semmit és Őket se maszkolja el más sáv. 100Hz-nél -6dB-t vágtam, hogy eltávolítsam a felesleges alacsony frekvenciákat, majd 8kHz-nél +4dB-t emeltem, hogy egy kicsit levegősebbé tegyem a hangzást. Különböző szaturációt és az eddigiektől eltérő plugint (SlickEQ) alkalmaztam rajtuk, amivel még jobban elkülönülnek egymástól és a többi sávtól, ezáltal a sztereó térben még szélesebben halljuk őket, így mindig hallhatóak és érthetőek maradnak..
A hangerejüket nagyon figyelmesen állítottam be, mivel nem akartam hogy megszólalásukkor elvonják a figyelmet a fő rap-ről, de azt sem, hogy ne lehessen őket hallani. Pont annyira állítottam be, hogy amikor megszólalnak, csak a fő rap kiegészítői és ne főszereplők legyenek. Ezt a háttér hangzást fokoztam tovább azzal, hogy mindkét sávot a "Large Hall" visszhangra is ráküldtem egy Send segítségével.

Rap + (sáv 20, téglavörös)
Ezt a sávot csak kétszer lehet hallani, gyakorlatilag egy pár szót kiabál be a srác. Próbáltam neki egy analóg hangzást biztosítani, erre kiválóan alkalmazható a NastyVCS, ami egy Channel Strip. Természetesen a mélyeket levágtam, közepes szaturációval dúsítottam a felharmonikus tartalmat, és emeltem a közép és magas tartományban, hogy egy szellősebb, a zenétől jobban elkülönülő hangzást kapjak. Egy minimális kompresszióval nagyjából egy szintre hoztam a szavakat, hogy mind egyformán jól érthető maradjon.
Szerettem volna a sávot hangsúlyosabbá, érdekesebbé tenni, de úgy, hogy ne nyomja el a fő rap sávokat. Ezért használtam a NastyDLA visszhangosítót, ami úgynevezett ping-pong módba kapcsolja, jobbra-balra pattogtatja a hangot. Az effektet nem Send-en, hanem inzertként használtam.

Effektek, Visszhangosítók (Reverbek, sáv 21-23)
Az összes visszhangot Send sávon keresztül hajtottam meg, így pontosan tudtam beállítani a szükséges arányokat. Minden hangzást egy név alapján megfelelőnek tűnő preset-el kezdtem, amit aztán a mixhez és a tempóhoz igazítottam az EpicVERB-ben.

Sáv 21: Vox Reverb
Ez lenne a rap sávok visszhangja. Én elsőre egy kisebb terem hangot képzeltem el ide, amitől szerintem sokkal élőbbé váltak a szövegek, nekem olyan hatást kölcsönzött, mintha a srácokkal együtt lennék, miközben hallgatom a szövegelésüket. Norbinak viszont ez nem tetszett, Ő egy tornaterem hangot hallott, ezért amennyire csak lehetett, visszavettem ebből a visszhangból. A legjobb hangzás eléréséhez egy trükköt alkalmaztam, ugyanis a beállításhoz Solo-ba kapcsoltam a visszhang sávot, így csak ezt hallottam. Így pontosan hallottam, hogy melyik beállítás adja az elképzelt szobára emlékeztető hangzást.

Sáv 22: Large Hall (nagy terem)
Ezt a visszhangot effektként használtam a sample2-höz, amivel egy sokkal hosszabban szóló hangzást szerettem volna elérni, hosszabb lecsengéssel. Mintha a gitár csak valahol a háttérben szólalna meg.

Sáv 23: Drum reverb (Dob visszhang)
Ezt a visszhangot a lábcinek élőbbé, valóságosabbá tételére használtam. Gyakorlatilag a zenében nem is hallatszik, inkább csak érezni lehet a hiányát, ha kikapcsolom, a dob alap rögtön mesterségessé válik.

Master busz
Ebben a számban különösen fontos szerephez jutottak a master buszon lévő effektek. Mivel az elkészült mixet még mindig vékonynak és erőtlennek találtam, elkezdtem azt ilyen módon "feljavítani". Ehhez elsőként a TesslaPRO-val egy csöves erősítő szimuláción vezettem át a hangot, ami nem csak szépen kompresszálta és szaturálta, de a tranzienseket is kiemelte. A megfelelő beállítással egy meleg, élő, dinamikus hangzást kaptam.
Második lépésként egy komolyabb kompresszióra gondoltam, az igazi glue (ragasztó) hatáshoz, mert a sávok még mindig különállónak hangzottak. Erre a Density-t használtam. Nem csalódtam benne, szépen összedolgozott mindent, de még mindig hiányzott valami. Kipróbáltam hát a FerriticTDS-t, ami egy szalagos magnó szimuláció. Jó választás volt, az alkalmazott beállításokkal tovább dúsult a hangzás, a mélyek és a dinamika is kedvezően fejlődött. Kezdett a hangzás hasonlítani a referencia számunkhoz, azonban a hangkép még nem volt tökéletes. Ezt az MEqualizerrel korrigáltam, igazítottam a referencia mixhez.

Bár a mixben nem vett részt, ahhoz hogy megfelelő hangerőt érjek el az exportáláskor, egy limiter plugint alkalmaztam. Ez az ingyenes LoudMax, ami szerintem majdhogynem megfelel a híres Waves L2-nek. -1dBFS-re állítottam a maximális szintet az MP3 fájlhoz, így érhetjük el a legjobb hangminőséget. A limiter gyakorlatilag nem dolgozott, csupán 1-2 alkalommal fogott meg jelcsúcsot, de nem is az állandó limitálás volt a cél, hanem egy dinamikus hangzás. Akinek túl halk, hangosítsa fel az erősítőjét! A hangerő háborúnak már vége!

Konklúzió
Amint láthatjuk, sikerült erősen megváltoztatni a mixet, Norbi szerint is elérte a kívánt hatást. Természetesen lehetne még ezer és egy további trükköt alkalmazni, hogy még ütősebb és profibb hangzást kapjunk, de itt most elsősorban nem ez volt a lényeg!
Amit tanulhattunk belőle, hogy otthon sokszor éveken keresztül is tekergethetünk, nem biztos hogy megtaláljuk azt a hangzást amit szeretnénk. Sokkal egyszerűbb és gyorsabb segítséget kérni!

Egy másik fontos dologra is szeretném most felhívni a figyelmet!
Ha valakinek (akár a MixDokinak is) külön sávokat küldünk, akkor azok legyenek azonos kezdőponttól indítva, vagyis legyenek szinkronban! Ha az adott sáv elején szünet, csend van, azt ne vágjuk le!!! Soha ne vezéreljük ki őket 0dBFS-re, max -6-ra! A wav fájlok elnevezése tartalmazza azokat az információkat, amiket feltétlenül tudni kell róla. Ilyen pl. a sáv elnevezése, amiből kiderül, hogy mi is van benne és az hová való a számon belül. Jó ha a tempót is beleírjuk, ez sokat segít a korrekt felhasználáskor. Lehetőség szerint csak a sztereó információt tartalmazó hangok legyenek sztereó wav-ben, de a monók ne! Azonos mintavételi frekvenciával készüljenek, a bitmélység nem ilyen fontos, de lehetőség szerint 24 bitesek legyenek.

Ha pontosan tudjuk hogy milyen mixet szeretnénk, mindenképpen küldjünk 1 db referencia mixet! Ne kettőt vagy ötöt, főleg ha azok nem is hasonlítanak egymásra. Ha a lábdob tetszik az egyik mixben, az ének a másikban, a basszus a haramadikban, akkor természetesen mindhárom mixet adjuk át a keverést végző hangmérnöknek, de mondjuk meg neki, hogy melyikből mi az ami kell!

Amit szakmailag tanulhattunk:
- A mix legyen érdekes, folyton változó, az időben előre haladva mindig valami újat mutató.
- A kevesebb néha több, minden csak annyira kerüljön előtérbe amennyire szükséges.
- A lényeg mindig a kiegyensúlyozottság, minden szinten. Nem elég ha egy sáv önmagában jól szól, a teljes mixnek kell jól szólnia.
- A mixben előre-hátra mozgathatjuk a hangot a tranziensek és a kompresszió, valamint a frekvenciák arányainak változtatásával, fel-le a frekvenciák arányaival.
- A 3D elhelyezkedés sokkal jobban érzékelhető környezetbe helyezve, ezért az összes sávot egymáshoz kell igazítani.
- A megfelelő mértékben alkalmazott szaturáció dúsítja és érdekesebbé, élőbbé, jobban hallhatóvá teszi a hangot, képes egyes sávokat kiemelni a mixből, valamint segít a közel azonos hangzás megteremtésében a különböző lejátszó eszközökön.
- Az élő hangzás eléréséhez használjunk visszhangot, a visszhangmentes, natúr, csupasz hang természetellenes.
- Ha szükséges, ne féljünk a master buszon is effekteket használni, azonban ezt lehetőleg csak a keverés utolsó fázisában tegyük meg, kivéve ha pontosan tudjuk hogy mit csinálunk! Ellenkező esetben a sávokon alkalmazott effektek becsaphatnak minket.

Összességében nagyon örülök neki, hogy megismerhettem a SubCoolTour csapatát, és a magam szerény módján talán segíthettem is Őket. Nem áll messze tőlem sem a rappelés, 1996-ban az Ice Cool duó egyik tagjaként magam is indultam a Fila Rap Jam-en, ahol 11-ik helyen végeztünk, sajnos a kiadott kazettáról így pont lemaradtunk :-). Nagyon tetszik a SubCoolTour-os srácok munkássága, figyelemmel fogom követni őket a jövőben is!

Ha szeretnéd hogy a Te mixedet is kezelésbe vegye a MixDoki, jelentkezz! A feltételeket ide kattintva olvashatod...


A témával kapcsolatos kérdéseket itt a kommentekben, vagy a facebook oldalon várom!

Kellemes mixelést kívánok mindenkinek!



DAW (Digital Audio Workstation):
Reaper v5.18 (http://reaper.fm/)

Felhasznált pluginek:
Variety of Sound - ThrillseekerVBL (https://varietyofsound.wordpress.com/downloads/)
Variety of Sound - FerricTDS
Variety of Sound - NastyVCS
Variety of Sound - NastyDLA
Variety of Sound - EpicVerb
Variety of Sound - TesslaPROmkII
Variety of Sound - Density mkII (nem az mkIII !!!) (http://www.vst4free.com/free_vst.php?plugin=Density_mkII&id=659)
Audio Assault - Transient (http://www.audio-assault.com/downloads.html)
MeldaProduction - MBandPass
MeldaProduction - MCompressor
Antress - Modern Dynakiller (http://www.vst4free.com/free_vst.php?id=1179)
Kjaerhus - Classic Auto-Filter (http://www.acoustica.com/plugins/vst-directx.htm)
Phoenixinflight - ThrillerEQ Classic (http://www.vstplanet.com/News/2010/ThrillerEQ.htm)
Digitalfishphones - Spitfish de-esser (http://www.digitalfishphones.com/main.php?item=2&subItem=5)
Cockos - ReaPitch (Benne van a Reaperben, de külön is letölthető innen: http://www.reaper.fm/reaplugs/)
Tokyo Dawn Labs - SlickEQ (http://www.tokyodawn.net/tokyo-dawn-labs/)

Bár ez nem a keveréshez kellett, csak az mp3 export limitereként:

2 megjegyzés:

  1. Szia! Mikor lesz folytatása a kompresszor sorozatnak?

    VálaszTörlés
  2. Wow, nagyon érdekes és szuper leírás! Köszi :)

    VálaszTörlés