Modern késleltetők

A legtöbb modern késleltető abban különbözik a szalagosoktól, hogy nem szalagot használ. Ez így persze elég egyszerű magyarázat, de ettől még igaz. Amit ezen felül tudnak, az leginkább a késleltetett hang tulajdonságainak módosítása és ennek különböző megoldásai, vagyis összefoglaló néven a moduláció.

Az első hardver eszközök még csak kevés modulációs lehetőséggel rendelkeztek, de ahogy az analóg és a digitális technika fejlődött, egyre több modulátort lehetett egyre több paraméterhez kapcsolni, a DAW-okba épített automatizáció megjelenésével pedig gyakorlatilag korlátlan lehetőségekhez jutottunk. Mindez persze szinte végtelen kombinációs lehetőséget hordoz magában, így erről nem is lehet részletesen írni, de ez nem is célom. Ismerjünk meg inkább pár főbb csapásvonalat és eszközt, majd az alapokat elsajátítva dolgozzuk ki saját stílusunkat ebben a témakörben is!

Nathaniel Kunkelt idézve: "... Soha ne becsüld alá egy jó késleltetés erejét. A késleltetések csodálatos módjai annak, hogy kiszélesítsünk egy mixet. Ez talán csak egy egyszerű ping-pong delay, vagy egy olyan gitár ami az egyik oldalon szárazon, a másikon késleltetve szól... nem kell hangosnak, észrevehetőnek lenniük, elég ha tudat alatt megadják a szükséges lüktetést."

Késleltetett hang modulálható paraméterei
Fabfilter-Timeless
- ideje
- jelszintje és visszacsatolása
- szűrés/frekvencia összetevői
- torzítás/szaturáció
- hangmagasság
- panoráma
- moduláció forrása illetve magának a modulációnak a modulálása.

Modulálásra használhatunk LFO-t, szekvenszert, valamint magának a forráshangnak a mintavételezésén alapuló paramétereit, mint pl. jelszint és frekvencia. Reaper Daw-ban rendkívül sokféle paraméter modulációt találhatunk, amiket nem csak automatizálással, de MIDI üzenettekkel, vagy akár az audió anyagból is kivonhatunk. Ezeket aztán bármely plugin bármely -automatizálható- paraméteréhez hozzárendelhetjük, vagy side-chain módszerrel akár más sávokról vagy csatornákról is származtathatjuk.

Amint láthatjuk, nem is olyan nagyon sok a lehetőség, azonban ezeket kombinálva szinte végtelen variációhoz juthatunk. Az már egy más kérdés, hogy ezek közül minek van létjogosultsága, vagyis értelme. Egy érdekes észrevétel, hogy a legtöbb zenész/hangmérnök nem szívesen kísérletezik, nem bíznak semmit a véletlenre és sokkal inkább használják a már biztosan bevált módszereket, mondván azzal nem nyúlhatnak félre. Én őket inkább a zene iparosaink nevezem, mert a termelékenység fontosabb számukra mint az önmegvalósítás. Persze ez csak az én magánvéleményem, ettől még a termékeik lehetnek nagyon jók, és sokszor tényleg azok is!

UVI - Relayer
Ennek némileg ellentmond, hogy szerintem normál esetben nincs szükségünk nagy mélységű és bonyolultságú késleltetésre, vagyis én inkább a klasszikus felhasználást támogatom. Szerintem a brutál bonyolult mindent patterneken keresztül tempóhoz igazított modulációk inkább a szintézishez, hang-dizájnhoz és a zeneszerzéshez állnak közelebb, mint a keverést végző hangmérnök munkájához, az effektezéshez. Ez inkább egyfajta előadóművésziség, kísérleti zene...

A legújabb digitális késleltetők azonban tudnak valami olyat, amit az elődeik nem, ez pedig a fagyasztás (freeze) funkció, illetve ennek a mintának a manipulálása. Erre a technikára épült gyakorlatilag egy új zenei stílus a dubstep.

Ha jobban belegondolunk, minden késleltető ugyanazt az egyszerű tevékenységet végzi: adott idő múlva visszajátssza a felvételt. Amiben mégis különböznek egymástól, az egyrészről a beállításuk módja (kinek mi az egyszerűbb/logikusabb), másrészt az elektronikájuk (algoritmusaik) által létrehozott spektrum- és fázistorzítás, vagyis a hangkép módosítása (tone machine).

Interruptor-Bionic Supa Delay
Multi-effekt
Ha a sorozatunk előző részét közvetlenül szeretnénk folytatni, akkor elsőként az Interruptor-Bionic Supa Delay pluginnel kell foglalkoznunk! Ez alapvetően szintén egy szalagos modellezés, de már tartalmaz egy csomó olyan lehetőséget, ami inkább csak a modern késleltetőkre jellemző.

Tipp:
Ha átváltjuk a VU méterek mellett található kapcsolót, akkor szemünk elé tárul a mellékelt képen is látható blokk diagram, ahol a beépített effektek összes lehetséges kapcsolódását, és az aktuális állapotukat tekinthetjük meg. Aktív állapotban világítanak (fehér szín), kikapcsolt állapotban elsötétednek. Ez egy rendkívül hasznos funkció!

Ez első "fő" elem a szalagos késleltető szimuláció a már említett freeze (fagyasztás) funkcióval, aminek önmagában nem sok értelme van, viszont ha lejátszás közben felvesszük a kapcsolgatását, vagy megírjuk automatizációban, akkor egy teljesen új perspektívát nyithatunk magunk előtt. Erről a későbbiekben egy kicsit bővebben is olvashatunk majd. Szintén itt találjuk a tempo delay beállításait is, amit a 2x kapcsolóval duplájára növelhetünk. Sajnos ebben a pluginben nem tudunk ms értékeket megadni, csak zenei hosszúságokat. Kapunk viszont egy Groove (lüktetés) paramétert, amivel a bal és a jobb oldalra kerülő késleltetés idejét tudjuk egy kicsit eltolni. Ez alatt találhatjuk a TRIM paramétert, ahol a két oldal késleltetését egymástól tudjuk eltolni, ezzel széles sztereó hangzást érhetünk el. Következnek a szalag sebesség ingadozást beállító paraméterek Flutter és WOW. Mindezek mellett a már szokásosnak mondható paramétereket tudjuk beállítani, vagyis alul- és felüláteresztő szűrők, visszacsatolás, száraz jelszint.

A következő modullal a sztereó képet tudjuk beállítani, szélességet, ping-pong delayt és automatikus panoráma modulációt, amivel a hang folyamatosan mozog jobbra-balra. Érdekesség a Drift paraméter, amivel a késleltetett hang finomabban úszik ki balra és jobbra. Egy többmódú szűrő következik a sorban, beépített modulációval. Használatáról a szűrőkről szóló részben olvashatunk részletesen. Ezt követi a hangmagasság változtatás (pitch shift), amiről egy kicsit lejjebb bővebben is olvashatunk majd. Az utolsó modul egy zengető. Ennek paramétereit majd kicsit később, a zengetőkről szóló részben ismerhetjük meg!


Figyeljük meg, hogy a PRE (elő) kapcsolókkal az egyes modulokat a visszacsatoló ágba, vagy az mögé helyezhetjük, aktuális helyzetüket pedig az élő jelút-diagramon is láthatjuk. PRE állásban minden egyes ismétlés újra és újra áthalad az adott effekten, amivel még izgalmasabb, folyamatosan változó hangzást érhetünk el! Természetesen az egyes egységeket külön is alkalmazhatjuk, pl. ha kikapcsoljuk a késleltetést és csak zengetőt használunk, vagy csak egyedül a hangmagasság változtatást egy kis sztereó szélesítővel.

Nem térek most ki külön-külön az egyes effektek használatára, szerintem az előző részekben olvasható módszert követve már mindenki ki tudja saját maga is próbálni őket, legalábbis ami a késleltető és a szűrő részeket illeti. A pitch-shift-ről, vagy magyarul hangmagasság változtatásról és ennek előnyeiről néhány sorral lejjebb adok majd pár tippet.

Oil Can Delay
Ha időben szeretnénk előre haladni a késleltetők fejlődésében -hasonlóan a Delay eszközöket bemutató résszel-, akkor nem szabad elmennünk az olajtartályos késleltetők mellett! Bár ezeket elsősorban gitárokon szokták alkalmazni, ne feledjük el, hogy a kreativitásnak a szabályok nem szabhatnak határokat! Dave Pensado például pontosan ilyen delay-t használt a The Pussycat Dolls-Buttons című számában Nicole Scherzinger hangján! Amint mondja, ennek a késleltetőnek elég tompa, sötét a hangja, ezáltal a hang nem válik túlzottan édessé...

Tanuljuk meg tehát az ilyen eszközök hangzását is olyan módon, hogy kipróbáljuk az összes rendelkezésre álló hangszeren és egyéb sávokon. Sajnos az ingyenes pluginek között nem ismerek oil can delay-t, viszont a Nomad Factory-Echoes nevű programja ingyenesen kipróbálható. A plugin -mint már egy előző részben említettem- nem csak ezt a késleltetőt képes modellezni, hanem több szalagos és analóg BBD delay-t is!

BBD Delay
Tovább haladva a fejlődésében, a szalagos eszközök után a kondenzátoros BBD-k következnek. Egy ilyen delay-t letölthetünk és ingyenesen használhatjuk a Full Bucket Software jóvoltából, a neve pedig -meglepő módon- Brigade Delay. Használatával azokat a 80-as évekbeli analóg késleltetőket modellezhetjük, amik hangzása egybeforrt az akkori pop és rock számokkal. Ennek megfelelően ez egy valódi mono effekt, akárcsak a legendás Lexicon PCM 42, bár az digitális késleltető, ez viszont egy analóg modellezés. Tehát ha sztereó szélesítésre szeretnénk használni, akkor bizony ehhez egy "komolyabb" buszrendszert kell létrehoznunk. Értem ezalatt, hogy valami módon meg kell oldanunk azt, hogy a késleltetett hang mondjuk az ellenkező oldalon szóljon, mint a forráshang, vagy két eltérő beállítású késleltetőt használunk a sztereó két oldalára. Erről majd a sorozat következő részében olvashatunk részletesen!

Bár első ránézésre egy túlságosan egyszerű eszköznek tűnik, a hangzása kiváló! Ezt jórészt a beépített dupla mintavételezésnek köszönhetjük, de ha úgy ítéljük meg, hogy így már "túl jó" lett a hangzás, a hi-fi minőségű jelünket könnyedén tönkretehetjük a Quality (minőség) poti letekerésével. Mindezt egyszerűen tesztelhetjük, ha lejátszás közben a Mix potit 100% wet-re állítjuk, majd elkezdjük a Quality (minőség) potit tekergetni. Nem csak felharmonikusok adódnak hozzá ilyenkor a hanghoz, hanem egy aluláteresztő szűrő is alkalmazásra kerül, amit főleg a 40% alatti értékeknél hallhatunk. Ha ezt használjuk, egyszerűen csökkenthető a visszhangban lévő magas frekvenciák aránya, ami sokkal élethűbb, vagyis kevésbé zavaró hangzást eredményez.

BBD Delay beállításai a példa szerinti ének sávon.
Figyeljük meg, hogy a késleltetés idejének változtatásakor a hangmagasság is változik. (Erről egy kicsit lejjebb bővebben is olvashatunk majd.) A beépített alacsonyfrekvenciás oszcillátor -népszerűbb nevén LFO- pontosan ezt a paramétert modulálja a beállított sebességgel (Speed) és erősséggel (Depth). Vagyis segítségével akár egy szalagos magnó nyávogását is utánozhatjuk. A legtöbb analóg késleltető pontosan ezt teszi, ezzel érik el a dús, vastag hangzást! Persze itt nem olyan mértékű elhangolásra kell gondolni ami macskanyávogáshoz hasonlít! Például állítsuk a Depth-et 16%-ra, majd kezdjük el a Speed-et 0 Hz-ről növelni. Ha elindítjuk a lejátszást, rögtön hallani fogjuk, hogy a 16% már több mint sok a jóból. A fenti képen az általam az ének sávon alkalmazott értékek láthatóak.

Szalagsebesség ingadozás hatása a hangmagasságra
Tipp:
Szalagsebesség/hangmagasság ingadozások jellemző frekvenciái:
< 0.1 Hz: Drift-Sodródás (A felvételi- és a lejátszási szalagsebesség közötti különbség)
0.1 Hz - 10 Hz: Wow-Nyávogás (lassú hangmagasság változás, a szalagtovábbítás sebességének ingadozása)
10 Hz - 100 Hz: Flutter-Lebegés (gyorsabb hangmagasság változás, zengetett térben zavaró késleltetést ad)
1 kHz - 5 kHz: Scrape Flutter-Hegedűhúr effekt (A szalag hosszanti "nyúlásából, rugózásából" adódó hangmagasság változás)
Mindezek különböző felharmonikusokat, különböző módokon állítanak elő, tehát a létrejövő hangzás is eltér. Egy valódi szalagos magnón mindegyik egyszerre van jelen.

Multi-tap delay (többlépcsős késleltetés)
Három lépcsős késleltetést már a szalagos Roland Space Echo is képes volt előállítani a 3 olvasófejével, ennél többre viszont már csak a solid state (analóg) késleltetők képesek, vagy még inkább a digitálisok. A lényeg, hogy itt az egyes késleltetési lépések száma, ideje és egyéb paraméterei szabadon változtathatóak. A módszer alapjáról már olvashattunk a sorozat előző részeiben, ahol az ingyenes Cockos-ReaDelay-t használtuk, aminek egyik legnagyobb előnye, hogy gyakorlatilag korlátlan számú lépést alkalmazhatunk.

Waves-Supertap
A leginkább használt technika, amikor az egyes lépéseket más-más irányba panorámázzuk.  Ezzel nagyon széles, telt, kórus szerű hangzást érhetünk el viszonylag egyszerűen.

Az egyik lehetséges megoldás a Waves-Supertap nevű plugin, de ez sajnos nem ingyenes program. A mellékelt képen Dave Pensado egyik ének sávra használt presetét láthatjuk! Figyeljük meg, hogy milyen beállításokat használ a telt, széles hangzás eléréséhez (a képre kattintva kinagyítható). Vegyük észre, hogy a rövid idejű késleltetések halkabbak mint a hosszabbak, és modulációt is alkalmaz, méghozzá 0,5 Hz-es sebességgel. Természetesen ezeket a beállításokat a ReaDealy-el is egyszerűen megvalósíthatjuk, kivéve a modulációt, ahhoz automatizáció, vagy Reaper DAW szükségeltetik.


Doubler (duplázó)
Waves-Reel ADT
Rövid időtartamú, két oldalra szétpanorámázott késleltetéssel egyszerűen előállíthatjuk a Haas effektet, így virtuálisan könnyedén megduplázhatjuk az adott sávot. Ez azonban nem adja teljesen azt a hangzást, mintha két (vagy több) külön felvétel történt volna! Ez leginkább azért van, mert a valóságban szinte lehetetlen kétszer pontosan ugyanúgy előadni az adott részt. A megoldás tehát, hogy nem csak időben toljuk el egymástól a két változatot, hanem másban is, pl. hangmagasságban. Ha pedig mindezt finoman moduláljuk is, szinte teljesen élethű duplázást kapunk.

Ez a technika már a szalagos késleltetők korában is elérhető volt, például a híres Abbey Road ADT (artificial double tracking, azaz mesterséges dupla felvétel), amit a Beatles előszeretettel használt is! A mérnökök olyan szalagos magnót készítettek, ami képes volt meghatározott módon folyamatosan csökkenteni-növelni a lejátszás sebességét, ezáltal változott a hangmagasság és a késleltetés ideje is.

Szerencsére a Vacuumsound-ADT pluginje ingyenesen használható, ha erre a technikára van szükségünk, így nem muszáj dollárokat költenünk pl. a Waves-Reel ADT pluginjére, ami egyébként pontosan az eredeti Abbey Road megoldást modellezi.

Ha nem csak egy "egyszerű" duplázásra van szükségünk, akkor jól jöhet egy olyan plugin, ami több lépcsőben tudja a késleltetést és a hangmagasság változtatást is egyszerre. Természetesen létezik ilyen, pl. a Waves-Doubler, ami viszont kereskedelmi termék, tehát licencet kell vásárolni hozzá. Ingyenes alternatíva lkjb-PitchedDelay nevű pluginje, ami gyakorlatilag mindent tud amit a Doubler, sőt többet is!

Kezdetnek próbáljuk ki például az ének sávon a "Stereo Doubler" nevű prezetet! Amit hallhatunk, az sok ember számára egyenlő a csodával! A mono hangunk ugyanis szépen szélesen, egyszerre szól mindkét oldalról! Tanulmányozzuk az 1-es és 2-es Tap (lépés) beállításait, ebből sok mindenre fény derülhet!

Pitch-shift, Harmonizer
A finom elhangolással (pitch shift, micro pitch shift) egybekötött késleltetéssel már régóta dolgoznak a hangmérnökök, egészen pontosan azóta, hogy megjelent az Eventide-H910 Harmonizer.

Pitchproof harmonizer
A késleltetési idő változtatásával a technológiából adódóan változik a késleltetett hang magassága is, mind analóg, mind bizonyos digitális eszközökben.

Azoknál a szalagos késleltetőknél, ahol a késleltetés idejét a szalagsebességgel állítjuk be, ez a jelenség egyértelmű, hiszen a változtatás előtt felvett hangot gyorsabban vagy lassabban játssza le, vagyis azt magasabb vagy alacsonyabb hangmagasságban halljuk. Solid state analóg eszközökben szintén ugyanez a helyzet, de ott az adattárolás időzítését végző elektronika (órajel generátor) megváltozott frekvenciája miatt alakul ki ez a jelenség.

A régebbi digitális késleltetők az analóg eszközöket szimulálták, vagyis azokhoz hasonlóan a mintavételezés órajelét (frekvenciáját) változtatták. Ez ugyanúgy a hangmagasság változásához vezetett mint az analóg eszközöknél, viszont ezzel egyidejűleg a hangminőség is változott, ami nem volt túl jó dolog! Ezért az újabb megoldásokban már rögzített (állandó) órajellel dolgozik a processzor és a késleltetés mértékét a digitális jelfeldolgozó (DSP) szoftver határozza meg. Látható tehát, hogy a hangmagasság változtatás és a késleltetés miért is függ össze, hogyan épülhetett egyik a másikra.

Ha csak elhangolásra van szükségünk késleltetés nélkül, akkor használhatjuk például az Aegean Music-Pitchproof nevű ingyenes pluginjét is. Ha nem teljes zenei hanggal szeretnénk elhangolni, akkor a "Pitch"-et állítsuk 0-ra, és a "Detune" paraméterrel %-os arányban állítsuk be az elhangolás értékét. Ne feledjük el azt sem, hogy saját magunk is készíthetünk speciális késleltető plugin-láncokat, amibe nagyon jól jöhet egy ilyen program! Erről a cikk végén olvashatunk bővebben.

Széles, telt hangzás létrehozása
A PitchedDelay használata nagyon hasonlít a ReaDelay-re, tulajdonképen annak hangmagasság változtatással kiegészített változatának is tekinthetjük (bár fejlesztőik nem azonosan). Ha tehát szükségünk van némi inspirációra a próbálgatás közben, olvassuk át ismét a vonatkozó részeket.

lkjb-PtchedDelay
Nagyításhoz katt a képre!
A hangmagasság változtatási technika segítségével még szélesebb, még kevésbé egybeolvadó hangzás valósítható meg, hiszen a kismértékben elhangolt késleltetett hangot sokkal inkább különállónak halljuk, mintha ugyanazt a hangot csak késleltettük volna. A hangmagasságot általában max +/-10%-al szabad elállítani, ez felett már nagyon hamisnak tűnhet! Sok híres hangmérnök (valamiért) általában 3-6-9 %-os elhangolást állít be az egyes késleltetésekhez.

A mellékelt képen egy slap típusú ping-pong delay beállítást láthatunk, amit az ének sávra helyeztem el (csak a Tap 1 van használatban, a többi lépés ki van kapcsolva). Az elhangolást 0,18 zenei hang magasságra állítottam be (sajnos itt nem százalékos arányban tudjuk az értéket megadni, de ez nagyjából 1,5%-nak felel meg). Ha elindítjuk a lejátszást hallhatjuk, hogy milyen szépen, szélesen és tisztán szólal meg az ének. Kapcsoljuk ki a "Dirac LE"-t, vagyis a pitch-shift algoritmust állítsuk "off"-ra és figyeljük meg, hogyan változik meg a hangzás. Egy beszűkültebb, tompább éneket kapunk... Ha visszakapcsoljuk a pitch-shift-et, ismét a jobb, szélesebb hangzáshoz jutunk.

Tipp:
Andrew Scheps Spread (széthúzó) busz: delay: 37ms baloldalon, 58ms jobboldalon + pitch shift 0.98-1,02% között. Send-en keresztül küldjük rá a sávokat.

Jó ha tudjuk, hogy agyunk (hallásunk) rendkívüli módon kedveli a felharmonikusokat! Sokkal dúsabbnak, érdekesebbnek halljuk tőle a hangot, és nem utolsó sorban az egyes hangforrásokat könnyebben találjuk meg és azonosítjuk be. Ez pedig egyszerűbb, vagyis kényelmesebb szórakozást eredményez, vagyis agyunk számára a mix hallgatása sokkal inkább jelent kikapcsolódást és pihenést, mint munkát.

Mindez persze nem csak a szóban forgó delayekre vonatkozik, hanem minden más analóg szimulációra ami szaturációt, torzítást, felharmonikusokat állít elő. Figyeljünk azonban, hogy jóból is megárt a sok! A túlzásba vitt torzítás valóban torz hangot eredményez, ami viszont kifejezetten kellemetlen!



A PitchedDelay plugin segítségével könnyedén alakíthatjuk át egyetlen énekesünk felvételét egy rögtönzött kórussá, ehhez mindössze annyit kell tennünk, hogy nem csak egy vagy kettő, hanem több, mondjuk 4 lépést használunk. Tekintsük a fenti ábrát! Minden lépést egy kicsit több késleltetés értékre állítsunk be, hogy ne egyszerre szólaljanak meg és mindegyiken kapcsoljuk be a "Pre-Feedback"-et és a mono módot! Ezután -ha mondjuk 4 lépést választottunk- kettőt pl. 0,18 értékkel fel és le (vagyis + és - értékre) hangoljuk el és panorámázzuk szét őket jobbra és balra. A következő két lépéssel ugyanezt tesszük, de már egy picit több elhangolást alkalmazunk, pl. +/- 0,36-ot. (Az értékek itt egész hang magasságban vannak megadva!) A panoráma értékét az előző két lépéstől kicsit kisebbre/nagyobbra állítsuk, hogy a térben jobban szétszóródjanak. Valószínűleg az egyes lépések hangerő értékét (Volume) is korrigálni kell majd!

Ha most elindítjuk az éneket és mindent jól állítottunk be, már nem csak egy szóló éneket hallunk, hanem egy kórust. Ahogy a különböző lépésekre minél inkább eltérő késleltetés, panoráma, és elhangolás értéket állítunk be, a kórusunk úgy lesz egyre nagyobb és szélesebb. De nem csak énekre alkalmazhatjuk ám mindezt, próbáljuk hát ki a többi sávon is!

Tipp:
Ének sáv duplázva, majd a virtuális kórusból
a szükségtelen részek törölve.
Ha a fenti kórus effektet automatizáljuk, könnyen elérhetjük hogy a kórusunk csak a refrénben, vagy csak egyes szavaknál szólaljon meg. Ha ez nem megy, duplikáljuk az ének sávot, a kórust csak a másolaton alkalmazzuk, és csak a szükséges helyeken hagyjuk meg az audiót, a többi résznél némítsuk le, vagy töröljük ki. Ezzel a megoldással még élőbb, még hangulatosabb mixet készíthetünk, vagy kitölthetjük a refrénben esetleg jelentkező ürességet.

Persze nem csak elhangolással megvalósított kórus hangzásra használhatjuk a PitchedDelay effektet! Ha a "Pre feedback" kapcsoló kikapcsolásávalhangmagasság változtatást a visszacsatolt ágban végezzük el, akkor minden ismétléskor tovább nő/csökken a hangmagasság, annak függvényében hogy mit állítottunk be. Ilyen hangzást kapunk pl. a "Chromatic down" és "Chromatic up" prezetek használatakor. Ezek kiválóan használhatóak speciális hanghatásokhoz, de ha csak módjával, finoman hangoljuk el (pár százalékkal) az ismétléseket, akkor "normál" használatra is alkalmas, hiszen ilyenkor a felharmonikusok száma növekszik. Ezzel a megoldással viszonylag könnyen előállíthatjuk az úgynevezett shimmer effektet, amiről már olvashattunk a zengetőket bemutató részben!

Tipp:
A ValhallaDSP készített egy kifejezetten Shimmer effektet, amit a honlapjukon meg is vásárolhatunk.


FreqEcho
FreqEcho beállításai az ének sávon
Az ingyenes Valhalla-FreqEcho egy elég különleges koncepciót valósít meg, aminek jó hasznát vehetjük, ha a késleltetés mellett pszichoakusztikai hatásokat is szeretnénk elérni. Emellett azonban egy normál késleltetőként is jól alkalmazhatjuk. Hogy miről van szó pontosan az pár mondattal később fog majd kiderülni, de ahhoz hogy megértsük a működést, előbb nézzük végig mi is történik a pluginben.

Alapvetően a frekvenciaváltoztatásról kell beszélnünk, amit a központi paraméterrel a "Shift"-el állíthatunk be. Ha ez 0-tól eltérő értéken áll, akkor a beállított értéknek megfelelően a plugin a késleltetett jel hangmagasságát folyamatosan változtatja. A baloldalon növeli, ezzel együtt a jobboldalon csökkenti. Ez a változás a Delay-el beállított idő alatt megy végbe, vagyis hosszú késleltetés esetében lassan emeli/csökkenti a hangmagasságot, rövid késleltetéskor pedig gyorsan. Vagyis a kimenő jel frekvenciái módosításra kerülnek, megváltozik a hangmagasságuk. Ha a megváltoztatott frekvencia-összetételű hangokat elektromos úton kevernénk össze (és ezután hallanánk), akkor egy úgynevezett gyűrű-modulációt (ring modulation) kapunk. Ha viszont külön-külön küldjük őket a hangszórókra és a keveredés ezután történik meg a levegőben vagy a fejünk belsejében, akkor ennek eredménye egy különös kioltás (szűrés). Ha a változtatás megfelelően lassú (alacsony "shift" értékek, pl. 1 Hz), akkor a hallgató mindezt úgy érzékeli, mintha a hang körözne a feje körül és a háta mögé kerülne.

Tipp:

Alkalmazzuk a FreqEcho-t a 07_Dobro sávon. Mix=25%, a Delay értékének állítsunk be 1000ms-ot, Shift-nek pedig +100 Hz-et, a visszacsatolás legyen 50%. Indítsuk el a lejátszást úgy, hogy a sávot Solo-ba tesszük. Az első hang megszólalása után állítsuk le a lejátszást és hallgassuk meg az effektet! Egy folyamatosan emelkedő frekvenciájú ismétlést kell hallanunk! Most már talán érthetőbbé vált, hogy mi is történik! Ha végeztünk a teszttel, töröljük a plugint a sávról.

Mindezek mellett az effektezett csatorna fázis-menete rendkívül hullámzó is lehet. Ha a "shift" nem egyenlő nullával, a kombinált késleltetett és száraz jel nagyon különös fázis kioltásokat hoz létre. A fáziskioltások ráadásul különböznek a két csatornán, ezáltal még szélesebb, ultra-sztereó hangzás jön létre.

Ha az effektet mono csatornán használjuk, akkor kapcsoljuk át mono módba, mert ilyenkor csak emeli a frekvenciákat, nem csökkenti és emeli egyszerre, így nem jön létre egy zavaró gyűrűmodulációs hatás. Persze ha valakinek pont ez a célja, akkor nem szóltam...

D16 Group-Repeater
Multi-delay
A delay effekt nem csak kizárólag a hang hallható késleltetését oldja meg, egyéb más érdekes hanghatásokat is előállíthatunk vele, pl. chorus, flanger, phaser. Ne feledkezzünk el az egyszerűbb zengetésről sem, hiszen a zengetés gyakorlatilag végtelen sok rövid késleltetésből áll. Sok multi effektbe éppen ezért mindezt már eleve beépítik, ezekről azonban majd egy későbbi részben olvashatunk részletesebben. Maradjunk most a késleltetők azon változatainál, amik nem csak és kizárólag magát a késleltetést végzik, hanem mindeközben egyéb műveleteket, leginkább szűrést is csinálnak, majd ezeket kombinálva valamilyen érdekes modulált hanghatást állítanak elő. Egy másik lehetséges megoldás, ha egy-egy plugin több más -általában létező vintage- eszközt képes modellezni. Ilyenek például a Soundtoys-Echoboy, Nomad Factory-Echoes, vagy a D16 Group-Sigmund és Repeater, esetleg a Waves-H-Delay.

Ingyenes multi-delay plugin a kiváló Spaceship Delay, amit innen tölthetünk le!

Az egyik leguniverzálisabb ilyen szoftver a Valhalla DSP-UberMod nevű kereskedelmi pluginje. Ez gyakorlatilag mindent tud amit csak el lehet képzelni ebben a témában. Részletes bemutatása egy külön cikket is betöltene, így most erre nem térek ki külön, azt javaslom a demó verzió letöltése és telepítése után böngésszünk a rengeteg prezet között! Aki most egy kicsit elszontyolodott a demo szó hallatán, annak elárulom, hogy a program -ahogy az összes többi ValhallaDSP plugin- csak annyiban különbözik a teljes változattól, hogy 45 másodpercenként 1 másodpercre megszakítja a hangot. Ettől még tökéletesen kipróbálhatjuk és ha tetszik, nagyon korrekt áron meg is vásárolhatjuk.

Álljon itt most egy rövid felsorolás az ÜberMod-al megvalósítható késleltető alapú effektekről:
- Chorus: Kórus effekt, pl. a klasszikus Roland Dimension D is szimulálható
- Ensemble: Együttes-hasonló a kórushoz, de annál szélesebb, jobban modulált. Pl. Roland VP330
- Flanger: Ennek talán nincs is magyar neve, mindenki fléndzsör-nek hívja. Leginkább egy sugárhajtőmű jellegzetes hangjához hasonlatos.
- Delay: Klasszikus késleltetés
- Multitap Delay: A már ismert többlépcsős késleltető
- Ping-Pong delay: erről is volt már szó, remélem már mindenki ismeri!
- Tape&BBD Delay: Ezt már kipróbáltuk, szalagos és analóg késleltetők
- Diffuse Delay: Gyakorlatilag egy nagyon dús késleltető hangzás, szinte már zengetés. Elsősorban az Eventide processzorok hangzását idézi, kellemesen elpuhítja a visszhangok kezdeti szakaszát. Leginkább végtelen hosszú, fantasztikus hangzások állíthatóak elő vele.
- Reverb: Zengető, de azért ne gondoljunk egy Lexicon minőségre, ez inkább csak egy mini-zengető algoritmus, ami egy késleltetőtől kitelik.
- Nonlinear és Reverse Reverb: Speciális zengető algoritmusok, amikről majd később olvashatunk részletesen
- "Glitch Shifting": erős elhangolás és véletlenszerűen létrejövő hangmagasság változások
- Oscillations: Öngerjedés
- Stereo widening: Sztereó szélesítés
- Chimeras: Kimérák. Ezek olyan programok, amik egymásra épülve az előzőekből többet is tartalmazhatnak.

Mint láthatjuk, multi-delay pluginnel több legyet üthetünk egy csapásra, érdemes tehát őket kipróbálni és megtalálni a helyüket az eszközparkunkban. Persze csak akkor, ha szükségünk van rá...

Multiband delay (többsávos késleltető)
Hová lehet még fokozni a késleltetést? Természetesen mint azt az előbb már láthattuk a multi-effektek felé, illetve a többsávos effektek felé. Ezek az eszközök nagyon hasonlítanak egy soksávos kompresszorra, ahol a frekvencia spektrumot -általában- három részre felosztva a különböző tónusokat eltérő módon kompresszáljuk. Ugyanez a helyzet a többsávos késleltetőkkel (effektekkel) is. Ezekkel egyszerűen megoldható az, hogy egy sávból csak a magas vagy a mély frekvenciákat késleltessük. Hogy ennek a kreatív effektezésen kívül milyen gyakorlati haszna van nem tudom, de mint érdekesség és extra lehetőség mindenképpen érdemes vele számolni!

Az egyik legjobb ingyenes plugin ebben a kategóriában a HY-Plugins féle MBMFX. Ez alapvetően egy kereskedelmi plugin, aminek az ingyenes változatában annyi a megkötés, hogy egy-egy frekvenciasávba csupán csak egyféle effektet helyezhetünk el, míg a teljes változatban akár többet is. Egy másik ingyenes multiband delay a Minimal System Instruments-Delay Studio.

Használatára nem térünk most ki részletesen, aki szeretné az töltse le és próbálgassa milyen hatást kelt, ha egyes hangszereken/sávokon csak bizonyos frekvencia összetevőket késleltetünk. Az egyik előző részben már pedzegettük ezt a módszert a ReaDelay szűrőjén keresztül, tehát akinek kell egy kis segítség az elinduláshoz, onnan meríthet ötleteket!

Szekvencer/pattern delay
Én személy szerint nem sorolnám az úgynevezett minta (pattern) késleltetőket a klasszikus értelembe vett effektek közé, szerintem ezek inkább a zeneszerzés kategóriába tartoznak. Ettől függetlenül jó hasznukat vehetjük egyes zenei stílusokban, mint pl. az elektronikus műfajok. Ezen belül is azokra gondolok elsősorban, ahol nem maga a dallam, hanem sokkal inkább a hangszínek érdekessége, újdonsága, és maga a létrejövő hangzás az elsődleges. Ilyen pl. a techno, house, elektro, stb.

D16 Group-Tekturon pattern delay plugin
Működésük alapja, hogy a beérkező hangot zenei tempóhoz igazítva játsszák vissza, de nem csak egy állandó késleltetéssel, hanem minden ismétlés egy-egy zenei ütemhez igazodva eltérő hosszúságú vagy időzítésű lehet. Vagyis csupán csak egyetlen beérkező hangból gyakorlatilag automatikusan egy előre megírt ritmust állít elő. Mindezt általában az adott lépés hangerejének és/vagy panorámájának, esetleg szűrőjének változtatásával éri el. Inkább egy szekvenszerhez hasonlítanám őket, mint késleltetőhöz. Nagyon szép megoldás az UVI-Relayer nevű pluginje, ami "normál" késleltetőként is jól használható, emellett ajánlható még a D16 Group-Tekturon nevű terméke is.

A technika egy egyszerűbb változata a ConcreteFX-Delayer ingyenesen is letölthető. Sajnos itt elég korlátozottak a lehetőségeink, gyakorlatilag csak az egyes lépések hangerejét tudjuk változtatni, illetve az összes lépés hosszát és a lejátszás sebességét a Delay Time paraméterrel. Ha a  Tempo értékét nullára csökkentjük (mint az ábrán is látható), akkor a DAW-ban érvényes tempót használja a plugin is. Emellett a szokásos effektezett és száraz jelszintet, valamint a visszacsatolást tudjuk beállítani. Bevallom nem fektettem túl sok energiát a plugin bemutatásába, de ha találok értelmes felhasználási lehetőséget, biztosan közzéteszem majd ezen az oldalon!


Ha az előző részekben használt mintazenén szeretnénk kipróbálni, akkor én leginkább a pergődob (02_Snare) sávra tenném insert effektként, mivel szerintem ezen hallatszik leginkább, hogy mit is csinál... Másoljuk át a mellékelt képről a beállításokat és indítsuk el a lejátszást a pergő dobot solo-ba kapcsolva, mivel a zenében nem hogy értelme nincsen, de inkább csak tönkreteszi azt! Kapcsoljuk ki/be a plugint és figyeljük meg mi is történik. Gyakorlatilag egy swing dobost csináltunk a country dobosunkból :-D Ha már meguntuk a próbálgatást, gyorsan töröljük is a plugint.

A legújabb delay-ek
Valószínűleg végtelen számú késleltető plugint lehetne itt most felsorolni ami így vagy úgy egy picit különbözik a többitől. Ennek viszont nem sok értelmét látom. A számítógépen futó audió munkaállomások (DAW) egyik legnagyobb előnye a rendkívül könnyen és egyszerűen megvalósítható automatizáció. Vagyis gyakorlatilag nincsen szükségünk különböző moduláló eszközökre ahhoz, hogy egy-egy delay plugin -vagy az ahhoz kapcsolódó szűrők és torzítók- paramétereit lejátszás közben változtathassuk. Ráadásul ezek gyakorlatilag végtelen számban állnak rendelkezésre, csak a CPU teljesítménye szab határt, hogy mennyit helyezünk egymás után.

Automatizációs görbék Reaper DAW-ban
Ezért aztán egy -vagy több- egyszerű késleltető automatizálásával minden elképzelhető késleltetési feladatot elvégezhetünk, vagyis nem csak kiválthatjuk vele az LFO-kat (alacsonyfrekvenciás oszcillátorokat), de sokkal precízebben igazíthatjuk a modulációt a mixhez. Hogy akkor miért van mégis kismillió delay plugin? Mert az ember lusta ezt a rendszert maga felépíteni, sokkal egyszerűbb és mókásabb prezeteket lapozgatni és úgy megtalálni a szükséges programot.

Bionic Supa Delay blokk-diagramja Freeze módban.
Tökéletesen látszik, hogy mi történik ilyenkor!
Azonban mint már említettem, a legújabb késleltetők rendelkeznek egy olyan képességgel, amivel az őket megelőzőek nem, ez pedig a fagyasztás (Freeze) funkció.

Maga a dolog nagyon egyszerű! A késleltetésre beolvasott adott időtartamú hangot folyamatosan ismételgeti úgy, hogy közben -általában- nem csökken a jelszintje. Önmagában mindennek nem sok értelme van, és ezt egyszerűen kipróbálhatjuk mi magunk is ha pl. a Readelay-ben a visszacsatolás értékét 0dB-re állítjuk be. Ha elindítjuk a lejátszást, gyakorlatilag egy összevissza zajt kapunk.

Ha viszont a hangot csak néha-néha "ismételgetjük" ilyen módon, akkor egy nagyon érdekes hatást érhetünk el. Persze a legjobb az, ha nagyon rövid időt állítunk be és a zene ritmusához, dallamához igazítjuk az ismétléseket. Skrillex-Bangarang


A technikát kipróbálhatjuk ingyenes pluginen is, mint pl. a cikk elejében található Interruptor-Bionic Supa Delay, de ha egy igazán komoly és "mindentudó" plugint szeretnénk tesztelni, akkor inkább az Unfiltered Audio-Sandman, vagy Sandman Pro-t ajánlom. Ez utóbbi rendkívül fejlett -és ebből adódóan bonyolult, de mindentudó- modulációs rendszerrel rendelkezik, amit a moduláris szintetizátorokhoz hasonló módon használhatunk. Ennek segítségével pedig gyakorlatilag az összes elképzelhető és lehetséges késleltetést elkészíthetjük. Sajnos mindkettő kereskedelmi plugin, de a Plugin Alliance jóvoltából letölthetünk 14 napos teljeskörűen működő demókat, ennyi idő alatt mindenki eldöntheti, hogy érdemes-e megvásárolnia valamelyiket vagy sem.

Saját késleltető lánc építése
Az előzőekben megismertünk pár különleges delay eszközt, aki pedig egy kicsit szemfülesebb volt eközben észrevehette, hogy maga a késleltetés mindegyikben ugyanaz az egyszerű folyamat volt, vagyis egy adott idejű hangot később játszottak vissza. Hogy ez a visszajátszott hang mindeközben  milyen változásokon ment keresztül,na az határozza meg az egyes eszközök hangzását.

Ha ezt a logikát tovább folytatjuk, viszonylag egyszerűen készíthetünk egyéni, úgynevezett custom késleltető láncokat. Hogy miért hívom ezeket láncoknak? Mert a konkrét késleltetést követően egy vagy több más eszközön vezetjük végig a jelet, mielőtt visszavezetnénk (feedback) a késleltető bemenetére. Vagyis egy láncba rendezzük őket. Ez a lánc pedig pontosan olyan lehet, amilyet szeretnénk, és nagy valószínűséggel olyan egyedivé tehetjük, amit biztos hogy más nem használ. Ez pedig garantálja a saját hangzás létrejöttét.


Tekintsük a fenti folyamatábrát! A forrás hang a példa szerint egy mono sávról érkezik, ezt küldjük SEND-en keresztül két másik sávra, amiket pl. Delay Bal és Delay Jobb névre keresztelünk. Ebben az esetben ha a késleltető effektünk arányát szeretnénk megváltoztatni, ezt mindkét SEND csatornán egyaránt meg kell tennünk. Van természetesen ennél "okosabb" megoldás is, a buszrendszerek létrehozásával majd a következő részben foglalkozunk részletesen. A módszer bemutatásához maradjunk most ennél a viszonylag egyszerű megoldásnál!

A létrehozott Delay Bal/Jobb buszunkra elsőként elhelyezünk egy egyszerű késleltetőt, pl. egy ReaDelay plugint. Fontos, hogy a száraz jel ne haladjon keresztül a buszon, így ennek jelszintjét csökkentsük a minimumra, vagy ha lehet kapcsoljuk ki. Másik fontos dolog, hogy a visszacsatolás értékét is csökkentsük a minimumra, vagyis kapcsoljuk ki, hiszen a visszacsatolást majd mi magunk állítjuk elő a későbbiekben. Ezt leszámítva csak a késleltetés idejét kell megadnunk. Ha a két buszra (bal/jobb) eltérő értéket adunk meg, akkor egy szélesebben szóló, vagy visszhangosabb hatást érhetünk el. A melléket ábrán láthatunk egy lehetséges beállítást.

A következő lépésekben adjuk hozzá a buszhoz a szükségesnek ítélt eszközöket, amiket az ábrán Effect 1, Effect 2, Effect 3, stb. néven jelöltem. Ezekből természetesen tetszőleges sorrendben bármennyit elhelyezhetünk, amit szükségesnek ítélünk meg. Lehetséges eszközök pl. szűrő(k), torzító, szaturáció, szalag modellezés, flanger, chorus, phaser, vagy gyakorlatilag bármi. Lehetőség szerint mono effekteket alkalmazzunk, hiszen a busz kimenete csak a sztereó egyik oldalára kerül majd! A legnagyobb előnye ennek a módszernek a "gyári" multieffektekhez képest, hogy itt bármilyen eszközt (plugint) alkalmazhatunk, akár eltérő gyártókét is, és ezek sorrendjét is szabadon variálhatjuk.

Visszacsatolás
Következő lépés a visszacsatolás létrehozása. Ezt az adott effekt busz SEND-en keresztül történő kapcsolásával oldjuk meg. Ehhez persze elengedhetetlen az, hogy a rendszerünk (pl. DAW) képes legyen erre a funkcióra. Sok digitális munkaállomás azonban nem ilyen, vagy külön kell engedélyezni a lehetőséget! A Reaper DAW-ban pl. a Project Settings/Advanced menüpontjában lehet ezt megtenni, a csatorna visszacsatolás menüpontban!

Figyelem! A visszacsatolt csatornákon pillanatok alatt óriási jelszintek jöhetnek létre, ha nem figyelünk oda a beállításukkor! Ha nem alkalmazunk hangszóró (és/vagy erősítő) védelmet, a lehallgató rendszerünk könnyen elfüstölhet, a szó legszorosabb értelmében! Erre a célra használhatjuk a Reaper beépített védelmét, vagy letölthetjük az ingyenes Cerberus Audio-Ice9-et.

Amennyiben mono, vagy sima sztereó delay-láncot szeretnénk előállítani, akkor a visszacsatolást -az ábrán láthatótól eltérően- a saját oldal csatornájára kell kötni. Ha viszont az ábrán is látható keresztcsatolásos sztereó effektet szeretnénk előállítani, akkor az egyes Delay csatornákat az ellenkező csatornára (buszra) kell küldenünk. Vagyis a Delay Bal-t a Delay Jobb-ra, és a Delay Jobb-ot a Delay Bal-ra. Vegyük figyelembe, hogy a visszacsatolás nem biztos hogy jó ha a bemeneti jelszinttel azonosan történik meg, hiszen ilyenkor nem lesz folyamatosan halkuló hatás, vagyis visszhang. Ennek elérése érdekében a visszacsatolás megtörténte előtt csökkenteni kell a jelszintet. Ezt megtehetjük a SEND küldési jelszintjének csökkentésével, az utolsó effekt processzor kimeneti jelszintjének csökkentésével, vagy ami talán a legkönnyebb, magának a csatornának a faderével. Ha pl. -6dB beállítást választunk, akkor minden ismétléskor a felére csökken a jelszint.

Ez a megoldás azonban csak analóg keverőpultokon működik (meg talán pár DAW-ban), Reaper-ben nem, mert itt nem küldhetünk vissza SEND-et a küldő (forrás) csatornára. Esetünkben pedig pont erre lenne szükségünk... De szomorkodásra semmi ok, van egy trükk amivel megkerülhetjük ezt a korlátozást! Létre kell hoznunk egy újabb csatornát, mondjuk "Segéd Bal/Jobb" néven. Erre küldjük SEND-en a Delay Bal/Jobb csatornákat, majd innen már küldhetjük az ellenkező Delay Bal/Jobb csatornára. Figyeljünk oda, hogy a segéd csatornák kimenetét ne kapcsoljuk sehová, ne kerüljön a maszter buszra!

A jobboldali képen az elkészített saját késleltető lánc látható, a szükséges segéd csatornákkal. A képre kattintva eredeti méretben is látható! Figyeljük meg, hogy a SEND-ek honnan-hová mennek. A segéd csatornákon mindkét lehetőséget elkészítettem, vagyis a saját oldalra és az ellenkező oldalra is küldhetem a visszacsatolást, ezek között pedig a SEND némításával (MUTE) lehet váltani. Ezt akár automatizálni is lehet, amivel még több lehetőségem van a késleltetés változtatására, ha erre van szükség. Pl. ha énekről beszélünk, egyes szavakat csak középen, másokat két oldalon egyszerre, szélesen tudok ismételni, és a két lehetőség között egyszerűen, a SEND automatizációjával tudok váltani, amikor ez szükséges.


Figyeljük meg azt is, hogy milyen effekteket találhatunk az egyes késleltető sávokon. A ReaDelay-el teremtjük meg a szükséges késleltetést, az egyik oldalon 100, a másikon 200ms értékkel, ahogyan azt már olvashattuk. Ezután a ReaEQ-van finoman vágjuk az alacsony frekvenciákat 500 Hz alatt. Utoljára pedig a Variety of Sound-TesslaSE-vel adunk hozzá némi transzformátor szaturációt. A végeredmény egy szépen szétszóródó, szélesen szóló effekt. Direkt nem írtam késleltetést, sem pedig zengetést, bár mindkettőre emlékeztet, de ezektől eltérően egy természetesen nem létező hangzást, vagyis hanghatást (effekt) állít elő.

Úgy gondolom, hogy ezzel nagyjából áttekintettük azt, amit a késleltetők témakörben az eszközökről érdemes tudni. Közben persze néhány tippet is kaphattunk az alkalmazásukhoz, de ezek csak a felszínt karcolgatták, a részletes megismeréshez sok gyakorlás és kreatív ötletek megvalósítása elengedhetetlen. Ha mindezzel a tudással felvértezve kezdjük meg a következő mixünket, biztos vagyok benne, hogy nem sok kérdés marad a késleltetést végző eszközökkel kapcsolatban.

Persze azért még nem tudunk mindent! Az egyik legfontosabb dolog még csak most következik, ez pedig egy effektbusz-rendszer összeállítása. A késleltetők gyakorlati felhasználását bemutató eddigi részekben az egyes eszközöket leginkább insert effektként alkalmaztuk a forrás csatornán, ez azonban a professzionális felhasználásnak csak az egyik -valljuk be kisebb- része! Ráadásul a zengetők használatához gyakorlatilag elengedhetetlen az effekt buszok alkalmazása, így mielőtt belevágunk a reverbek megismerésébe, mindenképpen meg kell ismerkednünk a különböző buszokkal!

Addig is eredményes keverést kívánok a kedves olvasóknak!

A következő részhez katt ide...


Felhasznált irodalom:
https://books.google.hu/books?id=AeoLAAAAQBAJ&pg=PA192&lpg=PA192&dq=al+schmitt+delay&source=bl&ots=XYemUWUxfM&sig=A5HK96NvEF1pYXXW59JgFL1kt_0&hl=hu&sa=X&redir_esc=y#v=onepage&q=al%20schmitt%20delay&f=false
https://www.gearslutz.com/board/music-computers/476226-valhallafreqecho-mki-frequency-shifter-dub-delay-vst-au-rtas-mac-windows-free-2.html
https://valhalladsp.com/2010/05/28/valhallafreqecho-binaural-beats-and-the-strange-mechanism/
http://www.soundonsound.com/techniques/secrets-mix-engineers-david-pensado
https://www.reddit.com/r/synthesizers/comments/2ylyay/why_does_the_pitch_of_the_delay_change_when_the/?st=j52e7d1s&sh=db356b8d
https://en.wikipedia.org/wiki/Wow_and_flutter_measurement
http://www.mrltapes.com/scrape-flutter-and-tape-compliance-bibliography.pdf
http://www.soundonsound.com/sound-advice/q-are-wow-and-flutter-key-analogue-tape-sound

Delay használata reverbként
https://www.youtube.com/watch?v=wOZcQ-y1twk

2 megjegyzés:

  1. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönjük az ajánlást!

      (hozzáteszem, hogy ez konvolúciós zengető, nem pedig algoritmikus)

      Törlés